1. #1

    Aluminium eller Gjutjärns cylinder?

    Tjena vad rekomenderar ni mest alumnium eller gjutjärn cylinder? Har ni några erfarenheter som ni varit med om?

  2. #2

  3. #3
    alu kyler bättre än gjutjärn så jag hade valt alu

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av izeman Visa inlägg
    alu kyler bättre än gjutjärn så jag hade valt alu
    Javisst! Absolut bättre! Dessutom lättare....

  5. #5
    kör du vardagligt? gjutjärn, alu håller givitvis oxå om du inte kör 50 mil om dagen typ...

  6. #6

  7. #7
    Den enda fördelen jag kan tänka mig med en cylinder med gjutjärnslopp framför en aluminiumcylinder med nicasilbehandlat lopp är att du för en inte allt för stor peng kan få cylindern uppborrad om den skulle skära, en aluminiumcylle med kasst lopp blir dyrt att fixa.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    utveckla!
    haha, menar att nicasilet håller sämre än en gjutjärnet, har aldrig hört talas om nån alu som gått typ 1500 mil, men gjutjärn e de inga problem? låter de rimligt eller har du nått åh tillägga?

  9. #9

  10. #10

  11. #11
    Men om vi säger att jag inte kommer hona den ifall den skär utan köpa ny cylinder vad är mest värt kommer köra dagligen inte så jätte långt kör lungt, kör alltid bästa olja och sköter min moppar vad passar mig?

  12. #12
    En normal 15-åring som använder bra luftfilter och rätt mängd olja hinner inte köra slut på en normal brukscylinder (läs: måttlig effekt & måttliga varvtal) under sin moppetid med enbart normalt slitage, dom brukar snarare bli skrotade p.g.a. klantmek eller andra haverier om dom blir skrotade alls.

    Min Senda som jag har som bruksmoppe har haft samma original aluminiumcylinder sedan våren 2005 (bytte originalet från -98 till en annan begagnad cylinder -02 p.g.a. kassa gängor till avgasröret), bytte kolv i den för nått år sedan och den hade inte ens slitits så mycket så det gick känna någon vändkant då. Men visst, jag skulle inte räkna med att det är lika hög kvalité på nikasil i en billig trimcylinder, så är det en av dom billigare cylindrarna du tänker köpa kan gjutjärn vara ett mer pålitligt alternativ.

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    En normal 15-åring som använder bra luftfilter och rätt mängd olja hinner inte köra slut på en normal brukscylinder (läs: måttlig effekt & måttliga varvtal) under sin moppetid med enbart normalt slitage, dom brukar snarare bli skrotade p.g.a. klantmek eller andra haverier om dom blir skrotade alls.

    Min Senda som jag har som bruksmoppe har haft samma original aluminiumcylinder sedan våren 2005 (bytte originalet från -98 till en annan begagnad cylinder -02 p.g.a. kassa gängor till avgasröret), bytte kolv i den för nått år sedan och den hade inte ens slitits så mycket så det gick känna någon vändkant då. Men visst, jag skulle inte räkna med att det är lika hög kvalité på nikasil i en billig trimcylinder, så är det en av dom billigare cylindrarna du tänker köpa kan gjutjärn vara ett mer pålitligt alternativ.
    Så du tycker att Malossi cyllen är mer värd än Stage6 alumnium? Men jag ska ha moppen denna sommarn också kommer inte stage6 hålla då ?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in