1. #1

    yamaha fs1 problem

    hej min gamla fs1 går inte bra. den gick jättefint men sen en dag börja den poffa och rycka precis som den ville dö och sen en kvart senare värmenöp den 2 gånger på en mils sträcka men den var bara springa igång den igen direkt efteråt. nu går den men varvar inte mer än hälften och om man har tur när den blir varm så går den bra eller så börjar den med sina ryckningar och poffar igen. jag har bytt kolvringar, membran,topplockspackning, insugspackning och cylinderfotspackning. vad kan felet vara? kan tändningen ha ställt om sig? eller har jag helt enkelt kört slut på motorn? jag har ju inte precis varit rädd om den

  2. #2
    Rensat förgasaren? Kollat tändningsinställningen?

  3. #3
    glömde säga att förgasaren är ny också så den är det inte. hur ställer man tändningen?

  4. #4
    Det blir skit även i nya grejer, och inget garanterar att det var rent när man köpte den. Och vore den helt ny kan du ju inte heller veta om den är rätt inställd...

    På den moppen är det bara brytaravståndet som går justera, minns inte exakt vad den ska ha men de flesta moppar ska ha omkring 0,4mm.

  5. #5
    okej men jag har testat alla möjliga inställningar och jag har blåst ur förggen flera gånger. okej justerar man det med ett bladmått?

  6. #6
    Japp.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av fs1_yankee raggarn Visa inlägg
    okej men jag har testat alla möjliga inställningar och jag har blåst ur förggen flera gånger. okej justerar man det med ett bladmått?
    Rätt munstycke då?

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Softmuppen Visa inlägg
    Rätt munstycke då?
    det är det för den skulle inte gått hela sommarn med fel munstycke. har testat med ett större en gång men det var i trimmningssyfte men hände inte mycke mer än att den gick en aning sämre på låga varv och typ 2 km/h snabbare haha

  9. #9
    Inte för att dumförklara, men har du bytt stiftet?

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av hankypanky Visa inlägg
    Inte för att dumförklara, men har du bytt stiftet?
    det är lungt bara fråga på , jag har testat ett antal nya

  11. #11
    Bara göra det vanliga då,
    tändplattan sitter fast direkt utan justerings möjligheter(bara ifall)
    Brytaravstånd ska vara 0,4mm.
    Luft/bensin skruv Fullt in och sedan 1,5 varv ut.
    Och om inte det fungerar pröva byt kondensator,
    om gnista inte uppstår.
    hänt för mig 4 gånger, Fått för mig att det var förgasarsmällar och rensat förgasaren men nej då...
    Citat Ursprungligen postat av Arne Anka
    Att tänka innan man talar är som att torka sig innan man skiter

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Dyvnas96 Visa inlägg
    Bara göra det vanliga då,
    tändplattan sitter fast direkt utan justerings möjligheter(bara ifall)
    Brytaravstånd ska vara 0,4mm.
    Luft/bensin skruv Fullt in och sedan 1,5 varv ut.
    Och om inte det fungerar pröva byt kondensator,
    om gnista inte uppstår.
    hänt för mig 4 gånger, Fått för mig att det var förgasarsmällar och rensat förgasaren men nej då...
    kan du ta om andra meningen igen? ja är så trög så ja inte fattar vad du menar med "tändplattan sitter fast direkt utan justerings möjligheter(bara ifall)"

  13. #13
    Vissa tändningar som te.x Bosch tändning som sitter på bla zundapp, sachs och puch som man kan justera när själva tändingen ska ske. då är det spår istället för borrade hål som det är Yamahan. inget som du behöver bry dig om när det gäller fs1 alltså. Det var utifall man aldrig varit på tändning på fs1 förut men har har varit på tex bosch tändning som inte brukar vara så ovanligt att man stöt på.
    Citat Ursprungligen postat av Arne Anka
    Att tänka innan man talar är som att torka sig innan man skiter

  14. #14

  15. #15
    nu har jag tagit fram moppen igen vart skit glad starta på första försöket. men så när den blir varm blir den skitslö och smäller. tror det är tändningssmällar. är brytarna små runda plast brickor som det sitter en liten bult igenom? tändkablen gick av en gång så jag lödde ihop den..kan det ha något med det att göra?

  16. #16
    nu har jag kommit fram till att den får för mycke bensin. vad är felet då?

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av fs1_yankee raggarn Visa inlägg
    nu har jag kommit fram till att den får för mycke bensin. vad är felet då?
    förstort munstycke, byt till mindre
    "Knowledge talks, Wisdom listens."
    -Jimi Hendrix
    27/11-1942 - Forever


  18. #18
    Varför tror du att den får för lite soppa? Om den värmenyper och smäller så är det typiskt för att den får för lite....

  19. #19

    Wink

    fixade det idag. var någon bussning bakom tändplattan som hade krypit ut så nu går den bra.

  20. #20

    Hjäälp :/

    Kanske är lite sent ute men jag har ett snarlikt problem på min FS1a från -92. Jag är ingen supermekaniker så kan du förklara lite mer vad det var du gjorde för att den skulle fungera igen?

  21. #21
    okej inga problem skruva loss svänghjulet och tändplattan och vid axlen sitter det en packbox som kryper ut knacka in den med ett don och skruva ihop igen sen bör den gå som den ska. ställ luftskruven 1,5 varv utåt från längst in i botten

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in