Sidan 2 av 2 Första 12
  1. #31
    Heidekens avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    785
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    man har ju mindre klasser för att folk ska lära sig och få intresset.

    se på dragracing. alla sätter sig inte i en topfueldragster på 8000hk. man kanske kör i dem lägre klasserna först?

    eller moto GP. alla börjar inte på 1000cc. dom kanske börjar i 125cc klassen.

    och stockholmsregimentet är ju bra och de är välbeprövat och de håller ja med om.

    vad var det du gnällde om från början då om du nu tyckte stockholmsreglementet var bra?

  2. #32

  3. #33
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    ja men vi behöver ju dem klasserna för att en 70sport itne ska tävla mot en 70hyper emd dubbla effekten.

    enklast är om man skulle haft en dyno på varje meet så får man bänka moppen och på så vis veta vilken klass man ska va i.
    bänkade 14 hk med min för något år sedan.. åkte i från dom flesta me över 20 hk... även han som bänkade mest den dagen och de vart 24 hk för han =)

  4. #34
    Citat Ursprungligen postat av vongyllis Visa inlägg
    bänkade 14 hk med min för något år sedan.. åkte i från dom flesta me över 20 hk... även han som bänkade mest den dagen och de vart 24 hk för han =)
    vikt....................

    för övrigt kommer man upp i 19-20hk så tycker jag nog ändå att det är en hyper i mina egna ögon. med 70cc då
    och 15hk med 50cc
    gilla gärna min fb sida! http://www.facebook.com/ToggeTuning

  5. #35

  6. #36
    Bänken på Vårgårda matade ut en del skumma siffror, bänkade 19,4whp med en likvärdig setup som Herr Vongyllis utan särskilda ändringar eller finjusteringar. Angående begreppet "Hyper" finns det inte bilar som kategoriseras med samma ord. Syftar på bilar som Audi r8 och andra jämförbara, hur delas dessa in? Hursomhelst är begreppet svårtolkat och förmodligen inte alls genomtänkt. Jag föredrar tävlingsmoppe och tycker fler bör använda det ordet istället. Ordet "Hyper" får mig att tänka på en Aerox med fet lack och massa köpetrim, antagligen därför jag ogillar det så.

  7. #37
    Citat Ursprungligen postat av Hilmersson Visa inlägg
    Bänken på Vårgårda matade ut en del skumma siffror, bänkade 19,4whp med en likvärdig setup som Herr Vongyllis utan särskilda ändringar eller finjusteringar. Angående begreppet "Hyper" finns det inte bilar som kategoriseras med samma ord. Syftar på bilar som Audi r8 och andra jämförbara, hur delas dessa in? Hursomhelst är begreppet svårtolkat och förmodligen inte alls genomtänkt. Jag föredrar tävlingsmoppe och tycker fler bör använda det ordet istället. Ordet "Hyper" får mig att tänka på en Aerox med fet lack och massa köpetrim, antagligen därför jag ogillar det så.
    Koenigsegg och dess konkurrenter i samma prisklass kallas för hypercars, kika igenom den här dokumentären (finns 9 delar) där Christian själv använder sig av ordet vid ett flertal tillfällen http://youtu.be/504I_hJDFck

    Klassa mopeder med olika namn är i min mening bara löjligt/onödigt men ska man envisas med det får man klassa efter litereffekt.

  8. #38
    Citat Ursprungligen postat av Perra.S Visa inlägg
    Koenigsegg och dess konkurrenter i samma prisklass kallas för hypercars, kika igenom den här dokumentären (finns 9 delar) där Christian själv använder sig av ordet vid ett flertal tillfällen http://youtu.be/504I_hJDFck

    Klassa mopeder med olika namn är i min mening bara löjligt/onödigt men ska man envisas med det får man klassa efter litereffekt.
    Audi r8 hade jag dock inte lagt i samma kategori.. hypercars hör ju mer till pagani zonda med mera. men å kalla en R8 för sport bil känns lite lamt det med
    gilla gärna min fb sida! http://www.facebook.com/ToggeTuning

  9. #39
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Togge Visa inlägg
    Audi r8 hade jag dock inte lagt i samma kategori.. hypercars hör ju mer till pagani zonda med mera. men å kalla en R8 för sport bil känns lite lamt det med
    och varför skulle inte en r8 kunna klassas som hypercar då? det är ju en renodlad racebil i grunden.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  10. #40

  11. #41
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    och varför skulle inte en r8 kunna klassas som hypercar då? det är ju en renodlad racebil i grunden.
    R8 har 2,9kg/hk

    agera R 1,19kg/hk

    pagani Zonda 1,42kg/hk


    tror dom siffrorna förklara lite varför R8 inte är en hypercar
    gilla gärna min fb sida! http://www.facebook.com/ToggeTuning

  12. #42
    Citat Ursprungligen postat av Togge Visa inlägg
    Audi r8 hade jag dock inte lagt i samma kategori.. hypercars hör ju mer till pagani zonda med mera. men å kalla en R8 för sport bil känns lite lamt det med


    Läste du ens vad jag skrev? Audi råtta är ingen konkurrent till Koenigsegg.

  13. #43
    Citat Ursprungligen postat av Perra.S Visa inlägg


    Läste du ens vad jag skrev? Audi råtta är ingen konkurrent till Koenigsegg.
    na na tolkade bara som det.

    Detta är en sak som suger med moppenet. Folk ska alltid förlöjliga varandra, ger forumet sån tråkig stämning...... kanske därför det e helt dött också
    gilla gärna min fb sida! http://www.facebook.com/ToggeTuning

  14. #44
    Citat Ursprungligen postat av Togge Visa inlägg
    vikt....................

    för övrigt kommer man upp i 19-20hk så tycker jag nog ändå att det är en hyper i mina egna ögon. med 70cc då
    och 15hk med 50cc
    Citat Ursprungligen postat av gislemark Visa inlägg
    Du och ditt ekipage lirar säkerligen i fjädervikt.

    Det är svårare för oss som väger 3-siffrigt!


    mjo.. mitt gamla härk och jag vägde väll strax under 100 kg till sammans hehe.

    men sen handlar väll det mesta om inställningar.. och starterna e rätt viktiga ;D

  15. #45
    Citat Ursprungligen postat av Riesen Visa inlägg
    Visst spelar vikten in. men de e fortfarande inte hästarna som e det viktiga.


    Bara för att han fick 14 hk och du 19 med samma setup betyder ju inte att de e fel på bänken, det handlar om hur bra inställd din motor är.
    du kan ha 19 hk och gå som en potta skit medans du kan ha 14 hk och ha bra effektkurva.
    Såklart, en del siffror verkade stämma. Men tycker fortfarande att den bänken verkade skum. Kan väll kanske bero på operatören också. Men nog om det alla fall!

  16. #46
    Citat Ursprungligen postat av vongyllis Visa inlägg
    mjo.. mitt gamla härk och jag vägde väll strax under 100 kg till sammans hehe.

    men sen handlar väll det mesta om inställningar.. och starterna e rätt viktiga ;D
    under hundra :0

    en annan måste ha sprinter ram för å klara nått sånt
    gilla gärna min fb sida! http://www.facebook.com/ToggeTuning

  17. #47
    Gislemark har rätt. Allt är beroende på effekten per cc, och som lennart säger oxå inom dragracing, bänka först se vilken klass du hamnar i sen kan du köra dragrace med dem i samma klass. Låter lite mer legit, eller?
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

  18. #48
    Heidekens avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    785
    Citat Ursprungligen postat av Ciao Doktorn Visa inlägg
    Gislemark har rätt. Allt är beroende på effekten per cc, och som lennart säger oxå inom dragracing, bänka först se vilken klass du hamnar i sen kan du köra dragrace med dem i samma klass. Låter lite mer legit, eller?
    nä, kolla vad du har för cc, kör med dom med samma cc. Utmaningen är att få mest effekt med samma förutsättningar (kubiken jag syftar på då).

  19. #49

  20. #50

  21. #51

  22. #52
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Skickligheten visar sig i starten!
    Alla fordon i samma grupp är ju inte lite orättvist. Kubikindelat åtminstone.
    inte om man har scooter ;D

    man gör klasserna efter kubik i många motorsporter varför inte när det kommer till moppar undrar jag? för att vikten spelar stor roll eller? :S
    gilla gärna min fb sida! http://www.facebook.com/ToggeTuning

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in