1. #1
    Choffe94s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Ort
    Nykvarn,Södertälje
    Inlägg
    90

    Bult gick av inne i blocket

    Hej skulle montera ihop min motor på min Viva och så gick bulten av i motorblockshalvan, vad kan ja göra ska borra o gänga nytt eller har ni något tips?

  2. #2
    Det jag skulle göra vore att slå ett körnslag i centrum på stumpen, förutsatt att den inte sitter för djupt.

    Därefter skulle jag borrat med ett VÄNSTERBORR som är mindre än bultstorleken.

    Att borra med ett vänsterborr innebär att när du kommit en bit ner kommer värmen att sprida sig ooch den vänstergående rörelsen kommer att hugga tag i stumpen och dra den ur blocket.

    Detta ställer krav på att du håller ,maskinen väldigt rakt, att spänna upp blocket i en pelarborr är bra men man måste hinna släppa på matningen när stumpen gängas ur.

    Glöm grisapittar, de kan fungera under optimala förhållande, för det mesta expanderar de skruven och låser den totalt eller så spräcker du skruven.
    Senast redigerat av Coolvette den 2013-01-16 klockan 23:05. Anledning: Felsnavning..

  3. #3
    Olika metoder passar i olika fall. Ett par bilder är alltid en bra början.

    Gick skruven av för att den gick tungt innan den var dragen "i botten", eller gick den "normallätt" att dra åt men du fortsatte dra åt för hårt sedan?
    Har den gått av ovanför, jäms med, eller under ytan?

  4. #4
    Choffe94s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Ort
    Nykvarn,Södertälje
    Inlägg
    90
    den gick för tungt, men lyckades o borra och men va skulle ja behöva o gänga i för storlek ska ja kör på vanlig m6 eller ska ja gänga till någon större dimition? (stavning)

  5. #5
    Har du borrat ut en 6mm skruv med 6mm(?) borr finns det ju inget kvar att gänga i för ny M6. Därför är det mycket bättre om man kan få loss och skruva ut den avdragna skruven utan att skada originalgängan... så dags för det nu. Nått att tänka på nästa gång.

    Nästa storlek upp är M7. Udda storlek, svårt att få tag i skruv, gängtapparna växer inte på träd heller. Nästa storlek blir M8, betydligt vanligare, men lär ge andra problem. Den är mycket grövre så hålet genom blockhalvan(?) den går genom lär behöva borras upp, det är inte ens säkert att det finns tillräckligt mycket gods runt hålet, finns risk att det går hål åt nått olämpligt håll. Sedan har M8-skruvar mycket större skalle än M6, så det är inte säkert att den får plats, man kan behöva modifiera grejer för det eller så kan det vara helt omöjligt...

    Börjar det vara riktigt tydligt varför man inte vill skada originalgängan nu?

    Det kan gå borra hålet djupare med 5mm borr och gänga till M6 där. Beror helt på vad som finns där, ibland finns det gods att jobba med där, andra borrar man sönder nått känsligt på om man borrar djupare.

    Om du inte borrat med för stort borr (max 6,3mm, och inte borrat snett/ostadigt) kan du sätta in en insatsgänga av Helicoiltyp. En stålinsats som har en specialgänga utvändigt, lite över 7mm, men standard M6 invändigt. Med en sån slipper man alltså alla problem jag skrev att större skruvar kan ge. Biltema har en billig sats - inte toppkvalité, men ska funka rätt bra: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verkty...nssats-191373/

    Finns även andra insatsgängor som funkar om du borrat större hål, men dom är svårare att få tag i och det finns risk att det inte finns tillräckligt mycket gods runt skruvhålet för att såna ska få plats.

  6. #6
    Choffe94s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Ort
    Nykvarn,Södertälje
    Inlägg
    90
    http://i1231.photobucket.com/albums/...ty/engine4.jpg det är den högra bulten under cylindern det är den som gick av, ej min motor på bilden

  7. #7
    Den främre skruven som ska hålla oljepumpen?
    Går tyvärr inte se så mycket på bilden, men när det sitter någon form av drivning till oljepumpen innanför är det nog ingen bra idé att försöka borra extra djupt hål utan att först kolla riktigt noga så man inte borrar in i något olämpligt.

    Vad använde du för storlek på borret när du borrade ur skruven?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in