1. #1
    Mordarostens avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    285

    Någon form av pys punka på däcket?

    Tjena!


    Mitt bakdäck har börjat bete sig konstigt. Om jag pumpar upp det till 2 bar så sjunker trycket till 0,8 bar efter sisådär 4-5 dar. Nån som vet vad det kan bero på? När jag kolla på däcket så ser jag inte att achmed-abdulla-mohammed-jihad-kebab vart framme med kniven. Det finns ju jack osv i däcket(från sten och dyl) men hör inget pys? Jacken är mer trubbiga och inte djupa vad jag kan se. Kan det va så att mr jihad vart på ventilen ist? Om så är fallet så var individen i fråga snäll och skruva tbx hatten efter sig. Nån som har erfarenhet av däck som tappar luften på 5 dagar?
    Citat Ursprungligen postat av samizzlah Visa inlägg
    Har du skruvat på flonkidonkskruven?
    fulcola.se

  2. #2

  3. #3
    rasist?

    Ont: byt däck, ett mopeddäck kostar ju typ 300 spänn

  4. #4
    Kan mycket väl vara ventilen som läcker, en liten skada i däcket, läckage mellan däck & fälg om du har slanglöst eller t.o.m. läckage rakt genom fälgen. När det läcker så långsamt är det omöjligt att höra något, tar nog tid att ens skapa luftbubblor som syns om man badar det för att hitta läckan.

  5. #5
    Köp punka på burk , Så får du borde svar på din fråga (Du kommer se om skummet kommer ut ifrån däcket någonstans) och sen så lagar du även hålet om det nu finns något
    Braap Braap

  6. #6

  7. #7
    Lånar tråden lite, jag har ett scooter däck (gilera stalker) som läcker vid fälgkanten.

    Hur tätar man ett sånt läckage?
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av SmexX Visa inlägg
    Köp punka på burk , Så får du borde svar på din fråga (Du kommer se om skummet kommer ut ifrån däcket någonstans) och sen så lagar du även hålet om det nu finns något
    Vidrig smörja att hålla på med när däcket sedan ska bytas, inte ovanligt att man får betala extra för extrajobbet det orsakar om man lämnar in för däckbyte. Dessutom är punkteringsspray endast avsett som en nödreparation för att ta sig hem när man fått punktering mitt ute i skogen en söndagnatt, man ska se till att få punkteringen ordentligt pluggad eller byta däcket så fort som möjligt.

    Citat Ursprungligen postat av Zäta Visa inlägg
    Köp läkage sökare o spruta på däcket så syns de vart de läcker!
    Nu är jag kanske onödigt snål, men att ställa moppen med hjulet i en balja med 15cm vatten bör vara minst lika effektivt för att hitta läckor. Och gratis.

    Citat Ursprungligen postat av Ciao Doktorn Visa inlägg
    Lånar tråden lite, jag har ett scooter däck (gilera stalker) som läcker vid fälgkanten.

    Hur tätar man ett sånt läckage?
    Skadat däck/fälg, eller skit imellan så det inte tätar? Hur som helst måste ju däcket av så du kan kolla orsaken, finns det skador som gör att det inte kan bli tätt kan du lägga slang i däcket så kvittar det att däcket inte kan hålla tätt.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Vidrig smörja att hålla på med när däcket sedan ska bytas, inte ovanligt att man får betala extra för extrajobbet det orsakar om man lämnar in för däckbyte. Dessutom är punkteringsspray endast avsett som en nödreparation för att ta sig hem när man fått punktering mitt ute i skogen en söndagnatt, man ska se till att få punkteringen ordentligt pluggad eller byta däcket så fort som möjligt.


    Nu är jag kanske onödigt snål, men att ställa moppen med hjulet i en balja med 15cm vatten bör vara minst lika effektivt för att hitta läckor. Och gratis.


    Skadat däck/fälg, eller skit imellan så det inte tätar? Hur som helst måste ju däcket av så du kan kolla orsaken, finns det skador som gör att det inte kan bli tätt kan du lägga slang i däcket så kvittar det att däcket inte kan hålla tätt.
    Kränga av däcket hade jag tänkt att göra för att blästra fälgen så då blire att kolla efter skit eller skavanker, tack för hjälpen!
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

  10. #10
    Mordarostens avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    285
    Citat Ursprungligen postat av elisson Visa inlägg
    rasist?

    Ont: byt däck, ett mopeddäck kostar ju typ 300 spänn
    På vilket sätt är jag rasist? Jag är precis som den där snubben här på forumet som har signaturen "jag är pianist, jag trycker ner både svara och vita". Grejen är att en Achmed började mucka med mig när han fick lite spån på sin datorn när jag höll på med en el-installation i taket. Jag sa att han skulle flytta på sig men jag var tydligen tvungen att be snällt, så han satt kvar. Jaha? Så jag fortsatte med mitt, sen gick hans stubin när han fick lite spån på laptopen igen och han drog i kablarna så allt gick åt helvete. Lite lack blir man när 1 timmes arbete går åt helvete. Efter detta så började jag märka att däcket läcker, därför antar jag att jihad-kebaben vart i farten.

    Vet vad ett däck kostar, sen ska moppe firman kränga nytt o vips gick vi upp på 600 kr. Jävligt onödigt om det bara är nån ventil som är paj motsvarande.

    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Vidrig smörja att hålla på med när däcket sedan ska bytas, inte ovanligt att man får betala extra för extrajobbet det orsakar om man lämnar in för däckbyte. Dessutom är punkteringsspray endast avsett som en nödreparation för att ta sig hem när man fått punktering mitt ute i skogen en söndagnatt, man ska se till att få punkteringen ordentligt pluggad eller byta däcket så fort som möjligt.


    Nu är jag kanske onödigt snål, men att ställa moppen med hjulet i en balja med 15cm vatten bör vara minst lika effektivt för att hitta läckor. Och gratis.
    Tack för tipset! Har ingen muttersmack så det där är vad jag är ute efter! Dax att leta efter en balja!
    Citat Ursprungligen postat av samizzlah Visa inlägg
    Har du skruvat på flonkidonkskruven?
    fulcola.se

  11. #11
    [QUOTE=G-son;398196]Vidrig smörja att hålla på med när däcket sedan ska bytas, inte ovanligt att man får betala extra för extrajobbet det orsakar om man lämnar in för däckbyte. Dessutom är punkteringsspray endast avsett som en nödreparation för att ta sig hem när man fått punktering mitt ute i skogen en söndagnatt, man ska se till att få punkteringen ordentligt pluggad eller byta däcket så fort som möjligt.

    Jo självklart, men jag körde i 2 år med min förra moppe utan problem.. Inget jag rekomenderar dock
    Braap Braap

  12. #12
    Fyll upp ett oljekar eller dylikt med vatten och doppa i fälgen med däcket på. Lyft och rotera det 360 grader i vattnet och kolla så att det inte bubblar i vattnet. Om det bubblar så är det läcka i däcket. Klart

  13. #13
    När vi då är inne på däck och luft. Följande hände inte alltför länge sedan när jag var och tankade. Tänkte att jag skulle kolla trycket i däcken när jag ändå var där. Ställde in pumpen på en 2,x bar..Döm av min förvåning när jag konstaterade att den inte hade pumpat däcken utan släppt ut all luft. Vips stod jag där med 2 tomma däck istället och sedan vägrade pumpanordningen att fylla på däcken. Till slut fick jag åtminstone luft i ena däcket - det andra fick lösas med hjälp av en flaska "punka på burk".
    Någon bra förklaring till varför pumpanordningen gjorde på detta sättet, dvs inte tryckte in någon luft? Just nu vet jag inte om jag vågar försöka med en ny mack.

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av mischa Visa inlägg
    När vi då är inne på däck och luft. Följande hände inte alltför länge sedan när jag var och tankade. Tänkte att jag skulle kolla trycket i däcken när jag ändå var där. Ställde in pumpen på en 2,x bar..Döm av min förvåning när jag konstaterade att den inte hade pumpat däcken utan släppt ut all luft. Vips stod jag där med 2 tomma däck istället och sedan vägrade pumpanordningen att fylla på däcken. Till slut fick jag åtminstone luft i ena däcket - det andra fick lösas med hjälp av en flaska "punka på burk".
    Någon bra förklaring till varför pumpanordningen gjorde på detta sättet, dvs inte tryckte in någon luft? Just nu vet jag inte om jag vågar försöka med en ny mack.
    Använda en gammal hederlig cykelpump? ^______^
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

  15. #15
    Är väl mer regel än undantag att grejer avsedda för användning av kunderna på mackar och liknande misshandlats så dom inte fungerar längre.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in