1. #1

    Exclamation Lampa lyser dåligt, får bara 2volt

    Tjena nu är det så att min lampa har börjat lysa dåligt.. Både hel och halvljuset lyser jätte dåligt. Det brukar ju vara så att lampan lyser svagt på låga varv och sen bra när man varvar upp den men det är ingen skillnad den lyser lika dåligt på höga varv också.. Har testmätt och får bara ut ca 2volt också och undrar om det är voltregulatorn det är fel på? Någon som har något tips om vad det kan vara? (gilera rcr 03)
    Har en kompis som har en derbi så ska fråga han om jag får testa med hans voltregulator senare i veckan tror jag men vill gärna få lite svar här tack!
    Börjar bli irreterande nu när det börjar bli mörkt ute

  2. #2

  3. #3
    Vart sitter dom sakerna då? Laddregulatorn är den inbyggd i voltregulatorn eller? Generatorspolen sitter den på tändplattan eller? Har inte så bra koll på vart eldelarna sitter

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av EkaN^ Visa inlägg
    troligtvis laddregulatorn eller såklart generatorspolen
    Fast om det är så låg spänning i systemet borde motorn knappt gå.... Mät på batteriet först och kolla hur mkt du har där. Om det är ok där får du mäta dig framåt i kedjan. Mäta vid reglaget osv....

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av EliasH Visa inlägg
    Vart sitter dom sakerna då? Laddregulatorn är den inbyggd i voltregulatorn eller? Generatorspolen sitter den på tändplattan eller? Har inte så bra koll på vart eldelarna sitter
    Laddregulator=voltregulator.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av hankypanky Visa inlägg
    Fast om det är så låg spänning i systemet borde motorn knappt gå.... Mät på batteriet först och kolla hur mkt du har där. Om det är ok där får du mäta dig framåt i kedjan. Mäta vid reglaget osv....
    Jo motorn går ändå hur bra som helst, framlampan går inte ens på batteriet och man kan köra utan att ha batteriet i. Batteriet används bara till blinkers, bromsljus, tuta och bensin, olje och vätskelampan på panelen tror jag. Jag får väl titta lite mer noga snart och mäta mig framåt

    Citat Ursprungligen postat av hankypanky Visa inlägg
    Laddregulator=voltregulator.
    Ja det var väl det jag tänkte ;P

    Har då iaf kört utan batteri förut när lampan funkade som den skulle och det gick då hur bra som helst utan batteri

  7. #7

  8. #8
    Heidekens avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    785
    Citat Ursprungligen postat av hankypanky Visa inlägg
    Fast om det är så låg spänning i systemet borde motorn knappt gå.... Mät på batteriet först och kolla hur mkt du har där. Om det är ok där får du mäta dig framåt i kedjan. Mäta vid reglaget osv....
    det är väl okej att inte kunna allt eller veta allt. men att säga nåt totalt orimligt och samtidigt vara serriös... asså.. nä.

    laddningen, asså strömmen till lysena och batteriet har ingenting att göra med tändningen.

  9. #9
    Har nu testat med min kompis voltregulator och det funkade så om någon har en sådan så vill jag gärna köpa den! ( http://www.twostroke.se/product.asp?product=23658 ) En sådan är det jag ska ha

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Heideken Visa inlägg
    det är väl okej att inte kunna allt eller veta allt. men att säga nåt totalt orimligt och samtidigt vara serriös... asså.. nä.

    laddningen, asså strömmen till lysena och batteriet har ingenting att göra med tändningen.
    Jag var hundra % seriös... Om inte tändningen får sin ström från elsystemet, så var kommer den då ifrån? Rätta mig om jag har fel, men en moppe har väl inte flera elsystem...?

  11. #11
    Okej, såg nu..... Två fast ett om man säger så.
    http://dc127.4shared.com/doc/LAkDVowR/preview.html

  12. #12

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Det finns spolar (ljusspolar) som matar elsystemet med ström.
    Sen finns det spolar som matar tändspolen med ström, inte ljusspolarna.

    Så det är två helt olika system.
    Mmmm...fattade det när jag kollade och läste på länken jag bifogade. Jag var helt bergis på att allt matades med samma ström..... Där ser man, man är aldrig fullärd!

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in