1. #1

    Byte av cylinder/kolv

    Byte av Cylinder/kolv

    Vet inte varför jag gjorde en guide, men jag hade väl tråkigt
    Denna guide är ju på en K50 men den funkar nog dom mesta mopeder.

    Verktyg som användes:

    Spärrnyckel med tillhörande hylsa.
    Skruvmejsel.
    Liten tång.



    Lossa på de muttrar som de röda pilarna pekar på och ta av tändhatten, man kan ta av tändstiftet men jag tyckte inte det behövdes, det är valfritt


    Sedan lyfter du av topplocket, så här.


    Sedan tar du av topplockspackningen, så här.


    Sedan lyfter du av cylindern, så här.


    Nu följde min cylinderfotspackning med upp (tur), men dom kan sitta fast ibland då kan man sticka in en kniv eller ett rakblad mellan blocket och packningen och på så sätt få bort packningen.
    Jag skulle rekommendera att nu ska köpa en sotsats eftersom gamla packingar inte tätar lika bra
    Mina packingar var typ två veckor gamla så jag tyckte inte dom behövdes bytas


    Nu kan du mötas av denna syn eller värre


    Det är bäst att trycka ner lite papper eller en trasa i hålet så att det inte ramlar ner nåt knaster eller annan skit


    Ta nu tag i knastret, den är formad som ett G.
    ta i den lilla pinnen som sticker upp och lirka ut knastert med en tång, så här.


    Sedan tar du och trycker med en skruvmejsel på kolvbulten från andra sidan av mopeden så att bulten kommer ut på andra sidan.


    Så här ska det se ut.


    Nu ska det bara va och lyfta upp kolven, så här.


    New vs Old
    Den gamla är lite moddad by me


    Så här brukar jag göra för att få kolvringarna över kolven och ner i spåren.


    Nu är ringarna på och ett knaster är inne på ena sidan och väl inoljad i 2-taktsolja.


    Kläm nu ihop ringarna så att man får in den i cylindern, glöm inte att vrida ringarna så att kolvringslåset är i mitten av kolvringsöppningen.


    Nu gäller det att trycka in en väl inoljad kolvbult i hålet i cylindern, du ska trycka in den tills det tar stopp.
    (man får en ny när man köper kolven)


    Nu är den inne


    Nu är även knastret på plats och trasan borttagen.


    Nu trycker du bara ner cylindern tills det inte går mer, glöm inte cylinderfotspackningen!!!


    Nu lägger du på topplockspackningen.


    Sedan lägger du på topplocket och skruvar på alla muttrarna och sätt på tändhatten, glöm inte att korsdra muttrarna.


    Såja, nu borde du vara klar, nu är det bara att tuta och köra

    Guide Made By Svingen (numera -Karlsson-)

    Jag vill bara ha positiva kommentarer

  2. #2
    Faktiskt en riktigt bra guide!

    Kul och lätt att läsa, även om jag själv inte hade nån större användning av den för tillfället.

  3. #3
    Mycket bra! Men personligen föredrar jag att montera på den nya kolven klart innan jag håller in kolvringarna och monterar på cylindern igen. Men det antar jag skiftar från individ till individ...

    /N
    Det är inte problemet som är problemet, problemet är din attityd till problemet.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Fiddyboy Visa inlägg
    Faktiskt en riktigt bra guide!

    Kul och lätt att läsa, även om jag själv inte hade nån större användning av den för tillfället.
    Tack så möö, det är alltid bra att det finns en sån guide, alltid nån som behöver hjälp

    Citat Ursprungligen postat av Natta Visa inlägg
    Mycket bra! Men personligen föredrar jag att montera på den nya kolven klart innan jag håller in kolvringarna och monterar på cylindern igen. Men det antar jag skiftar från individ till individ...

    /N
    Tack, tycker att det är enklare så här men man gör som man själv vill

  5. #5
    Bra skriven guide. Hoppas att någon kommer att få användning för den.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Sammu Visa inlägg
    Bra skriven guide. Hoppas att någon kommer att få användning för den.
    Det får man ju hoppas och tack

  7. #7

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av eldorado74 Visa inlägg
    kanske blåsa av motorn med högtryck eller tvätta av så det inte kommer grus i vevhuset det är inte det roligaste som kan hända
    nä inte så kul

  9. #9

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av eldorado74 Visa inlägg
    förbannat jävla bra med guider iaf mer sånt
    Moppe åldern är nog förbi för mig...........................men den kommer garanterat tillbaka

  11. #11

  12. #12

  13. #13

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    37°14′27″N
    Inlägg
    3 616
    Nu vet jag hur man byter kolvar iallafall , kanske byta cylle i helgen då
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Jag är en snabb jävel på att rätta folk. Kanske borde bli moderator och permbanna för felpost.

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Sebbe Visa inlägg
    Nu vet jag hur man byter kolvar iallafall , kanske byta cylle i helgen då
    gör så, skitenkelt

  15. #15
    larsamagnussons avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Ort
    söderhamn
    Inlägg
    961
    är det den riktiga orginal cylindern från tillverkningen?
    Citat Ursprungligen postat av Mattyyy Visa inlägg
    Jag får känslan av att du är jävligt kunnig jag har hört att Turbokit söker produktutvecklare du ska kanske söka dit?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in