1. #1

    skumt ljud från derbi motor

    tänkte höra om de är nån här på mnf som kan svara på vafan min motor hade för sig idag...
    starta moppen (helt original gått ca 100mil sen renovering av motor) är den gamla motorn som satt i till 05 och när jag startade moppen så kom ja en meter sen började de knacka som en gammal 300 diesel och lät illa som fan men sen efter ca 150m extremt lugn körning bara tvärslutade de och moppen kändes som om den gick lättare än innan.
    är inte obildad inom dehär med motorer men dehär gör mig vansinnig då de hände exakt samma sak för två polare och vill nu gärna ha ett svar...

  2. #2
    Punkarns avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Närpes,Finland
    Inlägg
    1 084
    spände du kicken? men om det slutade så där vet jag dock int riktigt, men kickfjädern skulle jag säga....

  3. #3
    allt som har med kicken att göra sitter som de ska , men tyckte de lät skumt eftersom de knackade en gång för varje varv motorn snurrade...

  4. #4
    skölds avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    söderhamn
    Inlägg
    2 321
    Troligen nå lager isf!
    Citat Ursprungligen postat av Stalker-Sebbe Visa inlägg
    Vad e det för något som ligger brevid stötdämparen? Kan det vara en kick?
    Citat Ursprungligen postat av zvezda999 Visa inlägg
    om du menar det kromade är de en SSP ställbar styrstam

  5. #5

  6. #6
    Lossat cylindern så det inte är något knaster eller kolvring som gett sig av någon anledning? Bara en tanke

  7. #7
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    antagligen något lager. men du kan börja med att öppna kopplingskåpan och kolla så att alla krysskilar är hela och att alla drev sitter åtdragna, samt kopplingskorgen. lycka till
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  8. #8

  9. #9
    tycker de ska vara skumt om det ska vara nåt lager eftersom de slutade knacka efter typ 150 meter

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Varit med om samma fenomen. Svänghjulet hade lossnat! Knackandet man hörde var när svänghjulet slog mot spolarna!

    Så kolla det.
    tack , de ska kollas!

  11. #11
    Heidekens avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    785
    En kompis fick samma fel å sin derbimotor, en konstigt knackande ljud i takt med motorn. Efter lite googling verkade det som att växellådslagrena skulla va slut. så det blev att vi bytte alla lager i motorn. utom ramlagrena som var helt felfria. Ihop med allt, kollat så allt är som det ska. Knackandet var kvar.
    Men vafan det kan bara inte vara växellådan, så la i växel och höll in kopplingen, då står ju lådan helt still. knackandet är fortfarande kvar. Då finns ju det ända att välja på att det skulle vara vattenpumpen eller svänghjulet. men vattenpumpen snurar jättefint och ljudlöst. Svänghjulet kunde vi inte så nåt fel alls på. Ljudet är fortfarande kvar och moppen går fint. Ingen aning om vad som kan va fel

  12. #12
    Punkarns avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Närpes,Finland
    Inlägg
    1 084
    Hade också Knackande å susande ljud ur min -02:As am6 Körde på tills den dagen moppen börja vibrera like hell, så hade etta lagret vid Primärdrevet farit sönder en kula hade lossnat.. blev att byta fort som bah fan...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in