Sidan 1 av 2 12 Sista
  1. #1

    Post Bilmekaniker eller lastbilschaufför?

    Tjenare!

    Jag har ett litet dilemma. Jag går på fordon tekniska programmet i 1:an. I 2:an kan man välja mellan att gå över till transport-programmet eller stanna kvar och utbilda sig till fordonsmekaniker. Jag har lite svårt för vad jag vill välja.
    Jag har hört bra och dåliga grejer om både yrkena. Jag tycker det är kul att grejja och köra fordon. Så jag skulle vilja ha lite råd ifrån er. Har ni några erfarenheter utav något av jobben? Vad jag uppfattat så tjänar en mekaniker oftast mindre än vad en chaufför gör. Snittlönen ligger på 11-12000kr efter skatt. Vilket jag tycker är väldigt dåligt. Jag vet att man inte kan säga på detta viset för att det är massor av saker som spelar roll, men generellt.

    Så skulle ni kunna skriva alla erfarenheter och kunskaper om detta ämnet? Allt är intressant!

    Tack så mycket, Soppanlut.
    I´m not a complete idiot some parts are missing

  2. #2
    på min skola kan man läsa transport på komvux då läser man bara ett år ungefär o får alla körkort. Min polare gick först 3 år på bilmek sen läste han ett fjärde år o fick lastbilskörkorten, då har man en bra utbildning och då kan du välja vad du vill sen de hade jag gjort ifall jag skulle börjat gymnasiet nu, så det rekommenderar jag om de är möjligt att göra så på din skola

  3. #3
    Läs vidare om bil el å sånt säger jag bara! En verkstad behöver någon som kan felsöka el å inte bara stå å göra service hela tiden! visa att du ligger på topp så kan du få tillgång te högre lön! du går la mimers? välj de i 2an säger jag bara!

  4. #4
    Jag avråder dig från bilmekaniker. Kör på lastbilschaufför nog mindre tungt jobb.
    Var på en peugeot verkstad tidigare i år o det var ett helvete ska jag lova dig. Det vi gjorde var service och byte kabelmattor, kan lova dig så fort du börja jobba så kommer du ångra dig. Var även några som hade jobbat där i 5-10 år och dom avrådde mig till att bli bilmekaniker.
    Vill du ha mer utförligt vad jag menar kan du dra iväg ett pm.
    Citat Ursprungligen postat av Zer0x Visa inlägg
    Ludix har jag för mig ska funka skitbra org.
    Citat Ursprungligen postat av AeroXCallE Visa inlägg
    Jo, dom har typ ett axx på 0-50 km/h på 2 sek orginal

  5. #5
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Citat Ursprungligen postat av Stalker-Sebbe Visa inlägg
    Jag avråder dig från bilmekaniker. Kör på lastbilschaufför nog mindre tungt jobb.
    Var på en peugeot verkstad tidigare i år o det var ett helvete ska jag lova dig. Det vi gjorde var service och byte kabelmattor, kan lova dig så fort du börja jobba så kommer du ångra dig. Var även några som hade jobbat där i 5-10 år och dom avrådde mig till att bli bilmekaniker.
    Vill du ha mer utförligt vad jag menar kan du dra iväg ett pm.
    Haha som om att lastbilschafför är ett icke tungt jobb? Nädu, bullshit värsta skitjobbet för pisspengar. Satsa på bilmeck om du nu gillar det, enligt mig är det rätt chill (praktiserar på Volvo). Skicka ett pm om det är något du undrar
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Holmqvist Visa inlägg
    Haha som om att lastbilschafför är ett icke tungt jobb? Nädu, bullshit värsta skitjobbet för pisspengar. Satsa på bilmeck om du nu gillar det, enligt mig är det rätt chill (praktiserar på Volvo). Skicka ett pm om det är något du undrar
    Min polare plockade ju dock ut 33k efter skatt första månaden efter gymnasiet som lastbilschaufför Dock snittade han 60 timmar i veckan

  7. #7

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Holmqvist Visa inlägg
    Haha som om att lastbilschafför är ett icke tungt jobb? Nädu, bullshit värsta skitjobbet för pisspengar. Satsa på bilmeck om du nu gillar det, enligt mig är det rätt chill (praktiserar på Volvo). Skicka ett pm om det är något du undrar
    Båda är skitjobb enligt mig, men chaffis är nog inte lika fysiskt tungt dock är det nog mentalt/psykist. Men att stå o jobba med bilar 45 år är nog inte så jävla kul, nu säger jag inte att lastbilschaufför är bättre, det är nog lika kasst de. Att jobba med bilar är kul de men man tröttnar på de efter ett tag. Bilmeck är en hobbysak och inte mer tycker jag. Ganska onödigt att ha sletit ut kroppen vid 30 års åldern.
    Citat Ursprungligen postat av Zer0x Visa inlägg
    Ludix har jag för mig ska funka skitbra org.
    Citat Ursprungligen postat av AeroXCallE Visa inlägg
    Jo, dom har typ ett axx på 0-50 km/h på 2 sek orginal

  9. #9
    alleexss avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm Tumba
    Inlägg
    625
    Själv är jag ju jävligt bilintresserad, och är utbildad bilmek med högst betyg i klassen, så kunde ju min grej! MEN efter ett år praktik (3 dagar i veckan) Så säger jag bara aldrig mer! Största skitjobbet för rätt så dåliga pengar. Jag kan tänka mig att kanske börja inom yrket igen, men då är det på MIN egen verkstad/bilhall där jag oftast sitter på kontor eller reception. Jag tog studenten i år, och började istället jobba i köket på en restaurang. Där trivs jag som fisken i vattnet kan jag säga. Bilmek händer ibland, men då är det på hobbynivå.

  10. #10
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Citat Ursprungligen postat av alleexs Visa inlägg
    Själv är jag ju jävligt bilintresserad, och är utbildad bilmek med högst betyg i klassen, så kunde ju min grej! MEN efter ett år praktik (3 dagar i veckan) Så säger jag bara aldrig mer! Största skitjobbet för rätt så dåliga pengar. Jag kan tänka mig att kanske börja inom yrket igen, men då är det på MIN egen verkstad/bilhall där jag oftast sitter på kontor eller reception. Jag tog studenten i år, och började istället jobba i köket på en restaurang. Där trivs jag som fisken i vattnet kan jag säga. Bilmek händer ibland, men då är det på hobbynivå.
    Vart praktiserade du?
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

  11. #11

  12. #12
    Stalker-sebbe, att jobba på en peugeot verkstad betyder att man nästan bara håller på med samma bilar, dvs samma problem vilket blir enformigt. Försök kom in på en verkstad där det är mer lite av varje typ motorbyggen, servicar, mappningar etc så slipper det bli så enformigt
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    köp ridstövlar och hjälm också när du ändå är i farten. sanslöst jävla bögigt med såna där jackor, ser mest ut som en snobb-bonde som kommer direkt från ridpolon. inte för att du bryr dig men ändå

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av ajonson Visa inlägg
    Stalker-sebbe, att jobba på en peugeot verkstad betyder att man nästan bara håller på med samma bilar, dvs samma problem vilket blir enformigt. Försök kom in på en verkstad där det är mer lite av varje typ motorbyggen, servicar, mappningar etc så slipper det bli så enformigt
    Jo, jag håller med om att det blir mindre enformigt om man jobbar på ett vanligt svenssons bilmeck ab. Men en märkesverkstad är bättre enligt mig då dom har mer tillgång till mer teknologi osv.
    Citat Ursprungligen postat av Zer0x Visa inlägg
    Ludix har jag för mig ska funka skitbra org.
    Citat Ursprungligen postat av AeroXCallE Visa inlägg
    Jo, dom har typ ett axx på 0-50 km/h på 2 sek orginal

  14. #14
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Stalker-Sebbe Visa inlägg
    Jo, jag håller med om att det blir mindre enformigt om man jobbar på ett vanligt svenssons bilmeck ab. Men en märkesverkstad är bättre enligt mig då dom har mer tillgång till mer teknologi osv.
    vad baserar du detta på? skitsnack vill jag kalla det.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    vad baserar du detta på? skitsnack vill jag kalla det.
    Baserar vad på? Att en vanlig bilverkstad inte har tillgång till lika mycket?
    Citat Ursprungligen postat av Zer0x Visa inlägg
    Ludix har jag för mig ska funka skitbra org.
    Citat Ursprungligen postat av AeroXCallE Visa inlägg
    Jo, dom har typ ett axx på 0-50 km/h på 2 sek orginal

  16. #16
    Själv vill jag inte jobba med något utav alternativen, dock tycker jag du ska välja det du gillar mest och inte fråga andra vad du ska jobba med.
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Passa ditt språk. Du är såååå nära på att bli avstängd p.g.a vårdlöshet i forumskriveri (läs i trafiken)

  17. #17
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Stalker-Sebbe Visa inlägg
    Baserar vad på? Att en vanlig bilverkstad inte har tillgång till lika mycket?
    ja, just det.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    ja, just det.
    Har praktiserat i en märkesverkstad och har kompisar som jobbar i vanliga verkstader. När jag var inne på att bli bilmekaniker i samband med att jag praktiserade på peugeot så fråga jag då kompisarna (farsans kompisar) om deras arbetsförhållanden och tillgångar till resurser. Några av dom hade jobbat på både märkes och vanlig svensson AB, dom alla sa märkesverkstäderna var bäst.
    Citat Ursprungligen postat av Zer0x Visa inlägg
    Ludix har jag för mig ska funka skitbra org.
    Citat Ursprungligen postat av AeroXCallE Visa inlägg
    Jo, dom har typ ett axx på 0-50 km/h på 2 sek orginal

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av Stalker-Sebbe Visa inlägg
    Har praktiserat i en märkesverkstad och har kompisar som jobbar i vanliga verkstader. När jag var inne på att bli bilmekaniker i samband med att jag praktiserade på peugeot så fråga jag då kompisarna (farsans kompisar) om deras arbetsförhållanden och tillgångar till resurser. Några av dom hade jobbat på både märkes och vanlig svensson AB, dom alla sa märkesverkstäderna var bäst.
    Det är ju dock från ställe till ställe, sen beror på vad man gör. Min farsa mappar mycket bilar och han är den enda i hela sverige som har tillgång till Gems databoxar, och han jobbar på en liten skiten verkstad
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    köp ridstövlar och hjälm också när du ändå är i farten. sanslöst jävla bögigt med såna där jackor, ser mest ut som en snobb-bonde som kommer direkt från ridpolon. inte för att du bryr dig men ändå

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av ajonson Visa inlägg
    Det är ju dock från ställe till ställe, sen beror på vad man gör. Min farsa mappar mycket bilar och han är den enda i hela sverige som har tillgång till Gems databoxar, och han jobbar på en liten skiten verkstad
    Ligger något i det du säger. Som tur är lärde jag mig redan i 8:an att bilmekaniker är en hobby sak. Dock beror ju det på personen vad man tycker då världen behöver bilmekaniker också. Här slutar jag, vill ni klaga pma mig bara tack o hej levepastej.
    Citat Ursprungligen postat av Zer0x Visa inlägg
    Ludix har jag för mig ska funka skitbra org.
    Citat Ursprungligen postat av AeroXCallE Visa inlägg
    Jo, dom har typ ett axx på 0-50 km/h på 2 sek orginal

  21. #21
    alleexss avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm Tumba
    Inlägg
    625
    Citat Ursprungligen postat av Holmqvist Visa inlägg
    Vart praktiserade du?
    Auktoriserad bilhandlare och verkstad av: Alfa romeo, Fiat, Mazda och Suzuki. Torvallabil i sätra. Va inget fel på verkstan i sig, fick ju göra saker, ta in bilen och göra mitt och blev även erbjuden att jobba extra för ca 100:- i timmen. Dock känns det som att bilmek inte riktigt är min grej, nummer 1. smutsigt som fan.. Sen te.x ofta kallt på vintern, gå ut och hämta bilar, arbeta med kalla bilar som droppar slask, blött osv. Mycket däckbyten på sen höst/tidig vår tar på ryggen.

    Om jag inte pluggar vidare (svårt nu när jag väl har börjat att jobba & är van med bra pengar) så lär jag antingen satsa inom restaurang/nattklubb eller inom bilar då, men inte jobba som bilmek någon längre period i alla fall.

  22. #22

  23. #23
    Oj vad stor respons det blev! Tack så mycket!

    Jag har bra betyg (240p) sedan 9:an så jag skulle kunna valt nästan vilken linje som helst. Men jag valde Fordon tekniska för att det var vad jag ville hålla på med. Jag hade inte så bra koll på vilka möjligheter man fick och skolan var inte dem bästa på att förmedla det heller. I alla-fall, jag har praoat på Lantmännen maskin och det var ett kul jobb absolut! Men det känns som den marknaden är rätt död, eftersom att lantbrukarna blir mindre och mindre. Men Lennart sa något intressant, ska kolla upp det!
    Självklart förstår jag att ni kanske inte har så bra koll på detta här, eftersom det är ett moped-forum och snittåldern ligger väll runt 16?

    Som lastbils-chaufför skulle jag vilja jobba med typ att köra grus osv. för ett åkeri, alltså mindre körningar. Inte långtradare mellan Sverige -Danmark. Bilmekaniker innefattar ju många grejer, men att stå i verkstan och göra service jobb vill jag inte göra nu när jag provat på det! Men hur ser marknaden ut för tex. Lackerare och plåtslagare? Jag är öppen för alla förslag så skriv alla ni kommer på inom detta yrket. Kanske ni har föräldrar som jobbar med något liknande och har lite erfarenhet därifrån?
    I´m not a complete idiot some parts are missing

  24. #24
    Lennarts avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    5 324
    då fler och fler idioter har körkort nu förtiden så sker de mer och mer olyckor och de är såna som jag som får fixa det. de annonseras inte allt för mycket om lackerare och plåtslagare men de söks mycket sånt! alla företag behöver en skicklig plåtis
    Jag är inte rasist,
    Ja är pianist, Ja trycker ner både vita och svarta

  25. #25
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    då fler och fler idioter har körkort nu förtiden så sker de mer och mer olyckor och de är såna som jag som får fixa det. de annonseras inte allt för mycket om lackerare och plåtslagare men de söks mycket sånt! alla företag behöver en skicklig plåtis
    Jasså du är bärgare? Hur är jobbet?
    I´m not a complete idiot some parts are missing

  26. #26

  27. #27
    ArvidsZons avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    -
    Inlägg
    3 095
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    då fler och fler idioter har körkort nu förtiden så sker de mer och mer olyckor och de är såna som jag som får fixa det. de annonseras inte allt för mycket om lackerare och plåtslagare men de söks mycket sånt! alla företag behöver en skicklig plåtis
    Citat Ursprungligen postat av soppanslut Visa inlägg
    Jasså du är bärgare? Hur är jobbet?

  28. #28
    Citat Ursprungligen postat av ArvidsZon Visa inlägg
    Hehe hade precis kommit hem från en match, var inte på hugget


    Okej Lennart berätta lite mer?
    I´m not a complete idiot some parts are missing

  29. #29

  30. #30

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in