1. #1

    Porta Polini 70cc

    tjena tänkte höra om nån kan ge mig lite tips på hur jag ska porta min polini 70cc till min yamaha dt50mx för att få mer drag

  2. #2
    Punkarns avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Närpes,Finland
    Inlägg
    1 084
    Bredda avgasporten, brukar int polini's cylle vara grym i draget?

  3. #3
    Definiera "drag".

    Problem nummer ett är att köperören till DT är skräp, och vassa tvåtaktare går bara bra tack vare avgasröret. Att försöka få bra effekt med ett köperör på DT är ganska bortkastat arbete alltså.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av yamahadt91 Visa inlägg
    tjena tänkte höra om nån kan ge mig lite tips på hur jag ska porta min polini 70cc till min yamaha dt50mx för att få mer drag
    köp min .. portad av emil123 här på formuet
    Citat Ursprungligen postat av Punkarn Visa inlägg
    Bredda avgasporten, brukar int polini's cylle vara grym i draget?
    inte jämfört om man portar dom..

  5. #5
    har någon nån ide hur mycket jag ska slipa i varje port?

  6. #6
    Absolut inte ett dugg, innan du lärt dig vad man vill eftersträva och mäta & räkna ut hur mycket du behöver slipa för att nå dit. Och som sagt, en vettig pipa ska prioriteras innan man ens börjar fundera på portning...

  7. #7
    funkar rexxys mopedprogram bra att göra rör ifrån och vad ska jag använda för material?

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Absolut inte ett dugg, innan du lärt dig vad man vill eftersträva och mäta & räkna ut hur mycket du behöver slipa för att nå dit. Och som sagt, en vettig pipa ska prioriteras innan man ens börjar fundera på portning...
    det där med pipa..
    jag körde på vanligt jamarcol och portad 202/132 och den gick som satan. 90 km/h med 13/50 drevning och inga problem med att rycka upp den på 3:an

  9. #9

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av vongyllis Visa inlägg
    det där med pipa..
    jag körde på vanligt jamarcol och portad 202/132 och den gick som satan. 90 km/h med 13/50 drevning och inga problem med att rycka upp den på 3:an
    Låter riktigt Bra! vad hade du för setup? och vad menas igentligen med 202/132? jag vet att det har med portarna att göra

  11. #11

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av yamahadt91 Visa inlägg
    Låter riktigt Bra! vad hade du för setup? och vad menas igentligen med 202/132? jag vet att det har med portarna att göra
    det är länge sedan jag höll på med mopeder och allt sånt nu.

    men minns jag inte fel så vart det:

    polini cylindern portad 202/132 . efter första portningen låg den på 190/132 typ
    YZ koppling
    jamarcolrör/hemmabyggt
    21 mm mikuniförgasare
    malossitopplock
    sportfilter
    13/50 drevning

    sen självklart bra inställd

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Programmet funkar klockrent! Du ska använda plåt i valfri tjocklek. 0,7-1mm.
    Att ditt program fungerar klockrent är väll ändå till att ta i, t.ex funktionen för att räkna ut komp. förhållande är felaktig.

    Skulle inte heller vilja använda det till att räkna rör med då man inte ens kan mata in grundläggande data så som längd på avgasporten.
    Senast redigerat av Perra.S den 2012-10-10 klockan 01:58.

  14. #14
    exhaustcalcylator2 är ett perfekt program, sen skulle jag rekommendera att använda så tjock plåt du kan valsa, lättare att svetsa och dämpar ljudet. läs på om vad längderna på dem olika delarna på pipan gör för effektkurvan, missade det på min första pipa så fick effektband mellan 12-13k rpm, okörbart blev det

    mvh
    utför billig motorklyvning och svåra motorarbeten på AM5/AM6/AM7 i Landskrona/svalöv

    Släng en kommentar på Dracen http://www.moppenet.nu/showthread.php/4708

  15. #15

  16. #16

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    de finns ju 2 olika program för att räkna avgasrör på hans program. och på den ena kan man mata in avgasportens diameter och längd.
    Visa gärna vart man kan mata in längden för jag kan då inte hitta det. Och utan avgaskanalens längd så blir den avstämda längden fel.
    Senast redigerat av Perra.S den 2012-10-10 klockan 16:01.

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av Perra.S Visa inlägg
    Visa gärna vart man kan mata in längden för jag kan då inte hitta det. Och utan avgaskanalens längd så blir den avstämda längden fel.
    om det är ens första/andra rör kan det kvitta, lär ändra lika mycket som en adapter gör till ett köperör.
    utför billig motorklyvning och svåra motorarbeten på AM5/AM6/AM7 i Landskrona/svalöv

    Släng en kommentar på Dracen http://www.moppenet.nu/showthread.php/4708

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av E.Hansson Visa inlägg
    om det är ens första/andra rör kan det kvitta, lär ändra lika mycket som en adapter gör till ett köperör.
    "om det är ens första/andra rör kan det kvitta", vad är det för löjligt resonemang?

  20. #20

  21. #21
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Ett resonemang som man kan förstå. Som sitt första rör brukar man inte vara så petig på exakta varvtalen. "Vad kvittar några hundra varv hit eller dit? Bara det blir effekt!" Sen har man lärt sig lite på det.
    Nej, det handlar inte bara om varvet. Header och diffusorkonornas procentuella längd av den avstämda längden blir även fel och förstör.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in