Sidan 1 av 2 12 Sista
  1. #1

    Vaf***n har hänt med min neos

    Hej när jag hade åkt till jobbet(prao) igår så gick min neos skit bra. Men senare när jag va på väg hem märkte jag att den låter högre en innan och låter "mörkare" eller hur man ska säga det. Även när jag svängde ibland känndes det som man hade punka även fast det inte var det?. Och om man stänger av moppen och rullar den låter det som att något tar i när remmen innanför variatorkåpan snurrar? vad kan de vara? här är en film på hur de låter när den är igång http://www.youtube.com/watch?v=5Cx8EBRfrlw

  2. #2
    Som jag skrev på mopednet, något verkar vara löst. Man ser det inte så du får ta av ALLT och kontrollera att det verkar vara som det ska.

  3. #3
    Verkar som om de kommer från startmotor "kopplingen/drevet". plocka av variation och kolla lite.

  4. #4
    ok kan skruva isär och kolla men blir svårt att veta om något är fel då jag inte vet hur det ska vara igentligen. Kan någon visa bilder på hur det ska se ut eller försöka förklara?

  5. #5
    Det brukar vara ganska uppenbart om något är skadat, så ta dig en titt. Är du osäker på någon del, ta kort på den och posta

  6. #6
    Tycker det låter som om fläkthjulet sitter löst och vibrerar? Har du testat kolla så att variatormuttern sitter åt som den ska?
    Det är inte problemet som är problemet, problemet är din attityd till problemet.

  7. #7
    räzs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    4
    kolla så att fläktskivan är riktigt åt dragen (y)

  8. #8
    DavvAs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Skinnskatteberg
    Inlägg
    172
    remmen ska ju inte kunna snurra när du bara rullar mopeden :o
    David =)
    Minarelli Fiddyn
    Ja ba o du ba o sen ja ba o efter de vi ba .

  9. #9
    Har en kopplingsfjäder lossnat kanske? Bara en vild gissning, men eftersom det kommer när du snurrar på bakhjulet?

  10. #10
    Och hur kollar jag kopplingsfjädern då? som jag sa innan i tråden är jag ine så bra på sånt här.

  11. #11
    Du tar loss kopplingsklockan och kopplingen.

    Du behöver för att göra det:
    En hylsa i rätt storlek för den yttersta muttern på kopplingsklockan. Ett mothåll för kopplingsklockan och kopplingen. (http://twostroke.se/product.asp?product=12923)
    Med hjälp av dessa verktygen (hylsa/blocknyckel i rätt storlek och mothållet) så får du av klockan. Sedan till det mer svåra, att få av kopplingen.
    Du behöver mothållet igen, sedan en blocknyckel i rätt storlek eller ett specialverktyg (det får du själv kolla upp vad som passar just din.. mät muttern hur stor den är) (jag använder http://twostroke.se/product.asp?product=10830).
    Nu borde du ha fått av allt.. det är lite svårare att få på kopplingen igen om du är själv men det går..

  12. #12
    skruvar av kopplingsklockan, den som sitter ytterst på vänstra sidan, sen tar du ut själva kopplingen. om du lutar på den så ser du att det sitter 3 små fjädrar runt om där inne. sitter det bara 2 eller att en hänger så har nån lossnat, annars tycker jag mer att det låter från variatorn?

  13. #13
    ok var ute ock kollade nu och de var på vänster sida där variatorn sitter som det lät och jag provade att "snurra" variatorn eller vad man säger. Den snurrar bra men på ett ställa blir den lite seg och om man fortsätter snurra då kommer det där"klinget" försökte skruva bort variatorn men den följer ju med runt när man försöker skruva bort muttern ? och hittar inget ställe där jag kan sätta någon skruvmejsel eller sådant =/ hjälp? ngn som bor nära skärholmen i sthlm som kan hjälpa ?

  14. #14
    ralleys avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    Every Where
    Inlägg
    2 414
    Citat Ursprungligen postat av rezonen Visa inlägg
    Och hur kollar jag kopplingsfjädern då? som jag sa innan i tråden är jag ine så bra på sånt här.

    Den "skivan" till höger på mopeden(kopplingsklockan?) får du ta av, sedan finns tryckfjädern och kpplingsfjädrar där inne
    Citat Ursprungligen postat av Sogat
    du måste roota för att kunna printa på ett vettigt sätt jävla nolla.

    Du får väl fantisera om en ny rad.

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av rezonen Visa inlägg
    ok var ute ock kollade nu och de var på vänster sida där variatorn sitter som det lät och jag provade att "snurra" variatorn eller vad man säger. Den snurrar bra men på ett ställa blir den lite seg och om man fortsätter snurra då kommer det där"klinget" försökte skruva bort variatorn men den följer ju med runt när man försöker skruva bort muttern ? och hittar inget ställe där jag kan sätta någon skruvmejsel eller sådant =/ hjälp? ngn som bor nära skärholmen i sthlm som kan hjälpa ?
    Du måste ha ett mothåll där med. Skaffa kolvstopp eller ett specialverktyg. Du kan ev. spärra det på annat sätt, men då riskerar du också att ha itu någonting... (brukar ibland gå att spärra med en skruv/bult eller liknande).

  16. #16
    om jag fixar en mutterdragare måste jag ha något "stopp" då också?

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av rezonen Visa inlägg
    om jag fixar en mutterdragare måste jag ha något "stopp" då också?
    Antagligen inte

  18. #18
    kommer jag behöva något "stopp" eller inte om jag har mutterdragare? känner inte för att lägga ut ca 400 om det kanske inte ens funkar

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av rezonen Visa inlägg
    kommer jag behöva något "stopp" eller inte om jag har mutterdragare? känner inte för att lägga ut ca 400 om det kanske inte ens funkar
    Det är bättre att köpa specialverktygen istället för en mutterdragare.

  20. #20
    men vilka är special verktygen då ? du sa bara specialverktyg inte vad dom hette

  21. #21
    ralleys avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    Every Where
    Inlägg
    2 414
    Citat Ursprungligen postat av rezonen Visa inlägg
    kommer jag behöva något "stopp" eller inte om jag har mutterdragare? känner inte för att lägga ut ca 400 om det kanske inte ens funkar
    Det fungerar utan att man behöver stoppa om du inte köper en leksaks mutterdragare dvs.
    Citat Ursprungligen postat av Sogat
    du måste roota för att kunna printa på ett vettigt sätt jävla nolla.

    Du får väl fantisera om en ny rad.

  22. #22

  23. #23
    ralleys avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    Every Where
    Inlägg
    2 414
    Seriöst, sök lite på google eller något.
    Citat Ursprungligen postat av Sogat
    du måste roota för att kunna printa på ett vettigt sätt jävla nolla.

    Du får väl fantisera om en ny rad.

  24. #24
    Mutterdragare fungerar bra. Jag har alltid det och har aldrig dragit av några gängor med den. Det handlar om känsla, samt att du inte behöver spärra något.
    Ju mindre rutin, desto mer liv!

  25. #25
    nu har jag skruvat isär hela variator skiten men hittade inget fel :'( skruvade tillbaks allt HÅRT men piss skiten låter fortfarande likadant.... Här kommer en video där jag snurrar på variator fläkten så allting annat snurrar men när motorn inte är igång... http://www.youtube.com/watch?v=OfVMKkeDuUQ ... Bara en fråga. Ska driv remmen snurra när motorn är på tomgång? Ska den snurra när man snurrar fläkthjulet? om inte vad kan vara fel?

  26. #26
    Kolla kopplingen också. Annars lär det ju vara något med cylindern eller ramlagerna. Drivremmen ska snurra, ja. När motorn kommer upp i ett visst varv hugger kopplingsbackarna i kopplingsklockan och mopeden kör iväg.

  27. #27
    sitter inte kopplingen till höger på andra sidan drivremmen? för det är inte därifrån det låter

  28. #28
    ta loss fläkthjulet och det som sitter där innanför, om du tar isär det så ser du 3 fjädrar. Om någon inte sitter fast så kan problemet vara löst

  29. #29
    Citat Ursprungligen postat av arvidfasth Visa inlägg
    ta loss fläkthjulet och det som sitter där innanför, om du tar isär det så ser du 3 fjädrar. Om någon inte sitter fast så kan problemet vara löst
    jag tog bort det igår men vad menar du för fjädrar? Har du en neos? Kan du isåfall ta en bild på hur det ser ut?. Hur mycket ska jag ta bort? Igår tog jag bort allt in till de där där kullagrerna satt ?

  30. #30
    Shöwteks avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 217
    Citat Ursprungligen postat av arvidfasth Visa inlägg
    ta loss fläkthjulet och det som sitter där innanför, om du tar isär det så ser du 3 fjädrar. Om någon inte sitter fast så kan problemet vara löst
    EHM, Fläkthjulet ligger på variatorsidan. Där sitter det inga fjädrar!
    Kolla på högra sidan, bakom kopplingen, där ska du se 3 fjädrar
    Citat Ursprungligen postat av rassespike Visa inlägg
    Alla "hypermoppar" har sån extrem Setup för att kunna komma över 100km/h sträcket..fattar inte de riktigt Min Setup e ju liksom bara TK underliggande o sportluftsfilter, större munstycke. Jag har varit uppe i 115km/h, uppmätt med bil bakom mej

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in