1. #1

    WD-40 vs CRC 5-56?

    Dags att ge sig på och serva upp min APE och när jag skulle börja insåg jag att det mesta i bultväg sitter fastrostat så till den grad, men det ska väl gå att få loss, men jag hade inte en droppe rostolja hemma i stan så vilken rostolja ska jag använda för detta?

    Det är främst hjulbultar och rörliga delar undertill så det ska både lösa rost, smörja och skydda mot ny rost, jag har använt 6-66 till båtar med gott reultat men vissa säger att WD-40 är bättre men jag har aldrig provat så tar gärna åsiker och erfarenheter om dessa och då för mina användningsbehov.

    Finns något ännu bättre för att lossa fastrostade bultar än dessa så berätta gärna.

  2. #2
    När jag jobbade på oljeraffinaderi körde vi med X-1R PSL. Det funkade mycket bra vid fastrostade skruvar och bultar.

  3. #3

  4. #4
    Tycker inte nån "rostlösande" spray gör några större underverk på fastrostade skruv och mutter, eftersom det måste ta sig in i det lilla utrymmet mellan skruvens och (t.ex.) mutterns gänga - som ju är fullständigt igenkorkat av rost om det är fastrostat, och är det så täppt kommer oljan inte in där den behöver komma in för att hjälpa till att lossa något... Okej, får det timmar eller dygn på sig kan lite kan sugas in i gängan, men att spraya på och sedan direkt försöka lossa det är fullständigt verkningslöst - däremot går ju muttern lättare efter den lossnat, om det finns olja på de rostiga och skitiga gängorna den ska skruvas förbi för att tas bort helt. Funkar med oljekannan och nån motor/växellådsolja man råkar ha till hands...

    För långverkande skydd mot fastrostning av skruv/mutter, ha på kopparpasta eller fett på grejerna när du skruvar ihop dom. Sprayoljorna typ 6-56/WD40 etc. har inte ens i närheten av samma livslängd på utsatta platser, det försvinner spårlöst med tiden.

  5. #5
    Mattyyys avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    649
    Jag brukar ta 5-56 pga lukten för jag märker ingen skillnad mellan wd-40 eller 5-56 knappt ens priskillnad
    You're so homo that even Justin Bieber look straight!

  6. #6

  7. #7

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av whak Visa inlägg
    Håller med G-son, det är sällan det hjälper med 5-56 eller wd40 eftersom det har gått så långt.
    Om du köper wd40 eller 5-56 spelar ingen roll.

    Det där med Coca-Cola har jag också hört.
    Låt det ligga i ett "bad" om du kan.
    Då får det bli ett stort bad isf för hela hjulen med vidhängande underrede måste få plats ;-)

    Får ge mig på dem och se hur det går och kanske stålborsta när jag får isär det och så fetta innan jag skruvar ihop igen, är bara rädd att dra av bultar om jag tar i hårt och då blir det knepigt därför jag ville lösa upp rosten lite först.

    Verkar inte som förra ägaren var så intresserad av service och underhåll så jag har lite att ta tag i men så är det när man köper beg!

    Jo Cola funkar jag har provat själv och även för att bevisa det för tvivlande kollegor och efter att en ihoprostad skiftnyckel som lämnats i en burk med cola över natten funkade dagen efter när vi kom till jobbet så plockades colan bort ur läskautomaten i fikarummet ;-)

  9. #9

  10. #10
    Instämmer. Värmepistol är dock ett väldigt klent verktyg när man ska värma grejer i verkstaden, en rejäl gasolbrännate eller gassvets är oändligt mycket bättre när man vill ha hyfsat mycket värme utan att behöva vänta länge. Men man får givetvis tänka efter före, så grejer i omgivningen inte förstörs av värmen...

  11. #11
    Ok stålborste har jag men ingen värmepistol, bara en vanlig hårtork kan det räcka för små hjulbultar på min APE?

    Ska ta hem lite bättre verktyg nästa gång jag är ute på ön, kollade verktygslådan idag och det var magert, behöver även en del elkomponenter då vissa elektriska installationer ska göras och det är mera mitt bord ;-)

    vad funkar bäst för småmäck en vanlig arbetslampa typ sladdlampa eller en riktar justerbar pannlampa?
    vill ha händerna fria för verktyg, så vad väljer ni?

  12. #12
    Hårtork lär inte göra nån nytta på fasttagna skruvar.

    En bra pannlampa kan nog vara bättre än en sladdlampa, mest för att man aldrig lyckas placera en enda sladdlampa så man kan jobba utan att skymma ljuset från den...

  13. #13
    Anti-kärvningsmedel ska du sätta på gängorna för att dem inte ska fastna/rosta.
    I´m not a complete idiot some parts are missing

  14. #14
    Slog till på en liten LED pannlampa för 39kr på classe i sjön och den funkade fint för mek insåg jag när jag bytte spolpumpen idag ;-)

    Återstår att gå på de rostiga hjulbultarna men det kommer det med, tack för tipsen.

  15. #15
    När jag skruvar och något sitter jävulskt hårt fast brukar jag ta ett don och slå till på bulten, då brukar den gå finfint att gänga av
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    köp ridstövlar och hjälm också när du ändå är i farten. sanslöst jävla bögigt med såna där jackor, ser mest ut som en snobb-bonde som kommer direkt från ridpolon. inte för att du bryr dig men ändå

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in