1. #1

    Honda MB50 startar inte

    Hejsan, har nyligen köpt en Honda MB50 av en polare, den har stått stilla i 5 år men är inte skuren och hur fin som helst i motorn, men den vill inte riktigt igång, när man försöker springa igång den är den på gränsen att gå igång hela tiden, fick igång den en gång med hjälp av startgas och 200 meter backe! någon som vet var felet kan ligga ?

  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av skitsnabb Visa inlägg
    Hejsan, har nyligen köpt en Honda MB50 av en polare, den har stått stilla i 5 år men är inte skuren och hur fin som helst i motorn, men den vill inte riktigt igång, när man försöker springa igång den är den på gränsen att gå igång hela tiden, fick igång den en gång med hjälp av startgas och 200 meter backe! någon som vet var felet kan ligga ?
    Har du bytt bensin i tanken? Har du inte gjort det så gör det sitter det bränslefilter på bensinslangen byt det. Gör rent förgasaren om duinte gjort det byt även stift gör du detta borde den starta om den får gnista som den ska.

  3. #3
    saker du kan göra för att få igång den: Gör som biffen och fixa bensinen och filtret. Gör rent förgasaren, kolla om den har olja och sånt, kolla så att förgasaren inte är helt oinställd, kolla om den smyger luft någon stans. Gör rent eller byt tänd stiftet. Testa dom grejerna och sen kom tillbaka hit och berätta hur det gick

  4. #4
    Var kanske lite otydlig innan men jag har redan gjort rent tanken, sattit ditt nytt bensinfilter, nytt stift, ny tändkabel och den får gnista, den tjuvar nog lite luft vid slangen mellan luftboxen och förgasaren då den är sprucken, kanske kan det vara så att tändkabeln är för lång ? så att den tänder lite sent ? för den går att skarva en decimeter kortare minst

  5. #5
    Okej, ska testa täta den tillfälligt på något vis, då jag helst behöver ha igång den idag, ska även kolla stiftet och rengöra det

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av skitsnabb Visa inlägg
    Var kanske lite otydlig innan men jag har redan gjort rent tanken, sattit ditt nytt bensinfilter, nytt stift, ny tändkabel och den får gnista, den tjuvar nog lite luft vid slangen mellan luftboxen och förgasaren då den är sprucken, kanske kan det vara så att tändkabeln är för lång ? så att den tänder lite sent ? för den går att skarva en decimeter kortare minst
    Längden på tändkabeln gör nog ingen skillnad om den inte är 1 meter lång.. xD Men den där slangen mellan luftbox och förgasare kan nog vara felet, för om den får för mycket luft och för lite bensin så kommer den att ha svårt att starta. Hade samma problem på min zip igår när jag skulle dra igång den efter 2 månader!
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

  7. #7
    Fick igång den nu så den går att köra men den varvar inte riktigt som den ska och där är ingen kraft, går endast på raksträcka i 2an max för den dör i 3an

  8. #8
    Vad gick den i för hastighet då? 30? Isåfall är den original
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

  9. #9
    Typ 20, dog så fort man kom till en liten backe eller la i 3an, tror den tänder dåligt

  10. #10
    Prova att sätta handen för förgasarn och kicka några gånger
    Most stickpeople are black

  11. #11
    vad skulle hända ? för den är igång nu och går frammåt men ingen kraft eller fart alls, kanske beror på drevningen ? eller att den tänder dåligt ? kan någon förklara lite exakt hur jag ska sätta tändningen på mt5/mb50 ?

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av skitsnabb Visa inlägg
    vad skulle hända ? för den är igång nu och går frammåt men ingen kraft eller fart alls, kanske beror på drevningen ? eller att den tänder dåligt ? kan någon förklara lite exakt hur jag ska sätta tändningen på mt5/mb50 ?
    Ja kolla om den är överdrivet drevad, annars tror jag att det är inställningar, alltså att den får för mycket eller för lite bensin. Förmodligen för lite.
    Sätter du handen för föggen får den mer soppa, går det att varva mer då får den för lite.
    Most stickpeople are black

  13. #13
    Okej, ska testa imorgon, sitter ett rätt så stort bensinfilter från biltema, kan ju kanske vara det som inte släpper in tillräckligt med bensin

  14. #14
    jag hade samma problem på min DT50MX förut. Den gick rätt bra på 1an och 2an sen orkade den inte 3an eller 4an. Antagligen så måste du ha i ett större munstycke för den får för lite bensin. Det gjorde jag på min och sen gick den fint

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in