1. #1

    Porta cylinder?

    Tjena, har en Puch Maxi med 70cc, funderar på att fila lite i cylindern. Har aldrig gjort det förut, tänkte öva på org cylindern först!
    Men iallafall, har en Dremel och en förlängning, vad för slipstift rekommenderas?

    Sitter en 17,5mm Dellorto på nu, blir 21mm och prova bygga avstämt avgasrör i vinter! Både insuget och avgasporten känns rätt små just nu!
    Antar att de går att göra lite bredare? Angående durationer så hade jag tänkt mig runt 175 grader avgas, de andra portarna skulle jag vilja ha lite hjälp med

    Har inte mätt några durationer alls än, men gissar att avgas ligger runt 160 grader just nu. Tänkte mäta durationer med gradskiva, fick den aldrig att sitta bra så blir nog med skjutmått och Rexxys mopedprogram.
    Men de vill ha måttet från kolven (som står i TDC) till cylinderns topp, mäter man från kolven mitt, alltså högsta punkt då?

    Skriv tips! Och saker jag ska undvika! Ger er en bild på cylindern, mest för att ni ska se på ett ungefär!
    Senast redigerat av mksp den 2012-09-11 klockan 18:52. Anledning: Fel bild!

  2. #2
    Avståndet till toppen från kolvens topp (squishen) är de du ska skriva in. Squishen borde vara runt 0,5-0,7mm

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Blommen Visa inlägg
    Avståndet till toppen från kolvens topp (squishen) är de du ska skriva in. Squishen borde vara runt 0,5-0,7mm
    Men det kan väl inte stämma :-S Har man flera topplockspackningar så ändras ju inte durationerna. Flera packningar är bara efterblivet, var ett exempel! :-)

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av mksp Visa inlägg
    Men det kan väl inte stämma :-S Har man flera topplockspackningar så ändras ju inte durationerna. Flera packningar är bara efterblivet, var ett exempel! :-)
    Tror du inte mig förslår ja att du Pm'ar skaparen av programmet å frågar han

  5. #5
    Casals avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Ort
    Västra götaland
    Inlägg
    683
    Kör med gradskivan igen istället. Skriv ut en framgooglad och sätt fast på en CD-skiva så är det inga bekymmer. Den teoretiska räkningen får jag inte stämma. Är alldeles för mycket som spelar in som kan göra att resultatet blir fel.

  6. #6
    Men det kan väl inte stämma :-S Har man flera topplockspackningar så ändras ju inte durationerna. Flera packningar är bara efterblivet, var ett exempel! :-)
    Det är upp till cylinderkanten man menar. För oftast sitter toppen där och går jämnt med. Men har man förbränningsrummet nedsänkt så blir det andra mått, då får man mäta till topplocket. (Eller klämspalten som det så fint heter)

    Oftast justeras ju klämspalten med packningar under cylindern, då ändras durationerna.
    Följ Moppenets största projekttråd här!

  7. #7

  8. #8
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    ja kan rekomendera en Maxportning ala' grehn.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  9. #9
    Hyperperry är du snabbast i smebacken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in