1. #1

    vilken olja i honda mt5? snabba svar tack! :)

    tjena, behöver veta vilken typ av olja de ska i motorn på en honda mt5. sitter ju våtkoppling på den så är lite osäker :/

  2. #2
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    10w40
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  3. #3

  4. #4
    Det skall vara en växellådsolja anpassad för våtkoppling, INTE vanlig motorolja. ATF (automatlådeolja) funkar också fint, annars finns lite olika varianter, tex Castrol MTX 10w40

  5. #5
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Citat Ursprungligen postat av Crisse Visa inlägg
    Det skall vara en växellådsolja anpassad för våtkoppling, INTE vanlig motorolja. ATF (automatlådeolja) funkar också fint, annars finns lite olika varianter, tex Castrol MTX 10w40
    Den för våtkoppling är väl den SAE-märkta om jag inte har fattat fel?
    Har inget TK men är ett fucko ändå

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av CaToXXo Visa inlägg
    Den för våtkoppling är väl den SAE-märkta om jag inte har fattat fel?
    Nej, SAE XX är endast en viskositetsbeteckning. Den anger endast hur tjock oljan är och inga andra egenskaper.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Crisse Visa inlägg
    Nej, SAE XX är endast en viskositetsbeteckning. Den anger endast hur tjock oljan är och inga andra egenskaper.
    Hur tjock oljan är är väl 10-40 ex och SAE vilken typ av olja det är eller tillsats eller hur man nu skall förklara det

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Biffen79 Visa inlägg
    Hur tjock oljan är är väl 10-40 ex och SAE vilken typ av olja det är eller tillsats eller hur man nu skall förklara det
    Nej, SAE är bara en viskositetsklass och inget annat i detta sammanhang, det följs oftast av två siffror, tex 10w40 som definierar tjockleken/viskositeten vid olika temperaturer.

  9. #9
    Jag köpte min olja på Mekonomen till min DT i alla fall dom vet vad man skall ha om man är osäker

  10. #10
    går bra med vanlig motorolja också

  11. #11
    SAE står för Society of Automotive Engineers, alltså grabbarna som har bestämt hur viskositeten (och mycket annat) ska mätas.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in