1. #1

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Kode, kungälv
    Inlägg
    264

    Köp av mc... beslutångest

    Nu känns det som att det är dax för en mc. Minst 600cc ej Roadracing (R6/1, ninja, fireblade mm). Det jag är sugen på är Touring / sport. Typ Suzuki bandit Honda hornet stilen. Men vad skall man köpa?

    Låt oss säga att jag hälst inte lägger mer än 20tusen +- 5tusen. Skulle det vara ett riktigt kap kan jag väl sträcka mig åt 30tusen men då måste det vara minst en 750-800cc+++

    Det jag har tittat på i dagsläget är:
    Suzuki Bandit 600 (hittar ingen 1200 för bra pris...) knappt 100hk 16-25 tusen kr
    Honda hornet 600 (hittar ingen 900 för bra pris...) Knappt 100hk 18-25 tusen kr
    Hyosung Comet 650cc ca 80hk 17-25 tusen kr.

    Vad tror ni är roligast? Suzuki och honda med sina 4cylindriga motorer låter helt klart fränt. Kört en honda hornet motsvarighet på risk 2an för mc. Motsvarande motor fast med insprut med mera nymodigheter. Tyckte den var lite klen på låga varv, men så kanske det är på "alla" 600. Jag körde en Kawasaki Z750 på trafikskolan vilket är en hoj med klös redan från ca 3tusen rpm.

    Jag vet inte hur Hyosungen är, men det känns som om den är lågvarvigare pga V2an och antalet hästar, men jag vet inte.

    Någon som kan komma på andra trevliga hojar av andra märken som kan vara bra o kolla på?

    Tackar för svar på förhand.

  2. #2
    Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    5 637
    Jag kan ju börja prata om min egna åsikt och det är att min inte ska börja för stort har jag lärt mig. Oavsett hur kul min Daytona nu var på rakorna med sina 1000cc och 130hk så var det för mesta bara jobbigt.
    Nu har jag 690cc och det känns alldeles perfekt nu i början, varken för lite eller för mycket. Och tillfredställer iaf mina gas och bus behov.
    Jag skulle personligen välja bort Hyosung direkt pga att någon dag vill du sälja den och då är det enklare med ett riktigt märke.

    Har du funderat något på Yamahas FZ6 serie? Väldigt komponent hoj, med samma motor som R6an. Fungerar egentligen till allt.
    http://www.blocket.se/goteborg/Yamah....htm?ca=15&w=1

    Skulle väl egentligen avråda från Ducati Monster mest för försäkring och service, men vill du ha en rolig hoj med gött ljud så!
    http://www.blocket.se/halland/Ducati....htm?ca=15&w=2

    Suzuki SV650S är också en väldigt komponent hoj som är perfekt för allt (?)
    http://www.blocket.se/halland/Suzuki...=15&w=2&last=1

    http://www.blocket.se/alvsborg/Suzuk....htm?ca=15&w=2

    En till mycket bang for the buck hoj, Honda VFR800, minns jag inte fel så har dom VTEC så kan du gasa lite och lyssna på när VTEC kickar in
    http://www.blocket.se/halland/Honda_....htm?ca=15&w=2

    Är du redo att åka en liten bit och pressa budget så är detta det smartaste och roligaste valet
    http://www.blocket.se/kronoberg/Kawa....htm?ca=15&w=3

  3. #3

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Kode, kungälv
    Inlägg
    264
    tack hast! har din som vän på Gorg. Mkii där med =)!

    Den där Yamaha FZ6 har jag helt missat! Tusen tack för hjälpen. Honda VRF 800 är inte av intresse då jag vill ha med tjejen ibland =) FZ6an ser riktigt skjutsvänlig ut dessutom! samt att jag får Insprut på den ^^ me like i botten registret =)!

  4. #4
    Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    5 637
    Citat Ursprungligen postat av MkII Visa inlägg
    tack hast! har din som vän på Gorg. Mkii där med =)!

    Den där Yamaha FZ6 har jag helt missat! Tusen tack för hjälpen. Honda VRF 800 är inte av intresse då jag vill ha med tjejen ibland =) FZ6an ser riktigt skjutsvänlig ut dessutom! samt att jag får Insprut på den ^^ me like i botten registret =)!
    Jo jag vet

    FZ6an tittade jag en del på innan jag köpte KTM;en.
    Finns ju i två modeller, FZ6-N utan lampkåpa och FZ6-S med lampkåpa. Vet inte hur S2 modellerna ligger till i pris men då får du ABS också

  5. #5

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Kode, kungälv
    Inlägg
    264
    ja, kollat runt lite på blocket N är dyra. mycket dyra. I allmänhet var de rätt "ovanliga" och den som du länkade var i särklass billigast.

    Håller helt klart med på det där med Abs, dock kan jag inte lägga 40tusen +

    Jag såg en Guide ang göra om S till N på just Yamaha FZ6an det var tydligen inte så kompliserat. Mer eller mindre har man allt likadant fast med en annan framlampa.
    Man plockar bort framkåpan samt fästena i ramen samt ett fäste som går över styret. (har liknande på min motorhispania rx så done it b4^^) sedan blir det att göra plats för blinkers och sedan fästa instrumenten, tur att det är Varv/km mätare i en enhet. Dock gillar jag inte riktigt att varvmätaren är digital. Men den påminner otroligt mycket om min Toyota Supra mkII. Så jag kan nog vänja mig om jag köper en sådan. =)

    Tack ännu en gång för tips hast!

  6. #6
    Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    5 637
    Verkar ju vara en stabil skapelse också som klarar att krocka i 115+ och fortsätta på två hjul.

    Snabbspola till 1:20

  7. #7

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Kode, kungälv
    Inlägg
    264
    vare miles per hour? FAN asså! Vilken jäkla tur man måste ha som inte slår runt eller vurpar!

    Nu blir det bara att övertala tjejen =)!

  8. #8
    Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    5 637
    Yes! Han har en jävla tur.

    Det gör du rätt i!

    Finns ju att köpa till helkåpa för resor eller sportigare utseende


  9. #9

  10. #10

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Kode, kungälv
    Inlägg
    264
    den såg jättefin ut! jag hade tänkt att köpa en som du har i S utförande och göra om till N utförande, jag antar att du endast har tagit bort framkåpan och gjort plats för lampa och blinkers right?

    Synd att du bor i västerås, för annars hade vi nog kunnat göra en deal !

  11. #11

  12. #12

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Kode, kungälv
    Inlägg
    264
    kollar runt lite på mc nu ett tag. skall åka och kolla på en mc imorgon tror jag. Tyvärr är det lite långt frågetecken, sorry.

    Jag skall kolla på en Sådan som du har frågetecken, samma årsmodell med kåper etc. Men när jag kollar på bilder osv så ser det ut att komma en update 2002. Ny front, men om inte jag ser fel, är det även en annan tank?

    någon som kan bekräfta?

    Syftet med mcn är att i framtiden bygga om den till nude. Det jag egentligen vill ha är en FZ6-S till nude eller FZ6-N Men som jag ser det på bilderna så ser det ut att vara samma tank på FZS 600 Fazer från 2002-2003 som på FZ6-S/N som kom 2004, är det så eller ser jag fel? =)

    Mvh Jesper

  13. #13

  14. #14

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Kode, kungälv
    Inlägg
    264
    Citat Ursprungligen postat av EkaN^ Visa inlägg
    er6an är ju assnygg verkligen
    japp, dock är priset fel för mig

  15. #15

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Kode, kungälv
    Inlägg
    264
    nästa vecka eller på söndag blir det att kolla mc, gubben jag skulle till igår hade inte tid tydligen plus att vädret var kasst

  16. #16

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Kode, kungälv
    Inlägg
    264
    urk vad det är segt och sitta och tänka på mc som ja skall kolla på inom några dagar! Jag och Youtube med mcklipp är bästa vänner just nu! =)

  17. #17
    Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    5 637
    Citat Ursprungligen postat av MkII Visa inlägg
    urk vad det är segt och sitta och tänka på mc som ja skall kolla på inom några dagar! Jag och Youtube med mcklipp är bästa vänner just nu! =)
    Minns känslan när jag bokade provkörning på ett x antal hojar på Johans MC!

  18. #18

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Kode, kungälv
    Inlägg
    264
    Mhm! FZ6-S på G ^^!

  19. #19

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Kode, kungälv
    Inlägg
    264
    de blev ingen FZ6-s =) Det blev en FZ6N istället =) ska lägga upp bild


  20. #20
    Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    5 637
    Citat Ursprungligen postat av MkII Visa inlägg
    de blev ingen FZ6-s =) Det blev en FZ6N istället =) ska lägga upp bild

    Sommaren blir go mannen!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in