1. #1

    Orion 125 PRO Växellådsfel.

    Hallå Moppnet. Skruvade igår upp en Fiddy av märket orion, modell 125cc Pro. Den startade upp normalt men fick kärringstop det första jag gjorde. Efter det så får jag inte i någon växel, står just nu i friläge. Vad ska jag göra?

  2. #2
    kan du röra på växelpeten upp och ner eller är den helt fast?

  3. #3
    Ja, både upp och ner. Men växeln får jag inte i.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Qwerty Visa inlägg
    Ja, både upp och ner. Men växeln får jag inte i.
    Prova att kicka väldigt försiktigt medans du försöker lägga i växel, kan fungera.

  5. #5
    du kan ha slagit av några kuggar på ett växeldrev

  6. #6
    Punkarns avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Närpes,Finland
    Inlägg
    1 084
    äre int så på alla Fiddys?

    Hoppa i växeln då.

  7. #7
    Om det är en helt ny skrothög, ursäkta, fiddy menar jag givetvis, så är det läge att försöka utnyttja dendär ledsamma ursäkten som säljaren kallar garanti.

  8. #8
    Ser ut som folk på Moppenet inte kan något om Fiddys för det verkar som inte någon kan tänka positivt om Fiddysar eller ge dem som behöver hjälp några svar.

    Är den helt ny? Isåfall snacka med företaget du köpte dem från och fråga om detta ska hända direkt när man har köpt en fiddy.

    Dum fråga men håller du in kopplingen när du står still och ska slänga i en växel?

    Detta har hänt mej, men det var efter ägande i ett halvår. Då hade en skruv lossnat lite granna på växeltrumman så en bricka som håller fast en massa metall piggar åkt ut lite granna. Det resulterade i att en pigg lossnade.

    Växelaxeln har ett länkage som går bakom koppling och transmissions drevet och upp till dessa piggar, så när du växlar ner så drar länkaget i en av piggarna och när du ska växla upp så trycker länkaget på en piggarna så växeltrumman snurrar ett snäpp. Denna skruv kan ha varit dåligt i skruvad och gjort så när du fick kärringstop så ryckte det till och en av piggarna lossnade.

    Som dem på www.Fiddy.se skulle ha sagt, bara att ta loss kopplingskåpan och kolla!
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in