Sidan 2 av 2 Första 12
  1. #31
    Citat Ursprungligen postat av hankypanky Visa inlägg
    Men om du nu har orignalcylle och fögge, så måste det vara bäst att börja med ett munstycke som ligger nära original..... Nån som vet storlek? Sen prova sig fram till ett som funkar riktigt bra. Men vad hade du på innan? Cylle, fögge.....? Du har provat 102, men det verkar ändå inte räcka, eftersom den gick bättre med "fuskchoke". Låter som att du har för stor förgasare på ett litet insug.... Då blir det vindstilla i förgasaren när du gasar, och den slutar suga soppa genom munstycket. En regel är ju att ha lika stor insugskanal hela vägen.
    75 är vell original tror jag. började med 85 och då gick den knappt framåt :s sedan jobbat mig upp så det blir nog bättre med större munstycke.
    förut hade jag 70cc 28mm och smått o gått.
    och nu har jag bytt allt original förutom : rör, luftfilter, förstärkt vev

  2. #32
    Citat Ursprungligen postat av 16rieju16 Visa inlägg
    75 är vell original tror jag. började med 85 och då gick den knappt framåt :s sedan jobbat mig upp så det blir nog bättre med större munstycke.
    förut hade jag 70cc 28mm och smått o gått.
    och nu har jag bytt allt original förutom : rör, luftfilter, förstärkt vev
    Ok... Då är det ju nära original. Visst, med lägre motstånd i filtret och annat rör kan munstycket behöva justeras, men så mycket.....? Ingen tjuvluft? Bra tomgång?

  3. #33
    Den är sjukt seg på låga varv. Vet att det är två takt men så trögt ska det inte gå.
    Just nu sitter 98 i och den går bäst när luftskruven är helt inskruvad. Nålen sitter i mittenläge. Är det någon som har någon teori varför den värmenöp på 102?
    Testade 108 men då fick den för mycket bensin.

    Ska testa mellan 98-105 när jag har tid.
    Hur kollar man tjuvluft? Kan den värmenypa på grund av det?

    Tacksam för hjälp:-)

  4. #34

  5. #35
    Om du har tjuvluft brukar den dumma sig på tomgång, gå upp och ner.... Om man sprejar med startgas runt insuget, och det resulterar i att den plötsligt går upp i varv, så har du en läcka där.

  6. #36
    bytte till biltemas fiddy filter förut. "så att den inte ska andas" lika mycket.

    hade då 105 i och den starta knappt, starta den så dog den ifall man gasa. tog ur stiftet och det såg ganska blött ut.

    gick ner till 85. då startar den men gasa man så small det från avgasröret.

    vad kan detta vara tecken för? riktigt kasst inställd förgasare?

  7. #37
    ingen som vill hjälpa mig?

  8. #38
    Att den smäller till i avgasröret beror på felaktig tändpunkt eller att den inte tänder till och skickar ut blandningen i avgasröret, sen när det väl tänder till så antänds blandningen i avgasröret.


    byta filter hjälper inte. Det var ett sportluftfilter du tryckte dit? Då behöver den mer bensin. Då den får mer luft och andas bättre.

    Men! Det kan vara så att 105 fortfarande är förstort.

    Det bästa sättet är att gå efter tändstiftet.

    vitt=för lite, kör inte med den!
    oboybrunt=fint
    svart=för mycket, gör dock inget om man kör med den en kortare tid.

    Börja med att rengöra hela insuget och efter det kolla att den inte drar tjuvluft. Demontera förgasare, inspektera och rengör, ta bort reedventilerna och kontrollera skicket. Efter det montera allt och använd startgas runt insug. Den minsta varvtalskillnaden betyder tjuvluft. Det får det inte vara!.

    Efter det kontrollera färgen på tändstiftet (troligen för mycket soppa)
    Byt ner dig isåfall, men inte för stora hopp! fortsätt att byta storlekar tills tändstiftet blir oboybrunt.

  9. #39
    Citat Ursprungligen postat av dannen Visa inlägg
    Att den smäller till i avgasröret beror på felaktig tändpunkt eller att den inte tänder till och skickar ut blandningen i avgasröret, sen när det väl tänder till så antänds blandningen i avgasröret.


    byta filter hjälper inte. Det var ett sportluftfilter du tryckte dit? Då behöver den mer bensin. Då den får mer luft och andas bättre.

    Men! Det kan vara så att 105 fortfarande är förstort.

    Det bästa sättet är att gå efter tändstiftet.

    vitt=för lite, kör inte med den!
    oboybrunt=fint
    svart=för mycket, gör dock inget om man kör med den en kortare tid.

    Börja med att rengöra hela insuget och efter det kolla att den inte drar tjuvluft. Demontera förgasare, inspektera och rengör, ta bort reedventilerna och kontrollera skicket. Efter det montera allt och använd startgas runt insug. Den minsta varvtalskillnaden betyder tjuvluft. Det får det inte vara!.

    Efter det kontrollera färgen på tändstiftet (troligen för mycket soppa)
    Byt ner dig isåfall, men inte för stora hopp! fortsätt att byta storlekar tills tändstiftet blir oboybrunt.
    ska ta och kolla upp dessa saker. tack för att du tar dig tid o hjälper

  10. #40

  11. #41
    dessa saker uteslutar jag: förgasare (testat allt)
    membran (testat två olika, går likadant)
    insug: ser normalt ut, nästan som nytt


    vad kan det bero på?
    cylinder, felkopplat elsystem, tändningen (dock funka tändningen med 70cc)?

    snälla hjälp <3

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in