1. #1

    Exclamation Ljud ur variatorn, mopeden dog!!

    Hej, har en fråga som någon som kan mycket om variatorer får svara på....

    Idag så lånade jag ut min slider till en kompis, jag hade tappat luftfiltret, så han satte på original-luftburken och körde, den gick rent, gick att dra ur osv.
    Sen när han kom tillbaka och lämnade mopeden så stod den ett tag, men när jag skulle ta den så skallrade det lite ur variatorn (tror jag) Men jag kollade inte, antog att det var min peg som skallrade som vanligt, fast att det nu skallrade mot luftburken. Jag körde för att senare göra ett kort stopp för att tanka kanske 500 meter från platsen jag startade på. Sen han jag kanske 1km och det skallrade mer ur variatorn och mopeden dog. Jag antog det värsta och kollade kicken, stum... MEN, om man tryckte lite hårdare så rörde sig kicken, och nej det skrapade inte ur cylindern (vad jag hörde) utan det kändes som att kicken gick längre och längre in samtidigt som det kärvade i något kugg. Jag fick slutligen ner kicken och motorn verkade gå runt utan problem, men när kicken gick upp så klickade den ett antal gånger som att det tog i något drev, sen var det lika stumt igen.. och ja, jag har olja i den, rätt mycket också. Så den står just nu, fick skjuts hem av en kompis som skulle samma väg, jag brukar ta samma väg som är sämre men någon km kortare, tog den här vägen bara för att den går snabbare och att jag körde med honom, som tur var. Så till min fråga, vad har hänt? och nej, jag har inte plockat upp variatorn eftersom den dog efter en mörk väg och jag hade inte tillgång till verktyg.. ska ta en titt imorgon. Eller är det jag som är dum och den helt enkelt har skurit? Lägger min fråga här eftersom det känns som att det var variatorn, har varit med om ett antal mopeder som skurit innan så jag vet hur det känns då.

  2. #2

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    245
    Så vart det för mig när veven for åt helvete

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in