1. #1

    Hjälp fort! Trimdelar till Silverstone Cityhopper (Liggande Minarelli)

    Har gjort misstaget att impulsköpt en sk kinamoppe och i efterhand insett svårigheten att få tag i trim och reservdelar, mopeden är en Silverstone Cityhopper 2t - 2006 med en liggande minarellimotor, på variatorkåpan står det "Linhai/Yamaha" och på avgasröret står det "CHUANL EXO1"

    Är nu extremt trimsugen och vill ha 70cc samt effektrör och större förgasare för en inte allt för dyr penning, har hittat en del grejer på Racing-Planet som jag tror passar men behöver någon som kan bekräfta till 100% att delarna passar innan beställning? Funderar på dessa?

    Cylinder: http://www.racing-planet.se/reservde...f12ba21c8dff02

    Förgasare: http://www.racing-planet.se/reservde...f12ba21c8dff02

    Avgasrör: http://www.racing-planet.se/reservde...f12ba21c8dff02

    Kan någon bekräfta att dessa delar passar till min moppe? Undrar även om jag kan använda original insugsgummi eller om jag behöver köpa ett större då jag byter förgasare? Det jag kikat på kostar över 600kr och är i mitt tycke svindyrt för en gummibit? http://www.racing-planet.se/reservde...f12ba21c8dff02

    Även andra synpunkter tas tacksamt emot då jag är färsk på just EU-moppar än om jag trimmat/skruvat i vanliga mopeder i hundratals timmar i ungdomens dagar.

    Mvh Jimmy

  2. #2
    Produktblad och bilder på mopeden:

    http://www.mekomaskin.se/fordon/pics/moped/moped.pdf
    Bifogade bilder Bifogade bilder   
    Senast redigerat av AdHominem den 2012-07-30 klockan 18:45. Anledning: mera bilder

  3. #3

  4. #4
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av dannedamp Visa inlägg
    samma typ av cylle som yamha arox
    dum eller? aerox är vattenkylda. bara pinnbultarna som är desamma.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  5. #5
    Undrar även över variatorrem och oljebyte på denna modell, på racingplanet finns variatorremmar som benämns som antingen 10 eller 12 tum(mellan 25 och 30cm) vilket stämmer dåligt överens med både bredd och längd på en normal scooterrem, vad menas och hur ska jag veta vilken som passar till min?

    Ang motorolja så har jag sökt febrilt efter en urtappningsplugg på min cityhopper men verkar inte finnas någon, det enda som finns är en vit plastplugg längst bak på transmissionskåpan(under bakfjädern) Är det meningen att man ska både tappa ur och fylla på olja där - leder den ihop med själva motorn? vilken olja skall användas?

    Är som sagt novis på just scootrar och vore grymt om någon kunnig haft just denna modell och kunde förklara saker och ting? Har dock förstått att just cityhopper 2t är ytterst sällsynt i Sverige och jag lär väl famla i mörkret som söker svar

  6. #6

  7. #7
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av dannedamp Visa inlägg
    ee nej men det finns folk som använder arox motor tillexempel nerox va e det jo aerox motor men man har gjort om det men det kanske du inte visste att man kunde
    hur gammal är du, 12?
    för det första så heter det aerox. för det andra så kan du försöka skriva så man förstår vad fan du säger.
    för det tredje så är inte det aerox cylinder. en aerox cylinder är vattenkyld vilket inte den ovan är. det är skillnad på luftkyld och vattenkyld cylinder. och jag vet att man kan luftkonvertera en aerox motor och att man kan vattenkonvertera en minarelli ac motor. men det är fortfarande inte lika cylinder på den moppen ovanför som på en aerox.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  8. #8

  9. #9

  10. #10
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    jag kan avråda dig från att lyssna på vad Mr. damp säger. han verkar ju inte ha alla hästar i stallet.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  11. #11
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    jag kan avråda dig från att lyssna på vad Mr. damp säger. han verkar ju inte ha alla hästar i stallet.
    Instämmer.
    Har inget TK men är ett fucko ändå

  12. #12
    klart den måste ha motorolja i sig? själva 2-takts oljan går ju bara in in i vevhuset och cylindern. Utrymmet utanför vevhus-packboxarna skulle givetvis inte må speciellt prima utan olja, men jag märker att du inte har full koll på saker och ting som övriga skribenter skriver .....

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av AdHominem Visa inlägg
    klart den måste ha motorolja i sig? själva 2-takts oljan går ju bara in in i vevhuset och cylindern. Utrymmet utanför vevhus-packboxarna skulle givetvis inte må speciellt prima utan olja, men jag märker att du inte har full koll på saker och ting som övriga skribenter skriver .....
    Det är en 2-takt. Du blandar antingen i tanken eller så har du en separat olje behållare som sen går till en oljepump som delar ut rätt mängd olja till det varvtal du är på sen vidare till förgasaren som blandas med bensinen.

    Det finns olja i motorn men det är för transmissionen (dreven) vid bakhjulet. Den vita pluggen du har sett är dräneringspluggen för den oljan, det ska även finnas en olje på fyllnings skruv en bit ovanför dräneringspluggen.

    Det finns INGEN motorolja i en scooter. Det finns (som jag nämde ovanför) Två takts olja som blandas via bensinen och transmissions olja i baknavet.

    Och DanneDamp är inte alls ute och cyklar. Han har rätt, kanske varit lite hafsig med skrivningen men jag kan förstå han. Det är inte lätt att förklara något genom att skriva om man är trött. Men det där med Aerox cylle luftkyld/vattenkyld, samma pinnbultsmönster, samma avgasport, samma insugsportar. Så bara för han skrev lite hafsigt betyder inte att han har fel!
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

  14. #14

  15. #15

  16. #16
    Ok då, det är väl bara jag som lever kvar i tiden då man skruvade i Sachs-motorer och dyligt och där fyllde man definitivt på motorolja genom en lucka i högra kåpan och tappade ur genom en plugg under motorn trots att det är 2-taktare ...

    På CityHoppern har jag nyss tagit bort oljepumpen och satt på en täckbricka över hålet som blev, något alla borde göra ... speciellt om man trimmat, min pump läckte olja som ett såll och tror inte man ska lita allt för mkt på tillförlitligheten på ett separat oljesystem. Sjukt nog blev moppen betydligt slöare efter jag gjorde så, antar att man behöver justera om förgasaren lite?

    Någon som vet vilken transmissionsolja jag ska använda i baknavet då?

  17. #17
    80w 90 har jag i min zip
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

  18. #18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in