1. #1

    lagligt med 12a?

    hej är det lagligt att ha en stunt 12a på en eu moped? om inte vad händer om man blir stoppad av en polis?

  2. #2
    Det beror på hur lång den är.

  3. #3
    Berggrens avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    3 741
    sålänge den inte sticker ut på sidorna för mycket o har vassa kanter så att den kan skada fotgängare och med trafikaner så är det ok.
    Då ska det klassas som pakethållare typ.
    En sann moderat.
    Sköt dig själv o skit i andra

  4. #4

  5. #5

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Larse Visa inlägg
    Egentligen inte om moppen är helfordonsgodkänd. Har dock aldrig hört om nån som har fått problem med polisen för att de sitter en 12a på moppen, men dom kan bli griniga om baklampan inte syns..

    Så bygg en 12a å kör på!
    det var det första dom klagade på min scooter jag ägde förut. och min var inte speciellt stor eller klumpig.
    <a href=http://i48.tinypic.com/35in2u8.jpg target=_blank>http://i48.tinypic.com/35in2u8.jpg</a>

  7. #7

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    härnösand
    Inlägg
    329
    Egentligen är det olagligt att ändra mopedens originalskick, dock så har polisen överseende. Täcker den inte plåten, baklampan eller blinkers så borde det vara lugnt.

  8. #8
    så man får typ en varning av dom flesta poliser? dom beslagtar inte moppen iallfall :p?

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Eyyu Visa inlägg
    så man får typ en varning av dom flesta poliser? dom beslagtar inte moppen iallfall :p?
    Man får en varning först, men vissa poliser är ju emot mopedister som fan o ger böter dirr

  10. #10

  11. #11
    hobbyapans avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    För nära polisen
    Inlägg
    72
    NEJ! Det är ej lagligt med 12a på något fordon!

    Fordonet är besiktigt och godkänt så som det kommer från fabrik, görs det ändringar på ram, motor med mera så blir det inte längre godkänt = olagligt fordon.
    Självklart finns det mopeder där man får göra vissa ändringar (äldre mopeder)...
    Lev livet, varje dag har sitt pris...

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av hobbyapan Visa inlägg
    NEJ! Det är ej lagligt med 12a på något fordon!

    Fordonet är besiktigt och godkänt så som det kommer från fabrik, görs det ändringar på ram, motor med mera så blir det inte längre godkänt = olagligt fordon.
    Självklart finns det mopeder där man får göra vissa ändringar (äldre mopeder)...
    Dom räknas som pakethållare. Det enda den inte få göra är sticka ut för mycket annars räknas det som pakethållare.
    Edit: juste den får inte täcka baklampa eller blinkers.
    Citat Ursprungligen postat av Zer0x Visa inlägg
    Ludix har jag för mig ska funka skitbra org.
    Citat Ursprungligen postat av AeroXCallE Visa inlägg
    Jo, dom har typ ett axx på 0-50 km/h på 2 sek orginal

  13. #13
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Stalker-Sebbe Visa inlägg
    Dom räknas som pakethållare. Det enda den inte få göra är sticka ut för mycket annars räknas det som pakethållare.
    Edit: juste den får inte täcka baklampa eller blinkers.
    alltså inte lagligt. de kommer nämna att det är en farlig utstickande detalj.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  14. #14
    Läs gärna igenom tråden innan du svarar! 12hk cylle?? som sticker ut bak och räknas som pakethållare!!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in