1. #1

    elstart funkar ej när den är VARM

    Tjohej har en tgb jetfighter 10a, elstarten funkar inte när den är varm , vad är det för fel..?

  2. #2
    Hej. Jag har precis samma problem. Tillslut så hamnade jag i det skedet att mopeden inte startade alls när den var varm.
    Jag ringde till en mc firma, och dom föreslog att byta ut tändspolen.
    Jag köpte denna tändspole från twostroke: http://www.twostroke.se/product.asp?product=30683
    Men då gick inte mopeden igång alls.
    För övrigt tycker jag den sitter jävligt dumt till på denna modell.

    En annan kompis förslog att kolla choken. Den startar ju när den är kall. Och går även lite sämre när den är varm. Den axxar sämre bland annat i start osv. Vad som händer när motorn blir varm är ju bland annat att choken går ur.
    Jag kopplade ur kabeln till förgasaren och nu borde alltså choken vara i hela tiden.
    Jag gjorde detta för en timme sedan och hitils har den startat när den varit varm.

    Men jag vet inte nackdelarna än riktigt med att köra med choken i hela tiden.

    Är det någon som vet hur många mm våra förgasare ligger på?

    Är det någon som kan rekomendera en förgasare på twostroke som jag kan byta till utan modifikationer?

    Är det någon som vet varför våra mopeder håller på såhär?

  3. #3
    Låter ju som två helt olika problem. Att elstarten inte går när den är varm beror troligtvis på att värmen från motorn värmer upp lindningarna i själva startmotorn vilket gör att resistansen ökar jättemycket. Kan vara dags att byta startmotorn... Klassiskt problem även på bilar. Sperkissekatten: Ditt problem verkar vara mer sopparelaterat. Motorn går bra kall med choke, och funkar även varm med choke, men inte utan om jag fattat det rätt. Den får för lite soppa. Du ska inte byta fögge, den har ju funkat bra när den var ny. Troligen felinställd, eller skit i munstyckena.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av hankypanky Visa inlägg
    Låter ju som två helt olika problem. Att elstarten inte går när den är varm beror troligtvis på att värmen från motorn värmer upp lindningarna i själva startmotorn vilket gör att resistansen ökar jättemycket. Kan vara dags att byta startmotorn... Klassiskt problem även på bilar. Sperkissekatten: Ditt problem verkar vara mer sopparelaterat. Motorn går bra kall med choke, och funkar även varm med choke, men inte utan om jag fattat det rätt. Den får för lite soppa. Du ska inte byta fögge, den har ju funkat bra när den var ny. Troligen felinställd, eller skit i munstyckena.
    Är det svårt att byta startmotorn och vart sitter den?

  5. #5
    Kolla här! http://www.eumoppenomc.se/WebRoot/Ba...ter_12JF05.pdf Men problemet är väl inte startmotorn för dig? Jag menar, din startmotor går väl även när den är varm, men moppen startar inte? Ingen ide att gå på den då, utan börja med att göra ren förgasaren och kolla allt där. Du har väl inte kastat luftfiltret, utan det kan det bli som du förklarat....

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av hankypanky Visa inlägg
    Kolla här! http://www.eumoppenomc.se/WebRoot/Ba...ter_12JF05.pdf Men problemet är väl inte startmotorn för dig? Jag menar, din startmotor går väl även när den är varm, men moppen startar inte? Ingen ide att gå på den då, utan börja med att göra ren förgasaren och kolla allt där. Du har väl inte kastat luftfiltret, utan det kan det bli som du förklarat....
    Jag har nu prövat att koppla ur kabeln till choken. Bytt till olika munstycken. Med och utan filter. Både bensin och luft. Med och utan tanklock. Problemet kvarstår. Den går dåligt när den blir varm och den startar inte varm. Det tar allt längre tid för den att gå att starta igen efter att man kört den varm.
    Förgasaren är rengjord och insugsgummit är helt samt ordentligt fastsatt.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in