1. #1

    Speedfight 2 startar inte [BUMP 23/7 med bilder på cylle, skuren?]

    Igår körde jag, plötsligt började den låta konstigt i en knapp sekund (typ något som låg o snurrade emot fort som fan) det försvann och jag märkte ingen skillnad i motoreffekt när jag prövade att gasa från stillastående. Sedan när jag var framme vid min destination släppte jag på gasen och då tvärdog moppen och ville inte gå igång igen.

    Det är en speedfight 2 -04 AC.

    Den har inte skurit, det går fortf. lika lätt att kicka och cylinderloppet såg fint ut. När man försöker kicka snurrar motorn lite mer än när tändningen är av så jag gissar på att det betyder att den har gnista? Ibland när man kickar poffar det till och det kommer en kraftig mängd luft ur avgasröret (min kompis stod bakom, och jag prövade att hålla handen där när han kickade.)

    Har enbart skruvat på ett giannelli effektrör, bytt munstycke och kör ostrypt variator.

    edit: olja och soppa finns i moppen, inte det som är felet.
    Senast redigerat av hummus den 2010-07-23 klockan 07:21.

  2. #2
    http://www.youtube.com/watch?v=9fEAGFQyTsE Denna kanske är lite av en ledtråd till vad som kan vara fel?

    Den har gnista, det har jag kollat.

    lyssna vid 0:48 så tror jag att det är det omtalade poffandet som hörs.

  3. #3

    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    128
    http://www.moppenet.nu/showthread.ph...ginal-cylinder

    min hade skurit, såg ut sådär. gick lätt att kicka, ingen skillnad från kvällen innan då den fungerade.

  4. #4
    1/10 del av hiighs skador kan vara enog för den inte ska kunna starta/köra i högre varv,

    Lägg upp en bild på cylindern och kolv ifall du har tid och ork att dela igen,
    Har den gnista? eller vad menar du?

    Det du kan göra är att ställa om tändningen, den kommer starta med starkare gnista än någonsin men gå rent åt helvete, går den inte o starta då så är den skuren

    visserligen är 125a en annan femma men de e ju 2-takt
    men mitt cylinderloop såg ungefär ut som 1/10 av hiighs skador, och de var på en litet område, med små små revor i kolven,

    det räckte för den inte ska kunna köras över 8000 rpm utan fetare oljeblandning

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Anndreeaas Visa inlägg
    1/10 del av hiighs skador kan vara enog för den inte ska kunna starta/köra i högre varv,

    Lägg upp en bild på cylindern och kolv ifall du har tid och ork att dela igen,
    Har den gnista? eller vad menar du?

    Det du kan göra är att ställa om tändningen, den kommer starta med starkare gnista än någonsin men gå rent åt helvete, går den inte o starta då så är den skuren

    visserligen är 125a en annan femma men de e ju 2-takt
    men mitt cylinderloop såg ungefär ut som 1/10 av hiighs skador, och de var på en litet område, med små små revor i kolven,

    det räckte för den inte ska kunna köras över 8000 rpm utan fetare oljeblandning
    Ja den har gnista och jag är typ 100% säker på att den får soppa också, när man har tändningen på och kickar/använder elstart så hör man att det händer nåt i cylindern men den orkar inte gå upp i högre varv än det som den kommer upp i av kickandet/elstart.

    Det är inte tändningen och det kan väl inte vara förgasarinställningar eftersom att det hände så plötsligt? M.a.o är det väl bara cylindern som återstår?

    edit: det jag är mest ställd över är att det poffar ur avgasröret ibland när man försöker få igång den, vad är det?

  6. #6
    är osäker på ljudet av elstarten (kan vara kvaliten) men tycker nästan det låter som min när det var glapp på jord sladden så kolla det, isf är det bara att spänna skruven som kabeln sitter i

    Annars prova start gas

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av O'boy Visa inlägg
    är osäker på ljudet av elstarten (kan vara kvaliten) men tycker nästan det låter som min när det var glapp på jord sladden så kolla det, isf är det bara att spänna skruven som kabeln sitter i

    Annars prova start gas
    Startgas har jag provat.

    Vad är en jordsladd för något? Vart sitter den skruven?

    EDIT: Jag tror att det är någonting med tändningen som är felet, ibland hör man att den får gnista när man kickar, men ibland hör man ingenting alls. Den får soppa och när man tar av stiftet och kickar så ser/hör/känner man att stiftet får gnista.
    Senast redigerat av hummus den 2010-07-23 klockan 07:20.

  8. #8
    Har nu fixat lite bilder också.
     











    Vad är den blåa saken för något?

  9. #9
    Den blåa är tempgivaren kolven ser ju rätt jackig ut

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av O'boy Visa inlägg
    Den blåa är tempgivaren kolven ser ju rätt jackig ut
    Aa såg nu att den ser helt våldtagen ut, man ser även att det har skurit sig lite i cylinderloppet så jag bestämde mig för att beställa nytt cylinderkit istället. Får se om det löser problemet.

  11. #11
    jupp, skuren där har du din anledning,

  12. #12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in