Sidan 1 av 2 12 Sista
  1. #1

    där gick kolven åt helvete, vad är felet?

    tjena!

    Igår fick jag tillbaka moppen av lennart som ställt in tändning samt förgasare. När jag provkörde gick den rent men effekten var precis den samma som mitt gamla trim med airsal 70cc, yasuni r2 rör samt 21mm förgasare och originaltändning. När jag kom hem och lastat av körde jag ca 30 min, körde totalt 5 fullgas repor (ca 100m) sen åkte jag lungt i ca 15 sen sen när jag skulle hem så gasade jag fullt på ettan ,tvåan samt trean och precis innan jag skulle växla till fyran så small det till och moppen dog, jag går av och känner på kicken och det är inget komp alls, när jag sedan tar av toppen så är det ett stort hål i kolven. Och det får man väl när moppen går för snålt eller för hög förtändning? vad tror ni orsakade detta?

    Tändning: mvt premium inställd på 2,45mm förtändning(analog)
    cylle: polini evolution 80cc portad av emil holmström efter röret
    förgasare: stage6 pwk 28mm
    huvudmunstycke: 120
    lågfart:38
    nålen: längst ner

    känns som 2.45mm i förtändning inte är speciellt mycket men kan det ändå vara för mycket?
    sen tyckte jag 120 i huvudmunstycke var väldigt lite men han sa den gick bäst så samt stiftet var mer åt det svarta hållet än vita,

    när jag körde under kvällen gick den ju rent men någon speciell effekt kan jag inte säga det var, den gick jämt emot min polare som har mitt gamla trim med airsal 70cc, yasuni r2, 21mm fögge, org tändning och jag har typ köpt värsting grejer och skiten går jämt med hans? snacka om att man lackar. Han körde 14-53 drevning och jag körde 12-53

    vad tror ni problemet är?

    min fullständiga setup:

    Block : D50b0 (untuned)
    Cylinder: Polini evolution 80cc.(tuned by emil123)
    Vev: Doppler endurance 18000 varv.
    Ramlager: Skf c3.
    Förgasare: Stage6 r/t pwk 28mm (120 huvud, 38 låg)
    Insug: Malossi 35mm short neck.
    Luftfilter: Stage6
    Tändning: Mvt premium 2.45mm förtändning
    Avgasrör: Metrakit Prorace thrower.
    Koppling: Polini lameller och fjädrar
    Membran: Polini evolution.
    Tändstift: Br10eix.
    Drevning: 12/53.
    Bränsle: 98oktan med 3,5% castrol racing olja

    URSÄKTA EN OTROLIGT RÖRIG TEXT MEN HOPPAS NI HAJJAR


    Namn:  tja.jpg
Visningar: 1193
Storlek:  104,4 KB

  2. #2
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    fan vad skumt, 2,45mm är ju inte alls mycket, vad körde du på för squish?
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    fan vad skumt, 2,45mm är ju inte alls mycket, vad körde du på för squish?
    squish ligger på 1.1-1.2mm

  4. #4
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Det har gått varmt.. svårare än så är det inte.
    Förmodligen så är det bränslemängden som varit för snål.

  5. #5
    Polini Evolution till växlade motorer är ingen direkt vass cylinder.

    Säker på att förtändningen stämde?
    Citat Ursprungligen postat av Hejsvejs Visa inlägg
    Kyckling är skiten! Det och lite proteinpulver så ska du se att du snart är framme!

  6. #6
    det var lennart som fixade allt, han sa det var 2,45mm förtändning samt den blöddrade lite innan effekten kom

  7. #7
    dålig intern kylning + hög förbränningstemp. dåligt bestyckad helt enkelt, ställ in den så den pluddrar lite på mellanvarven så vet man att den inte går för magert
    utför billig motorklyvning och svåra motorarbeten på AM5/AM6/AM7 i Landskrona/svalöv

    Släng en kommentar på Dracen http://www.moppenet.nu/showthread.php/4708

  8. #8
    För dålig intern kylning, kanske stått å varvat för mycket ?

  9. #9
    Som alla andra säger, den har gått åt h-e för snålt och/eller fått för mkt förtändning.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Gbgräddglass Visa inlägg
    För dålig intern kylning, kanske stått å varvat för mycket ?
    Frivarvning smälter definitivt inte hål i kolvtoppen.

  11. #11
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Perra.S Visa inlägg
    Som alla andra säger, den har gått åt h-e för snålt och/eller fått för mkt förtändning.
    fått för mycket förtändning tror jag väl inte, 2,45mm förtändning är ju inte mycket.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    fått för mycket förtändning tror jag väl inte, 2,45mm förtändning är ju inte mycket.
    lennart sa den spikade och misstände kraftigt vid 2,7mm förtändning

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av hyper_freddx Visa inlägg
    lennart sa den spikade och misstände kraftigt vid 2,7mm förtändning
    men han e mytare
    En kille sa att om man dra pluggen på en senda gör den 130
    Kolla in mitt projekt Derbi senda 80 racing
    http://www.moppenet.nu/showthread.php/7168-Edwalds-racing-senda-)-update-14-12-drev

  14. #14

  15. #15
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av hyper_freddx Visa inlägg
    lennart sa den spikade och misstände kraftigt vid 2,7mm förtändning
    okej.
    Citat Ursprungligen postat av x-treme-95 Visa inlägg
    men han e mytare
    jag kan säga såhär, lennart är inte en person som blåser folk när det gäller affärer
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  16. #16
    Punkarns avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Närpes,Finland
    Inlägg
    1 084
    Jag tror Moppen din är död

    vad kör du med i kylarn då?

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av Punkarn Visa inlägg
    Jag tror Moppen din är död

    vad kör du med i kylarn då?
    racing kylar vätska, färdigblandad från glap

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    okej.

    jag kan säga såhär, lennart är inte en person som blåser folk när det gäller affärer
    nej lennart är grymt schyyst!

  19. #19
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av hyper_freddx Visa inlägg
    nej lennart är grymt schyyst!
    nu vet jag inte om du är allvarlig men, ja det är han. iallafall mot mig
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  20. #20
    Punkarns avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Närpes,Finland
    Inlägg
    1 084
    säkert vare för mycket power i moppen då

    du bor väl int i afrika, tänkte för där när jag kolla vädret så skulle det vara 45 grader

  21. #21
    Citat Ursprungligen postat av hyper_freddx Visa inlägg
    så såg stiftet ut när jag tog bort toppen efter hålet blev i kolven http://imageshack.us/photo/my-images/692/img1158xw.jpg/
    Din motor har gått alldeles för snålt. Där har du kort och gott en bidragande faktor till hålet i kolven.
    Citat Ursprungligen postat av Hejsvejs Visa inlägg
    Kyckling är skiten! Det och lite proteinpulver så ska du se att du snart är framme!

  22. #22
    Citat Ursprungligen postat av Parden Visa inlägg
    Din motor har gått alldeles för snålt. Där har du kort och gott en bidragande faktor till hålet i kolven.
    men stiftet var mörkbrunt när lennart kollade efter han kört 2.5 mil samt ca 50 starter

  23. #23
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    fått för mycket förtändning tror jag väl inte, 2,45mm förtändning är ju inte mycket.
    Förutsatt att det värdet stämmer ja och att tändkurvan är något sånär vettig.


    Citat Ursprungligen postat av hyper_freddx Visa inlägg
    men stiftet var mörkbrunt när lennart kollade efter han kört 2.5 mil samt ca 50 starter
    Må så vara men faktum kvarstår att du har ett hål i din kolv och det orsakas av för snål bestyckning och/eller för mkt förtändning.

    Edit
    Vrf försvarar du en person som gjort så din motor rasat? De flesta andra i ditt läge hade varit asförbannade.
    Senast redigerat av Perra.S den 2012-06-22 klockan 00:42.

  24. #24
    Citat Ursprungligen postat av Perra.S Visa inlägg
    Förutsatt att det värdet stämmer ja och att tändkurvan är något sånär vettig.




    Må så vara men faktum kvarstår att du har ett hål i din kolv och det orsakas av för snål bestyckning och/eller för mkt förtändning.

    Edit
    Vrf försvarar du en person som gjort så din motor rasat? De flesta andra i ditt läge hade varit asförbannade.
    försvarar han inte men kommer få tillbaka 1500kr för jobbet samt han hjälpt mig istället för att ignorera

  25. #25
    Citat Ursprungligen postat av Parden Visa inlägg
    Vad är det du inte förstår? Ditt stift är vitt, vilket tyder på alldeles för taskigt bestyckning av din motor. Är motorer för taskigt bestyckade så bildas och väldigt mycket värme. Vad lennart påstår är orellevant här..

    ja men stiftet blir väl så vitt när motorn rasar? min polare har en ktm 125 exc och en gick sönder pga han tappade ett knaster och då såg hans stift exakt likadant ut

  26. #26
    Citat Ursprungligen postat av Parden Visa inlägg
    Vad är det du inte förstår? Ditt stift är vitt, vilket tyder på alldeles för taskigt bestyckning av din motor. Är motorer för taskigt bestyckade så bildas och väldigt mycket värme. Vad lennart påstår är orellevant här..

    ja men stiftet blir väl så vitt när motorn rasar? min polare har en ktm 125 exc och den skar pga han tappade ett knaster och då gick ju hela cyllen sönder och då såg hans stift exakt likadant ut

  27. #27
    Citat Ursprungligen postat av hyper_freddx Visa inlägg
    men stiftet var mörkbrunt när lennart kollade efter han kört 2.5 mil samt ca 50 starter
    Vad är det du inte förstår? Ditt stift är vitt, vilket tyder på alldeles för taskigt bestyckning av din motor. Är motorer för taskigt bestyckade så bildas och väldigt mycket värme. Vad lennart påstår är orellevant här..
    Citat Ursprungligen postat av Hejsvejs Visa inlägg
    Kyckling är skiten! Det och lite proteinpulver så ska du se att du snart är framme!

  28. #28
    Citat Ursprungligen postat av Parden Visa inlägg
    Vad är det du inte förstår? Ditt stift är vitt, vilket tyder på alldeles för taskigt bestyckning av din motor. Är motorer för taskigt bestyckade så bildas och väldigt mycket värme. Vad lennart påstår är orellevant här..
    ja men stiftet blir väl så vitt när motorn rasar? min polare har en ktm 125 exc och den skar pga han tappade ett knaster och då gick ju hela cyllen sönder och då såg hans stift exakt likadant ut

  29. #29
    Citat Ursprungligen postat av hyper_freddx Visa inlägg
    ja men stiftet blir väl så vitt när motorn rasar? min polare har en ktm 125 exc och den skar pga han tappade ett knaster och då gick ju hela cyllen sönder och då såg hans stift exakt likadant ut
    Vet du vad. Jag orkar inte hjälpa dig längre eftersom du uppebart inte vill ha hjälp då allt jag skriver verkar gå in genom ett öra och direkt ut genom det andra.
    Citat Ursprungligen postat av Hejsvejs Visa inlägg
    Kyckling är skiten! Det och lite proteinpulver så ska du se att du snart är framme!

  30. #30
    Citat Ursprungligen postat av Parden Visa inlägg
    Vet du vad. Jag orkar inte hjälpa dig längre eftersom du uppebart inte vill ha hjälp då allt jag skriver verkar gå in genom ett öra och direkt ut genom det andra på det.
    nejj jag fattar vad du menar men på den bilden är ju stiftet helt vitt och det kanske inte var bestyckning som gjorde det vitt utan när skiten gick sönder, men det har ju inte med saken att göra. men innan effekten kom så blöddrade den lite och lennart sa det var lite för stort munstycke men det var väl tydligen tvärtom

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in