1. #1

    Yamaha DT 50R -04 problem

    Tjenare! När jag skulle iväg idag så tog inte kopplingen, jag tryckte i ettan och moppen dog men efter ett tag när jag rullade fram och tillbaka började det att funka, detta har hänt flera gånger nu, kan tillägga att jag var och körde igår så det kan inte vara någonting som har blivit för att den har stått. Vad kan det vara för fel?

    Tacksam för svar.

  2. #2
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Starta och stå och låt den bli varm i en minut innan du kör iväg, dra i kopplingshandtaget några gånger, varva litegrann när du lägger i 1an också, då kommer den inte dö för dig.
    Dina lameller klibbar ihop över natten, fullt normalt på dessa motorer.

    Om du nu inte har nåt extremfall, isåfall kan det vara fel växellådsolja, om du har bytt den nyligen?
    Har inget TK men är ett fucko ändå

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av hejzan Visa inlägg
    Tjenare! När jag skulle iväg idag så tog inte kopplingen, jag tryckte i ettan och moppen dog men efter ett tag när jag rullade fram och tillbaka började det att funka, detta har hänt flera gånger nu, kan tillägga att jag var och körde igår så det kan inte vara någonting som har blivit för att den har stått. Vad kan det vara för fel?

    Tacksam för svar.
    Vet inte om det är något extremfall precis, men har iallafall Biltemas delsyntet 10W-40, borde ju vara rätt?

  4. #4

  5. #5

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Uppsala.
    Inlägg
    465
    Annars kan det kanske vara så simpelt att kopplingen skall spännas lite? Det hände ganska plötsligt för mig och jag undrade varför den gick så skit nuförtiden, man tänker ibland inte på de mest simplaste sakerna faktiskt.. :*
    Citat Ursprungligen postat av DTrejsarn Visa inlägg
    Råkade såga lite i cylindern, men detta gör ingen större skillnad eller?

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av vonLidl Visa inlägg
    Annars kan det kanske vara så simpelt att kopplingen skall spännas lite? Det hände ganska plötsligt för mig och jag undrade varför den gick så skit nuförtiden, man tänker ibland inte på de mest simplaste sakerna faktiskt.. :*
    Det borde ju inte vara att den inte är tillräckligt spänd eftersom den fungerar fint efter att jag jag har varvat och dragit i kopplingshandtaget fram och tillbaka. Men är väl förmodligen som CaTaXXo säger, att lamellerna klibbar ihop under natten, har ni andra som också har AM6 detta "problem"?

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av hejzan Visa inlägg
    Det borde ju inte vara att den inte är tillräckligt spänd eftersom den fungerar fint efter att jag jag har varvat och dragit i kopplingshandtaget fram och tillbaka. Men är väl förmodligen som CaTaXXo säger, att lamellerna klibbar ihop under natten, har ni andra som också har AM6 detta "problem"?
    Har inte haft sådana symtom på min am6. Däremot har min sachs alltid igen klibbade lameller!
    I´m not a complete idiot some parts are missing

  8. #8
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Citat Ursprungligen postat av hejzan Visa inlägg
    Det borde ju inte vara att den inte är tillräckligt spänd eftersom den fungerar fint efter att jag jag har varvat och dragit i kopplingshandtaget fram och tillbaka. Men är väl förmodligen som CaTaXXo säger, att lamellerna klibbar ihop under natten, har ni andra som också har AM6 detta "problem"?
    Brorsans drac (am6) är sån, samt min senda. Jag har till vana att alltid värma upp den lite, mer motorvänligt också.
    Har inget TK men är ett fucko ändå

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av soppanslut Visa inlägg
    Har inte haft sådana symtom på min am6. Däremot har min sachs alltid igen klibbade lameller!
    Citat Ursprungligen postat av CaToXXo Visa inlägg
    Brorsans drac (am6) är sån, samt min senda. Jag har till vana att alltid värma upp den lite, mer motorvänligt också.
    Okej då behöver jag inte oroa mig, ska testa att värma upp den lite när jag startar den första gången på morgonen och se om det blir någon skillnad. Tack för svar! :)

  10. #10
    Samma på min gamla dt50x 06! Om man bara starta och peta i ettan med kall motor så slog det till saftigt i motorn! Hade för vana att starta upp och varva lite samtidigt som jag pumpade kopplingshandtaget fram och tillbaka i kanske 5 sekunder. Sen var det som det skulle vara

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av DT-Davve Visa inlägg
    Samma på min gamla dt50x 06! Om man bara starta och peta i ettan med kall motor så slog det till saftigt i motorn! Hade för vana att starta upp och varva lite samtidigt som jag pumpade kopplingshandtaget fram och tillbaka i kanske 5 sekunder. Sen var det som det skulle vara
    Okej, ska börja göra det!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in