Sidan 1 av 2 12 Sista
  1. #1

    Derbi X-treme SM -08 frågor

    Tjenare! Min första post här på moppenet. Har en hel del frågor om min moped Derbi X-treme SM -08. Just nu går den 47 kanske.. Den varvar utav bara helvete. Ligger på 8200 typ och skakar som fan. Grejen är att jag inte vill trimma moppen till 110 osv. Däremot undrar jag vad jag kan göra för att få den att gå 55-60 km/h med najs axx. Vill inte kapa blindtarm eller dylikt. Dreven som är på nu är original vilket är 12/65. Något man kan göra där kanske? Tror att munstycket är 75. Sen har jag ju skorsten på den också.
    Lite frågor angående luftfilter nu då. Har original luftfiltret och plockade ur det förra veckan och rengjorde i varm vatten och såpa. Efter det lät jag den torka och satte tillbaka den torr. Är detta okej att tvätta den på det viset eller ska man tvätta den i något speciellt? Sen ska man tydligen ha på luftfilter olja. Finns ju som spray och vanlig olja. Vilken är att föredra? Biltema har ju rätt billig olja. Ska jag då bara hälla på olja och "krama" ur den och sedan sätta tillbaka?
    Finns det någon kabel som man kan dra ut ur den strypta CDI-boxen för att få den att gå bättre? Någon som vet vad det finns för sorts strypningar på min Xtreme Sm samt vart dom är? Finns säkert mer frågor men inga som jag kommer på just nu. Vill helst inte hålla på att köpa en massa grejer och vill heller som sagt inte trimma den som satan. Utan vill mest att den ska gå lite snabbare utan att förlora så mycket i axx. För övrigt är jag ganska okunnig då det gäller mopeder men ska nog förstå vad ni pratar om iallafall.

    Mvh Adam

  2. #2
    Tja är inte så kunnigt uti derbi men cdin är inte så värt eftersom den ger bara mer fart tror jag... plugga ur kröken så borde den väll göra 60-70 kanske (kommpisens gjorde 70-80 urpluggad och kanske ostrypt cdi)
    och stoppa typ ett fiddy filter helst ett foam. (trådfilter är dåligt på att rensa bort smuts och sånt) typ ett uni filter.
    Det borde bli mer varv.
    Skulle rekomendera sprey eftersom den är mycket lätt att använda själv så använde jag olje formen av filterolja den var rätt svår att få ur oljan så den blev slö gas respons för den fick dåligt med luft tills den började rinna bort eller vad man ska säga men det finns olika som är säkert bättre och sämre.
    Rätta mig om jag har fel!

    Edit: Glömde att säga du måste nog borra upp den så kallade pluggen som är i avgassystemet den sitter i anslutningen till cylindern 80% säker. (googla eller kolla bara där ifall jag har fel) då går den ungefär 70
    Senast redigerat av zz00zz den 2012-05-23 klockan 22:59.

  3. #3
    Hej och välkommen!
    Du kan tex strypa av den i mynningen och givetvis byta upp dig i munstycke då kommer den göra cirka 70km/h. Eller kan du ta en borr och borra lite större hål så kommer den också orka mer och gå fortare.
    Byter du cdi/borrar den du har nu så kommer den orka lite mer och gå lite bättre. Några km kan du tjäna på det om du ska köra helt originalt.
    Du kan inte klippa några sladdar då kommer den göra 10km om du har tur. Testa sätta på ett 14 drev fram, längre växlar du förlorar inte jätte mycket ax ime ditt stora bakdrev och den kommer givetvis gå fortare då också!
    Och 8-9000 rpm är normalt för en original moped, att den skakar beror på motorn som inte har någon balansaxel vilket också är normalt för derbi.

    Lycka till!

  4. #4
    Mer fart är det jag söker utan att förlora all axx. Måste man köpa en ostrypt CDI eller kan man koppla loss nån kabel? Är det farligt om mitt luft filter är helt torrt? Detta luftfilter har jag. (ORIGINAL)

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av PcCrazyMods Visa inlägg
    Mer fart är det jag söker utan att förlora all axx. Måste man köpa en ostrypt CDI eller kan man koppla loss nån kabel? Är det farligt om mitt luft filter är helt torrt? Detta luftfilter har jag. (ORIGINAL)
    Farligt och farligt är det ju inte men det är bra att fetta in det för nu t.ex om det är dam och sånt när du kör så far det små korn igenom och rakt in i motorn som inte är så hälsosamt för den det är luftfilteroljan kommer in den stoppar det där dammet och sånt men rekomenderar spreyolja.
    Hur fort du vill att den ska gå bestämer du genom att hur mycket du borrar på pluggen borrar du mer så går den såklart fortare osv men du kan ju t.ex borra hälften så borde den gå typ 60

  6. #6
    Mer fart är det jag söker utan att förlora all axx. Måste man köpa en ostrypt CDI eller kan man koppla loss nån kabel? Ska jag köra 14/65 menar du? Hur blir det med 14/70, 14/60, 14/52? Vill köra helt original. Dvs inget annat rör osv. Vill helst inte hålla på och borra. Är det farligt om mitt luft filter är helt torrt? Detta luftfilter har jag. (ORIGINAL)

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av PcCrazyMods Visa inlägg
    Mer fart är det jag söker utan att förlora all axx. Måste man köpa en ostrypt CDI eller kan man koppla loss nån kabel? Ska jag köra 14/65 menar du? Hur blir det med 14/70, 14/60, 14/52? Vill köra helt original. Dvs inget annat rör osv. Vill helst inte hålla på och borra. Är det farligt om mitt luft filter är helt torrt? Detta luftfilter har jag. (ORIGINAL)
    Okej om du inte vill borra pluggen blir det svårt att få upp den i den farten utan att förlora axxs
    Då är det så att det blir att dreva men då blir den rätt slö...

  8. #8
    lite basics men det kan du förmodligen redan störe back =mer axx mindre fart mindre drev back =motsatsen
    Och när det gäller fram har du störe där så blir den snabbare men slöare osv.
    1 kugg som du ändrar fram motsvarar 2 back

  9. #9
    Vilka drev ska jag ha då? Finns det alltså inget annat sätt att få upp den i dom hastigheterna men fortfarande ha bra axx förutom att borra pluggen? Hur var det med CDI-boxen? Har hört att 1 kugg fram är 3 kugg bak?

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av PcCrazyMods Visa inlägg
    Vilka drev ska jag ha då? Finns det alltså inget annat sätt att få upp den i dom hastigheterna men fortfarande ha bra axx förutom att borra pluggen? Hur var det med CDI-boxen? Har hört att 1 kugg fram är 3 kugg bak?
    ja det blir rätt svårt... och kan inte svara vilken drevning du ska ha det måste du fråga någon derbi fantast om
    cdin tror jag du vinner 5-6 kilometer på genom att köpa en ostrypt som inte blir så värt.
    Det som blir lättast är att borra upp pluggen som inte är så svårt det gör man på säkert en timma sen om den går för fort så är det ju bara att dreva om den
    Opss du är med jo det gör x 3

  11. #11
    Det är alltså så att man måste köpa en ostrypt CDI-box och det är inte så simpelt att bara dra ut någon kabel ur den CDIn jag har nu? Vet inte riktigt vart jag fått det ifrån men det var något forum. Vill inte hålla på och borra i original röret. Får heller inte trimma. Dessutom känner jag att det inte är värt konsekvenserna. Men 60 är ju lite snabbare än 47 iaf. Därför tänkte jag om man kunde göra nåt smått. Vart sitter denna plugg?

  12. #12
    den sitter i ingången till röret man skruvar bort röret och så ska det vara en plugg där (mindre hål) där är det bara att fila isf men du måste också vara noga sen att blåsa ur röret så det inte far in metal spån i motorn.
    Och som jag sa tidigare, att köpa ostrypt cdi gör inget märkvärdigt jo du ska kunna klippa en (tror jag) kabel men det gör ingen skillnad knappt tror den bara är spärrad till 70 eller något liknande men som sagt pluggen är det lättaste.
    Om du vill få den orginal så blir det mer svårt men det är ju bara att klappa ditt ett störe drev till orginalfart

  13. #13
    Hur är det med skorstenen då? Något man kan göra där? Skulle man inte kunna typ ta av den dreva om moppen och på med större munstycke så att den går typ 60?Vilka drev borde jag sätta på för att hålla bra topp men ändå axx? Ska kolla på pluggen någon dag. Tror dock inte att jag börjar fila där. En lite fråga då. När jag kört ett tag så moppen är jätte varm och kör på typ 3an och drar i fullgas.. Då hackar den typ och låter förjävligt sen tillslut varvar den upp så jag kan växla. Dock är det samma sak på dem andra. Är det bara för att den är varm?
    Senast redigerat av PcCrazyMods den 2012-05-24 klockan 16:17.

  14. #14
    Cdi boxen är spärrad vid 10rpm har jag för mig, detta hjälper inte dig då ditt orginalrör knappt varvar så mycket.
    Det du ska satsa på är att dreva om den men ite för tungt fram! 13-53 funkade fint på min orginal.
    om du tar bort skorstenen så blir det inte så mycket skillnad, men testa endå gör du det försiktigt så går den att limma tillbaka.
    testa dig fram med olika munstycken, försök att få in ett så stort munstycke som möjligt utan att moppen ska börja blöddra eller liknande!
    som sagt dreven gör mest skillnad nu så jag hade satsat på dem!

  15. #15
    Okej, hur snabbt och bra tror du den går med 13/53? Har nog 75 munstycke nu. Vad tror du jag får in? Kan man ställa in nåt på förgasaren så den går bättre? En polare säger att om man drar ner tomgången till det minsta så går den bättre. Detta kan inte stämma eller?

  16. #16
    13/58 hade vart grymt på din med större munstycke
    SHI HOO!

  17. #17
    Okej, hur snabbt och bra tror du den går då? Typ vilket munstycke? Varit ett jävla pådrag där jag bor idag. Några mopeder tagna samt att dem provkörde min som sån tur var är original. 5 polismotorcyklar och 2 polisbilar var dem.

  18. #18
    Ni har glömt en sak... Det sitter ingen plugg i mynningen på ett derbi org. rör, det sitter katalysatorer och skit men för att ta bort dem måste man svetsa isär röret = gigantisk värdeminskning. CDI strypning märker du aldrig om du kör otrimmat (du hör och känner definitivt om den slår emot), ett trimrör är alltså att föredra om du vill åka fort

  19. #19
    Men om vi bara snackar drevning då. 13/53, 13/58, 14/60? Idéer? Säg gärna hur fort och bra ni tror den kommer gå?

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av PcCrazyMods Visa inlägg
    Men om vi bara snackar drevning då. 13/53, 13/58, 14/60? Idéer? Säg gärna hur fort och bra ni tror den kommer gå?
    Det är rätt tunga drevningar, strax under 70 med de sista, 75-80 med de första om du varvar ur på10k rpm vilket du inte skulle göra med en original setup. Drevningen på en original Derbi är nästan optimal, jag skulle rekomendera att antingen köpa trimrör och sedan dreva eller köra som det är, kanske lite tyngre om du envisas, 13-65 har jag för mig fungerar ganska bra...

    Vad kommer du upp i för varv idag (platt och fullgas)?

  21. #21
    12/65 är original på den. Kommer upp i 8k

  22. #22
    Jag har ostrypt cdi på min häck just nu, det är bara vid nerförsbacke som den går snabbare med ostrypt, annars så är det som vanligt. Den skakar inte heller vid 8000 rpm som den vanliga strypta.
    Kasta på 12/53 så gör den 55 på plan mark. Skorstenen kan du skita i att ta bort. Sätt i 1! storlek större munstycke om stiftet är vitt annars låt bli.
    Citat Ursprungligen postat av sogat Visa inlägg
    Skulle nog föredra att gasa ihjäl mig än att åka en epa 40 mil, skicka den med bussgods fö faan.

  23. #23
    Vad tror ni om 13/65? eller 13/60? Ett problem bara. Jag har bytt kylare då den andra läckte. Moppen går bra kall men så fort den blir varm så orkar den inte varva. Den blir orkeslös. Kan inte köra på mer än 3an. Den varvar upp till 6k sen börjar den hacka. Tar jätte lång tid tills man kommer upp till 8k och kan växla. Vad kan detta vara? Hur ska jag sota ur mitt avgasrör? Vad hjälper detta? Ska jag köpa nya packningar att sätta där då? Tacksam för snabba vettiga svar!

  24. #24
    Citat Ursprungligen postat av PcCrazyMods Visa inlägg
    Vad tror ni om 13/65? eller 13/60? Ett problem bara. Jag har bytt kylare då den andra läckte. Moppen går bra kall men så fort den blir varm så orkar den inte varva. Den blir orkeslös. Kan inte köra på mer än 3an. Den varvar upp till 6k sen börjar den hacka. Tar jätte lång tid tills man kommer upp till 8k och kan växla. Vad kan detta vara? Hur ska jag sota ur mitt avgasrör? Vad hjälper detta? Ska jag köpa nya packningar att sätta där då? Tacksam för snabba vettiga svar!
    Har du luftat kylsystemet sedan du satte dit den nya kylaren?
    Kolla gärna in mina fordon:Yamaha Aerox, Speedciao'n, Masai db50, flakmoppe

  25. #25
    Nej.. Hur ska jag göra det? Måste man göra det? Vi plockade bort den gamla kylaren och satte dit den nya. Sen körde jag så den blev vann sen fyllde vi på mer glykol.

  26. #26
    Står på nätet hur du luftar ett system. Om det fortfarande är luft i ditt system så kyler den dåligt
    Kolla gärna in mina fordon:Yamaha Aerox, Speedciao'n, Masai db50, flakmoppe

  27. #27
    Okej tack för tipset. Ska prova det. Kan du något om dem andra frågorna?

  28. #28
    ju större framdrev du har= bättre toppfart tex, 14-48 funkar bra men det är för tungt för en orginal moppe
    ju större bakdrev du har = bättre acc 13-53 eller 12-53 funkar bra till din moppe så att den orkar varva ut lite med!

  29. #29
    Vill helst inte byta ner mig så mycket i bak då detta kommer synas.

  30. #30
    Citat Ursprungligen postat av PcCrazyMods Visa inlägg
    Okej, hur snabbt och bra tror du den går då? Typ vilket munstycke? Varit ett jävla pådrag där jag bor idag. Några mopeder tagna samt att dem provkörde min som sån tur var är original. 5 polismotorcyklar och 2 polisbilar var dem.
    Min senda som är urpluggad 13/53 och större munstycke går i lite över 70
    SHI HOO!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in