Sidan 2 av 3 Första 123 Sista
  1. #31
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Heideken Visa inlägg
    Det allra mest logiska är ju att en original moppe, (då menar jag helt original) får gå så fort som den går. Det sa min körskolelärare oxå och det står i läroboken.
    Den är ju byggd för att gå i 45, 25 eller 30. Om den nu skulle gå fortare är vad den är byggd att gå, och du inte överstiger hastighetsbegränsningen så kan polisen inte ge dig böter för fortkörning, eller dom kan inte döma dig för nåt alls. Dom kan misstänka, men inte döma. Även fast du säger att mopeden är helt original (som den är i dethär exemplet) så kan dom misstänka att den är trimmad. Dom kan beslagta moppen och lämna den på verkstad som kollar om den är trimmad och sedan genomgå en ombesikting (inte helt hundra exakt hur detdär går till, så ska inte säga för mycket där).
    MEN som sagt, polisen kan inte döma dig för fortkörning eller nåt annat om man kör fortare än vad moppen(helt original) är konstruerad för och inte bryter hastighetsbegränsningen.
    givetvis så kan du bli tagen för fortkörning om du har en moped som går fortare än vad den får gå och du åker över 52km/h.
    Citat Ursprungligen postat av Enok Visa inlägg
    Det var alltså domstolen som dömde honom till 1500 kr
    i böter. Om det var polisen som gav honom böter trots
    att han nekad, så har dom begått tjänstefel.
    ja, det var domstolen.

    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Moppen får Max gå i 52km/h otrimmad. Går den över det blir man misstänkt för olovlig körning. Notera MISSTÄNKT! Att dom misstänker att den är trimmad. Även om den nu är otrimmad.

    Sen får den bara framföras i 45km/h. Över det och man kan bli fälld för fortkörning.
    precis! du som har am-kort har en behörighet att framföra en klass 1-moped som gör max 52km/h och går den fortare än så framför du ett fordon som inte är lagligt och då klassas den som lätt motorcykel, dvs ett fordon du inte har behörighet till att framföra. därav kan man bli tagen för olovlig körning!
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  2. #32
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    givetvis så kan du bli tagen för fortkörning om du har en moped som går fortare än vad den får gå och du åker över 52km/h.

    ja, det var domstolen.



    precis! du som har am-kort har en behörighet att framföra en klass 1-moped som gör max 52km/h och går den fortare än så framför du ett fordon som inte är lagligt och då klassas den som lätt motorcykel, dvs ett fordon du inte har behörighet till att framföra. därav kan man bli tagen för olovlig körning!
    Det gäller bara om den är ändrad/trimmad. Det är utförandet på moppen som avgör om den skall klassas som lätt mc el moppe.
    Helt original = moppe, oavsett toppfart
    Trimmad= lätt mc, oavsett toppfart

  3. #33
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Enok Visa inlägg
    Det gäller bara om den är ändrad/trimmad. Det är utförandet på moppen som avgör om den skall klassas som lätt mc el moppe.
    Helt original = moppe, oavsett toppfart
    Trimmad= lätt mc, oavsett toppfart
    så alltså kan man i praktiken fila bort t.ex halva avgaspluggen så mopeden går fortare än vad den får men det inte syns, om polisen får för sig att provköra mopeden och ändå klara sig undan?
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  4. #34
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    så alltså kan man i praktiken fila bort t.ex halva avgaspluggen så mopeden går fortare än vad den får men det inte syns, om polisen får för sig att provköra mopeden och ändå klara sig undan?
    Ja, men knappast troligt att polisens tekniker skulle missa en sådan sak som filad avgasplugg.
    Om dessutom andra moppar av samma fab o modell inte går lika bra lär dom leta till dom hittar
    vad som är gjort med den.

    Finns det förresten några moppar som verkligen gör över 52km ärlig fart,( plan väg, vindstilla)
    helt original?

  5. #35
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Enok Visa inlägg
    Ja, men knappast troligt att polisens tekniker skulle missa en sådan sak som filad avgasplugg.
    Om dessutom andra moppar av samma fab o modell inte går lika bra lär dom leta till dom hittar
    vad som är gjort med den.

    Finns det förresten några moppar som verkligen gör över 52km ärlig fart,( plan väg, vindstilla)
    helt original?
    nja det tror jag inte dom skulle märka, om man bara borrat den lite men den ändå sitter kvar. Nej, jag har otroligt svårt att tro att det finns någon original moped som gör över 52km/h helt orörd, möjligtvis på mätaren men kan aldrig tro att det finns någon klass 1-moped som gör över 52km/h. somsagt, hade det funnits så hade ju tillverkarna inte fått sälja dom/fått dom godkända.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  6. #36

  7. #37
    Citat Ursprungligen postat av Zäta Visa inlägg
    polisen lägger inte ner sig och börjar plocka ner hela motorn för o se vad som är gjort.
    Det vet jag för en såkallad "expert" gick igenom min moped när polisen tog den.
    Han hittade varken 19mm förgasare/70cc cylinder/tryckfjäder/koppling/kopplingsfjädrar/v-ring/vikter/insug mm..
    Enda var avgasröret. men fick tillbaka de sen så jag inte åkte dit för ngt.

    Det räcker ju att dom hittar en sak som är ändrad, i ditt fall avgasröret.

  8. #38

  9. #39
    Citat Ursprungligen postat av Zäta Visa inlägg
    nej..Varför tog dom inte alla resterande trimgrejjer heller då?
    Det räcker ju med en olaglig del/ändring.
    Det spelar ingen roll hur mycket trimmad
    den är. Dom tar väl inga trim delar på EU
    moppar.

  10. #40

  11. #41
    Citat Ursprungligen postat av Zäta Visa inlägg
    Dom tar trimdelar ifrån EU moppar.
    Åker du dit får du högst troligt inte tillbaka de de har tagit.
    åker du inte dit får du tillbaka det.
    Ok, trodde det var så. Blandar nog ihop det med om
    man har A-kort, då får dom inte ta några delar från
    trimmade moppar.

  12. #42

  13. #43
    Citat Ursprungligen postat av Zäta Visa inlägg
    Jag har AM kort för moppe o har alltid haft. Så detta vet jag inte om jag tror på hehe
    Jag skrev A kort, mc kort alltså.

  14. #44
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Enok Visa inlägg
    Jag skrev A kort, mc kort alltså.
    vänta va? får dom inte ta trimdelar från moppar om man har a-kort eller vad snackar du om? vad har mc kort med moppar och göra?
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  15. #45
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    vänta va? får dom inte ta trimdelar från moppar om man har a-kort eller vad snackar du om? vad har mc kort med moppar och göra?
    Du gör dig inte skyldig till olovlig körning om du har
    mc kort. Det är blir bara oreggat fordon, ett skit
    brott iförhållande till olovlig körning. Därför kan
    dom inte ta några delar.

  16. #46
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Enok Visa inlägg
    Du gör dig inte skyldig till olovlig körning om du har
    mc kort. Det är blir bara oreggat fordon, ett skit
    brott iförhållande till olovlig körning. Därför kan
    dom inte ta några delar.
    nej och ingen har väl påstått att man blir tagen för olovlig om man har mc kort, eller? däremot får dom ta trimdelarna i vilket fall. mopeden är fortfarande lika olaglig oavsett om du har mc-kort eller ingenting alls.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  17. #47
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    nej och ingen har väl påstått att man blir tagen för olovlig om man har mc kort, eller? däremot får dom ta trimdelarna i vilket fall. mopeden är fortfarande lika olaglig oavsett om du har mc-kort eller ingenting alls.
    Har inte med att göra hur olaglig moppen är, det är vilket brott du begår som spelar roll.

  18. #48

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Kode, kungälv
    Inlägg
    264
    Det är sant. har du MC kort o kör moppe så får dom inte ta något, de kan dock göra så att de inte tillåter dig att köra fordonet ifrån platsen då det är ett "fel reggat" fordon

  19. #49

    Reg.datum
    Mar 2014
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    42
    en eu-moppe får bara köras i 45km/h oavsett vad den toppar i hastighet otrimmat

  20. #50

    Reg.datum
    Mar 2014
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    42
    polisen tar motorcykel körkortet om du kör trimmad moped på det

  21. #51

    Reg.datum
    Mar 2014
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    42
    delar som ej påverkar hastigheten positivt räknas ej som trimdelar,
    men,delar som höjer hastigheten räknas som trimdelar.
    delar som sänker hastigheten räknar jag till pluggning.

  22. #52

    Reg.datum
    Mar 2014
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    42
    min gör 53km/h original t.e.x och jag har orörd varvstopp och sitter på varvstoppen och kör dessutom.

  23. #53
    Citat Ursprungligen postat av tordm Visa inlägg
    polisen tar motorcykel körkortet om du kör trimmad moped på det
    nej!!!

  24. #54

    Reg.datum
    Mar 2014
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    42
    krockar du,så väger du och din moped 12.000kg i vikt

  25. #55

    Reg.datum
    Mar 2014
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    42
    blir det inte lite dyrt köra omkring i 60km/h.
    jag hade också en eu-moped som gjorde 60km/h och den var lite väl dyr i drift .
    den är såld nu och ska finnas i kittelfjäll numer.
    den varvade 8.000rpm på 6:an,s växel.
    hade den bara i 4år sedan såld.
    gjorde 58km/h avrundat till 60km/h.

  26. #56
    Mannen med svartbälte i dubbelpost. Vad menar du egentligen, en moppe blir knappast dyr att köra för den gör 60km/t min Zundapp toppar tre siffrigt
    och drar 0,45 vanlig körning. Om jag krockar med min bil som väger 1850 kg och toppar 270-280 så väger den betydligt mer än 12000kg så vad är
    problemet med att en moped väger 12000kg vid en krock?

  27. #57

    Reg.datum
    Mar 2014
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    42
    ett råd bara dra av på gasen ,du behöver inte köra full gas backe upp och backe ner,det sliter på tändningen.
    du kan bli utan tändning om du kör full gas backe upp och backe ner

  28. #58

    Reg.datum
    Mar 2014
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    42
    håller med, även min mätare går fel och jag har en elektronisk mätare på min .

  29. #59

    Reg.datum
    Mar 2014
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    42
    problemet är att du själv väger 6 ton vid en krock i 60km/h.

  30. #60
    jo det sa min lärare på kursen med , tog kortet i oktober å när vi var ute å körde med läraren så sa han att jag skulla gasa upp i 60 på 60 vägen för att han inte orkade åka sin "stora" motorcykel i 30 hela tiden
    sålänge den är original får de gå 60 på en 60 väg lagligt.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in