1. #1

    Rör till Aerox?

    Tjena gubbs jag har en aerox 07 med dragen v-ring den gör enligt mätaren 70,
    tveksamt om det är 70 men men det va inte de jag skulle prata/fråga om.

    Jag funderar på att köpa ett gianelli reverse rör till den också, vad skulle toppfarten bli ungefär?
    När jag byter rör då antar jag att jag behöver byta munstycke? eller behöver jag inte det?

  2. #2
    Kommer nog visa 80-90 på mätaren med effekt-system.

    Räkna med att du får byta till ett större munstycke för att tillföra mer bensin och justera luft/bensin blandningen på förgasaren.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Gamle Gråben Visa inlägg
    Kommer nog visa 80-90 på mätaren med effekt-system.

    Räkna med att du får byta till ett större munstycke för att tillföra mer bensin och justera luft/bensin blandningen på förgasaren.
    Okej, men det är inte så svårt att ställa in blandningen rätt va?
    Vilken storlek bör jag ha tror du på munstycket? får väl köpa en satts och pröva mig fram kanske, men vilken storlek tror du?

  4. #4
    Jag skulle säga att du behöver någonstans mellan 5-15 storlekar större munstycke för att vara ganska säker.

    När du skall ställa blandnings-skruven så kör du först motorn varm, och då menar jag arbetstemp. Sedan skruvar du på blandnings-skruven, (se skruv 1 på bild)

    du märker nu att motorn går tunnare / fetare allt eftersom du skruvar ut / in skruven.
    Du ska nu försöka få motorn att gå på så höga varv som möjligt på tomgång genom att skruva på blandnings-skruven UTAN att röra tomgångs-skruven eller gashandtaget.
    Bara skruva ut och in skruven och leta efter det läge där motorn varvar mest (på tomgång). När du lyckats med detta har du ställt in blandningen mellan luft/ bensin så att motorn förmodligen vill varva mer på tomgång. Nu kan du behöva skruva ut tomgångs-skruven för att sänka tomgången. Klart.

    byta munstycke kan du väl? Namn:  luftskruv.jpeg
Visningar: 619
Storlek:  5,1 KB

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Gamle Gråben Visa inlägg
    Jag skulle säga att du behöver någonstans mellan 5-15 storlekar större munstycke för att vara ganska säker.

    När du skall ställa blandnings-skruven så kör du först motorn varm, och då menar jag arbetstemp. Sedan skruvar du på blandnings-skruven, (se skruv 1 på bild)

    du märker nu att motorn går tunnare / fetare allt eftersom du skruvar ut / in skruven.
    Du ska nu försöka få motorn att gå på så höga varv som möjligt på tomgång genom att skruva på blandnings-skruven UTAN att röra tomgångs-skruven eller gashandtaget.
    Bara skruva ut och in skruven och leta efter det läge där motorn varvar mest (på tomgång). När du lyckats med detta har du ställt in blandningen mellan luft/ bensin så att motorn förmodligen vill varva mer på tomgång. Nu kan du behöva skruva ut tomgångs-skruven för att sänka tomgången. Klart.

    byta munstycke kan du väl? Namn:  luftskruv.jpeg
Visningar: 619
Storlek:  5,1 KB
    Vilken av skruvarna på bilden är tomgångs-skruven?

  6. #6
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Citat Ursprungligen postat av jakob Visa inlägg
    Vilken av skruvarna på bilden är tomgångs-skruven?
    den till höger är tomgång, den till vänster är luftskruv/blandningsskruv.
    Sen om gråbens teknik att justera förgasare är rätt eller inte kan ju diskuteras menmen...
    http://www.twostroke.se/product.asp?product=24176
    Har inget TK men är ett fucko ändå

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av CaToXXo Visa inlägg
    den till höger är tomgång, den till vänster är luftskruv/blandningsskruv.
    Sen om gråbens teknik att justera förgasare är rätt eller inte kan ju diskuteras menmen...
    http://www.twostroke.se/product.asp?product=24176
    Tack!
    Du, jag läste den där guiden du länkade om att ställa in förgasaren rätt. Jag ska byta rör på min aerox 05 från original till ett stage 6 pro replica. Jag har dragen v-ring och andra vikter. Räcker det att byta munstycke och kanske ställa in luftskruven eller måste jag ställa in nålen och byta lågfartsmunstycke också?

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av jakob Visa inlägg
    Tack!
    Du, jag läste den där guiden du länkade om att ställa in förgasaren rätt. Jag ska byta rör på min aerox 05 från original till ett stage 6 pro replica. Jag har dragen v-ring och andra vikter. Räcker det att byta munstycke och kanske ställa in luftskruven eller måste jag ställa in nålen och byta lågfartsmunstycke också?
    bara munstycke räcker

  9. #9
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Citat Ursprungligen postat av jakob Visa inlägg
    Tack!
    Du, jag läste den där guiden du länkade om att ställa in förgasaren rätt. Jag ska byta rör på min aerox 05 från original till ett stage 6 pro replica. Jag har dragen v-ring och andra vikter. Räcker det att byta munstycke och kanske ställa in luftskruven eller måste jag ställa in nålen och byta lågfartsmunstycke också?
    Till bara effektrör så bör det räcka fint med munstycke (och andra grejer i variatorn evt.) men tänkte du kunde lära dig och få en bättre överblick om vad som sköter vad osv
    Har inget TK men är ett fucko ändå

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av CaToXXo Visa inlägg
    Till bara effektrör så bör det räcka fint med munstycke (och andra grejer i variatorn evt.) men tänkte du kunde lära dig och få en bättre överblick om vad som sköter vad osv
    Ja okej

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Gamle Gråben Visa inlägg
    Jag skulle säga att du behöver någonstans mellan 5-15 storlekar större munstycke för att vara ganska säker.

    När du skall ställa blandnings-skruven så kör du först motorn varm, och då menar jag arbetstemp. Sedan skruvar du på blandnings-skruven, (se skruv 1 på bild)

    du märker nu att motorn går tunnare / fetare allt eftersom du skruvar ut / in skruven.
    Du ska nu försöka få motorn att gå på så höga varv som möjligt på tomgång genom att skruva på blandnings-skruven UTAN att röra tomgångs-skruven eller gashandtaget.
    Bara skruva ut och in skruven och leta efter det läge där motorn varvar mest (på tomgång). När du lyckats med detta har du ställt in blandningen mellan luft/ bensin så att motorn förmodligen vill varva mer på tomgång. Nu kan du behöva skruva ut tomgångs-skruven för att sänka tomgången. Klart.

    byta munstycke kan du väl? Namn:  luftskruv.jpeg
Visningar: 619
Storlek:  5,1 KB
    Okej tack för hjälpen.
    Ja jag kan byta munstycke.
    Har ställt in förgasaren på min Derbi senda så det kan jag nog.

  12. #12
    Om jag skulle köra utan att byta munstycke vad händer då?
    Det kanske inte är bra för moppen?

  13. #13

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    245
    utan munstycke = MÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ� �ÖÖÖÖÖÖÖÖ = KRAASSCHH = CYLINDERBYTE
    x+y2-(3x-4)

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Luleå Visa inlägg
    utan munstycke = MÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ� �ÖÖÖÖÖÖÖÖ = KRAASSCHH = CYLINDERBYTE
    x+y2-(3x-4)
    Haha och så med andra ord är det värt att lägga 150 kr på en munstyckes sats, än att laga moppen för flera tusen?

  15. #15
    Stage6 pro röret(replica?) funkar jävligt bra till org-sport setup

    Gjorde de för all del på min stunt aerox ^^

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Eri^k Visa inlägg
    Haha och så med andra ord är det värt att lägga 150 kr på en munstyckes sats, än att laga moppen för flera tusen?
    Ja, helt klart. Sålänge du inte har en kompis med en massa munstycken hemma som du kan testa mellan så du vet exakt vilket du behöver, sen bara köpa 1st.

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av Gamle Gråben Visa inlägg
    Ja, helt klart. Sålänge du inte har en kompis med en massa munstycken hemma som du kan testa mellan så du vet exakt vilket du behöver, sen bara köpa 1st.
    Då gör jag det, men hur vet jag att jag "hittat" rätt munstycke när jag prövar?

  18. #18

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av Eri^k Visa inlägg
    Då gör jag det, men hur vet jag att jag "hittat" rätt munstycke när jag prövar?
    Gäller det huvudmunstycke(det stora i mitten) så skall moppen gå rent, alltså inte tappa effekt eller börja bua efter 3/4 gaspådrag.
    Lågfartmunstycket(det lilla bredvid det stora)/luftskruv vid tomgång-1/4 gaspådrag
    Nålen har hand om halv gas ungefär (nålen ska neråt för snålare blandning o upp för fetare)

    Detta är bara basics men du borde kunna ställa in den med detta.

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av Zäta Visa inlägg
    ca 10strl större munstycke.
    3.7 - 4.3g variatorvikter.
    något hårdare kopplingsfjädrar.

    Inget mera behöver du.
    Moppen kommer göra mera än 80 km/h på mätaren! (80km/h på en aerox mätare är 65km/h ärliga)

    den kommer göra ungefär 80km/h ärliga
    Är det nödvändigt med nya vikter och fjädrar eller det borde la gå med original också?
    Visar den verkligen 15 km/h fel? känns som det är lite väl mycket felslag på en original mätare?

  21. #21

  22. #22
    Citat Ursprungligen postat av Zäta Visa inlägg
    Ja du behöver nya vikter samt fjädrar annars kommer den inte orka varva ur.
    ja det är tyvärr så illa! ju mer mätaren visar desto mer fel visar den. men så är det, har kollat upp med GPS
    Så om jag inte byter vikter kommer den inte gå snabbare?
    Okej, ja den är ju bara gjord för 50 km/h så det kan jag förstå.

  23. #23

  24. #24
    Citat Ursprungligen postat av Zäta Visa inlägg
    jo den kommer gå snabbare, men det kommer gå långsamt tills du når maximala hastigheten.
    ungefär som om du börjar på 4an på en bil i 30km/h och ska gasa iväg. blir samma princip!
    Okej, den kommer inte orka något alltså.

  25. #25

  26. #26
    Citat Ursprungligen postat av Zäta Visa inlägg
    yes sir..
    jag vill helst inte byta vikter vill inte röra variatorn då jag såg när jag öppnade variatorkåpan en dag att pajasen som har haft moppen innan har pajat gängerna på veven, så tror det är precis att muttern sitter..

  27. #27

  28. #28
    Citat Ursprungligen postat av Zäta Visa inlägg
    Inte bra.. byt vikter o svetsa fast muttern sen. sen nästa gång har du ett ännu större problem
    nej, så tråkigt när man kommer hem och efter cirka en vecka öppnar variatorhuset och ser att gängorna är slut...
    haha ända sättet ju, annars får jag byta veven...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in