1. #1

    Spänna bakdämparn på crossen

    Tjena,
    Jag har en HONDA cr125 2007, och eftersom jag aldrig spänt bakdämparn innan själv så kollar jag om någon här kan, jag vill alltså spänna den så att den blir hårdare men om man slår runt brickorna under ovanför fjädern.. blir den hårdare eller blir bara "dämpslaget" kortare? eller ska man justera på gastuben på skruvarna?

  2. #2
    Vill du ha den hårdare får du byta fjäder, med de muttrarna justerar man endast hänget.

    Här har du info om hur du ställer in rätt häng
    http://www.factoryconnection.org/ind...d=23&Itemid=51

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Perra.S Visa inlägg
    Vill du ha den hårdare får du byta fjäder, med de muttrarna justerar man endast hänget.

    Här har du info om hur du ställer in rätt häng
    http://www.factoryconnection.org/ind...d=23&Itemid=51
    tack, så man måste alltså byta fjäder.. det går inte att justera något alls med gastuben eller nåt? finns ju justerskruvar på den. För det räcker att jag tar en hand bak på sadeln och trycker till så sjunker dämpningen asså den är extremt mjuk..
    Senast redigerat av Kaspuuur den 2012-04-21 klockan 11:38.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Kaspuuur Visa inlägg
    tack, så man måste alltså byta fjäder.. det går inte att justera något alls med gastuben eller nåt? finns ju justerskruvar på den. För det räcker att jag tar en hand bak på sadeln och trycker till så sjunker dämpningen asså den är extremt mjuk..
    På de skruvarna justerar du hög- och lågfartskompressionen. Men som redan sagt, vill du ha den hårdare är det ny fjäder som gäller, att göra stötdämparen hårdare genom att öka förspänningen eller kompressionen gör att hojjen blir helt värdelös att köra.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Perra.S Visa inlägg
    På de skruvarna justerar du hög- och lågfartskompressionen. Men som redan sagt, vill du ha den hårdare är det ny fjäder som gäller, att göra stötdämparen hårdare genom att öka förspänningen eller kompressionen gör att hojjen blir helt värdelös att köra.
    Okej tack, och det har heller inget att göra med oljan i stötdämparn?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in