1. #1

    Skulle jag ha kört?

    Hej, jag är en relativt ovan mopedförare. Har bara haft mitt AM kort i drygt en vecka. Idag så uppstod det en situation där jag skulle svänga ut från en gata, jag hade väjningsplikt, så jag småskyndade mig över då jag kommit över och har en hastighet av ca 25 km/h så ser jag att ett trafikljus som bara är 2 meter framför mig är rött, trafikljuset hann komma så fort i svängen. Det som jag gjorde då var att tvärbromsa så att bromsen antagligen låste sig eller något för att jag föll omkull. Jag klarade mig helt oskadd, men mopeden fick repor på fyra ställen. Så vad tycker ni? Borde jag ha kört eller inte?

  2. #2
    Ptja, ha lite bättre uppsikt i fortsättningen så att du är beredd på att stanna. Kört skulle du nog inte ha gjort så en bil lika gärna skulle kunna kört på dig.
    F.d summertime

  3. #3
    Om där inte varit någon som var framför dig hade jag kört eftersom du inte verkade kunna hantera bromsarna så pass i den låga farten.. Så jag säger kört så som du förklarat även fast det är fel och bryta mot trafikreglerna.

  4. #4

    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm/Huddinge/Segeltorp
    Inlägg
    841
    Citat Ursprungligen postat av Zarrt Visa inlägg
    Hej, jag är en relativt ovan mopedförare. Har bara haft mitt AM kort i drygt en vecka. Idag så uppstod det en situation där jag skulle svänga ut från en gata, jag hade väjningsplikt, så jag småskyndade mig över då jag kommit över och har en hastighet av ca 25 km/h så ser jag att ett trafikljus som bara är 2 meter framför mig är rött, trafikljuset hann komma så fort i svängen. Det som jag gjorde då var att tvärbromsa så att bromsen antagligen låste sig eller något för att jag föll omkull. Jag klarade mig helt oskadd, men mopeden fick repor på fyra ställen. Så vad tycker ni? Borde jag ha kört eller inte?
    Enligt lagen ska du ju stanna jag hade också tvärnitat men inte med frambromsen då jag antar att det var det du gjorde.
    Kåtmorfar<3

  5. #5
    derbi_crilles avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    1 912
    Vad spelar de för roll? Gjort är gjort och kan inte göras ogjort... Nej, tycker inte du skulle kört mot rött då de är olagligt och de hade kunnat ske en ännu värre olycka då!
    Citat Ursprungligen postat av Flarsson Visa inlägg
    Att ha kasst sex är lite som att äta gårdagens pizza micrad, det är rätt najs men inget man skryter om.

  6. #6
    Okej, ja, jag tycker det är väldigt svårt att ha koll både om det kommer bilar ifrån vänster och höger samtidigt som man ska gasa, blinka, svänga och ha koll på det som kommer på nästa väg samtidigt så jag blev så överraskad över hela situationen att jag bromsade fullt med bägge bromsarna. Jag tänkte då också att eftersom att det var rött så skulle jag ju stanna i vilket fall, dock så var det ett övergångsställe det var rött på, så en bilkollision var det inte fråga om, men dock fotgängare, men jag såg dock inga på mitt körfält. Men jag tänkte också att man kunde bli av med körkortet, lämpet för bil + en massa böter, då tyckte jag i den situationen att det var bättre att bromsa fullt och kanske ramla.
    Senast redigerat av Zarrt den 2012-04-18 klockan 20:44.

  7. #7
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Tänk dig att det hade kommit en dagiskärring över gatan med 10 ungar, och du hade smällt 3 av dom om du fortsatte köra. Det var bra att du stanna imo, men det är bara att öva om du känner dig osäker, ta det lugnt. Det dummaste du kan göra är att stressa, och panikbromsa med iofs, MEN kör inte fortare än att du ALLTID kan stanna ifall det behövs. Tänk dig att efter varje kurva kan det komma en volvo 740 flygande i 130 på fel sida av vägen, du ska alltid kunna väja!
    Har inget TK men är ett fucko ändå

  8. #8
    Du är uppenbarligen inte mogen nog för att handska fordon bland trafik, om du inte klarar hålla koll på allting bör du åka långsammare eller hålla dig ifrån trafiken då du utgör en fara för andra.

  9. #9

  10. #10
    Detta säger från lagen. Kanske inte precis dom här orden men: Har du inte den chansen att kunna stanna när ljusen slår om, har du tillåtelse att köra. Dock om du är en bra bit ifrån ljusen och du ser klart att den blir gul osv så ska du absolut inte köra. Det kan leda till oehört dyra böter samt indraget kort.

  11. #11

  12. #12
    Lövbiffens avatar
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    407
    Citat Ursprungligen postat av DinoLj Visa inlägg
    rött ljus betyder väl att man ska göra stoppie?
    Och gult betyder GASA!
    You have been banned for the following reason:
    Hörru Lövbiffen,dags att kötta till sig innan man börjar med människohandel?
    Date the ban will be lifted: 2009-05-14, 13.00

  13. #13

    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm/Huddinge/Segeltorp
    Inlägg
    841
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg

    Edit: löfarn, schysst sign!
    Javisst
    Kåtmorfar<3

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in