Ämne: Duubla kyl

  1. #1

    Duubla kyl

    Tjena, nu är det såhär att jag och en kompis tänkte bygga dubbla kylare på våra derbi sendas 80cc, och vi undrar vilket som är att föredra antingen T eller Y koppling?? Vad säger ni? vilket flödar bäst osv?

    Tack på förhand! // Spevan
    En kille sa att jag skulle klippa den vita CDI sladden på derbi så går den i 120!

  2. #2
    Y pga mindre motstånd i innerslangen där dem ''sekundära'' slangarna möts upp.. alltså dem som formar Y;et.

    Setup?
    Lär inte nödvändigtvis behövas(?)

  3. #3
    Stage 6 80cc T.G.T tuned
    VOCA racing carbono rör
    Stage 6 R/T 28mm fögg
    Hebo membran
    Doppler 18k vev
    stage6 SKF lager/packboxar
    MVT Premium tändning
    En kille sa att jag skulle klippa den vita CDI sladden på derbi så går den i 120!

  4. #4

  5. #5
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    ta Y som jag hade
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  6. #6
    Perry kan du slänga upp en bild på hur ditt såg ut?
    En kille sa att jag skulle klippa den vita CDI sladden på derbi så går den i 120!

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    egentligen borde en seriekoppling av kylarna kyla bättre. och enklare att koppla in. vill man ha upp flödet så kan man ju montera större slangar. men flödet duger nog skaru se.
    Vad menar du med "serie koppla" ? kan du förklara lite mer
    En kille sa att jag skulle klippa den vita CDI sladden på derbi så går den i 120!

  8. #8

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    vattnet går igenom 2 kylare.

    en slang från motorn går upp till den övre anslutningen på de vänstra kylet, den nedre slangen går upp till det högra kylets övre anslutning. den nedre anslutningen går till motorn.

    krävs mindre slang än som du ska köra en så kallad Y eller T koppling.

    Men då behöver vi inte ha några Y kopplingar då?
    En kille sa att jag skulle klippa den vita CDI sladden på derbi så går den i 120!

  10. #10

  11. #11

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    När jag skulle montera dubbla kylare tänkte jag dra slangen från toppen till nedre anslutningen på vänstra kylaren, sen från övre anslutningen på den vänstra över till den övre på den högra, och sen från den nedre till blockets anslutning.

    Men det ser väl lite annorlunda ut på en derbi eftersom dom har expansionskärl.
    Okej, funkade det då?
    En kille sa att jag skulle klippa den vita CDI sladden på derbi så går den i 120!

  13. #13

  14. #14
    Aha okej
    En kille sa att jag skulle klippa den vita CDI sladden på derbi så går den i 120!

  15. #15

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    de funkar utmärkt. men ja funderar på om de inte är overkill. en kylare funkar ju utmärkt
    Jo men typ när man är på meets och det är mkt rödljus och skit, så kan det va gott med dubbla
    En kille sa att jag skulle klippa den vita CDI sladden på derbi så går den i 120!

  17. #17

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    de dåliga med de är ju att motortempen blir för låg.
    men typ säg om du är ute med full hyper setup en varm sommar dag ca 20 25 +
    så kör du långa sträckor o gasar rätt mycket, sen när de är lite kallare väder kan man ju bara koppla bort de ena kylet
    En kille sa att om man dra pluggen på en senda gör den 130
    Kolla in mitt projekt Derbi senda 80 racing
    http://www.moppenet.nu/showthread.php/7168-Edwalds-racing-senda-)-update-14-12-drev

  19. #19

  20. #20

  21. #21
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    been there done that med min ts2 NX hyper. stadig temp på 71 grader vid varierad körning. och scottrar har ju högre motortemp än växlade pga sin variator.
    okey, skulle de kyla för jävla bra så e det bara att koppla bort de ena, bara att testa
    En kille sa att om man dra pluggen på en senda gör den 130
    Kolla in mitt projekt Derbi senda 80 racing
    http://www.moppenet.nu/showthread.php/7168-Edwalds-racing-senda-)-update-14-12-drev

  22. #22
    min ligger på 30-40 grader såhär års med dubbelkyl vilket e värdelöst

  23. #23
    Citat Ursprungligen postat av x-treme-95 Visa inlägg
    men typ säg om du är ute med full hyper setup en varm sommar dag ca 20 25 +
    så kör du långa sträckor o gasar rätt mycket, sen när de är lite kallare väder kan man ju bara koppla bort de ena kylet
    ja långa sträckor e lugnt. då har du ju fartvinden som kyler. de e värr om du ständing håller på och acclererar i låga farter. då blir det inte direkt samma kylning då det blåser mindre. köp en fläkt istället som går på tempgivare+strömbrytare så du kan ha den på automatik samt sätta på den när du vill.
    Citat Ursprungligen postat av Fiddyboy Visa inlägg
    Ris i föggen?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in