1. #1

    Yamaha Aerox krångel!

    Tjena bojjs!

    Har precis dragit ihop aeroxen efter den hårda vintern men har en del problem med att få den att gå som jag vill.
    Har kluvit blocket och bytt vev, packboxar samt lager, så motorn är toppfräsch.
    Innan vintern åkte jag ca 1 km RIKTIGT lugn körning utan kylvatten p.g.a det läckte utan att jag visste om det, när jag stannade efter den lugna körningen och tittade till allt så märkte jag att den var sjukt varm och såg att ena kylarslangen hade hoppat loss. Så jag väntade tills den var kall och fyllde sedan på med vanligt vatten. När jag skulle starta den igen var den grinig och ville inte gå ett dugg bra till att sedan inte vilja gå alls, så blev bogserad hem av en polare.
    När jag kom hem plockade jag isär allt, cylinder, membran osv.. Allting såg superfräscht ut och jag kunde inte se att någonting hade tagit skada.
    Så skruvade ihop och försökte få igång allt men förgäves, så tog och klöv och bytte allting under vintern!

    Nu är allting tillbaks på sin plats men den vill ändå inte gå, den startar på vissa inställningar på förgasaren men surar ned sig direkt! Den vill inte stå särskilt länge på tomgång, utan dör ibland efter någon sekund och ibland klarar den sig uppåt 1 minut.
    När den väl går så vill den inte varva ur helt, utan börjar blöddra och hacka fram när den väl når effektkurvan!
    Har testat 2 par olika reedventiler, 2 olika cylindrar och 2 olika rör, har dock inte kunnat provköra med den andra cylindern eller andra röret.
    Har testat många olika inställningar, och är inte helt kass på att ställa in förgasare osv.. men detta problem har jag aldrig haft!
    Funderar på om det är något fel på tändningen eller liknande, har haft isär allt och rengjort, putsat lite osv..

    Vet att man inte ser om toppen har gett med sig lite smått eller om loppet har blivit lite ovalt, men tycker att det ser väldigt fint ut! Och när jag körde så körde jag under 1 km och körde som snabbast 40km/h + lite bakhjulsåkning, d.v.s pumpgasning.

    Setupen är:
    Polini Sport 70cc, hur fin som helst!
    Motoforce 17.5mm dellorto kopia
    Leovince ZX
    Polinis karbon reeds
    Sportluft/luftburk.

    Någon som har någon idé på vad det kan vara? Uppskattar alla olika tips!

    Mvh Oscar

  2. #2
    hade ett liknade problem på min. men jag testade byta cdi sen gick den som en klocka

  3. #3
    Crippas avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    För-orten
    Inlägg
    1 167
    Går inte tjockt då? Stort munstycke? Eftersom den blöddrar och inte vill komma upp till effektkurvan på en gång? Och surar ned sig lätt tänkte jag.. Låter konstigt att det skulle vara CDIn bara för den gått varm en gång. Kolvringen/arna blir lätt slut vid en överhettning så kan va pissigt komp kanske?
    Gilla Crippa Marklund Stunt Rider på Facebook!

    When the sun goes down, the streets goes up..

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av CiaoKalle Visa inlägg
    hade ett liknade problem på min. men jag testade byta cdi sen gick den som en klocka
    Hm, känns precis som Crippa säger konstigt att CDI:n skulle säga upp sig precis när den gick varmt.
    Citat Ursprungligen postat av Crippa Visa inlägg
    Går inte tjockt då? Stort munstycke? Eftersom den blöddrar och inte vill komma upp till effektkurvan på en gång? Och surar ned sig lätt tänkte jag.. Låter konstigt att det skulle vara CDIn bara för den gått varm en gång. Kolvringen/arna blir lätt slut vid en överhettning så kan va pissigt komp kanske?
    Nja, har testat alla munstycken mellan 85 och 102, med och utan luftburk samt luftfilter.
    Kompet är precis lika bra som när den var ny, packningar osv är också fina!

  5. #5
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Jag tycker också att det låter som att CDI'n har gett sig, dock jävligt egendomligt om den skulle lagt av precis då... Inga lösa kablar som ligger o slår gnistor, dvs inte har riktig kontakt nånstans?
    Kan nämna att min senda var exakt likadan i gångstilen, bytte cdi och den gick som om den var ny igen.
    Ang. om den har gått varm så kan du plocka loss toppen och lägga den på en helt platt yta och kolla om du kan vicka på den, det ska du inte kunna.
    Har inget TK men är ett fucko ändå

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av CaToXXo Visa inlägg
    Jag tycker också att det låter som att CDI'n har gett sig, dock jävligt egendomligt om den skulle lagt av precis då... Inga lösa kablar som ligger o slår gnistor, dvs inte har riktig kontakt nånstans?
    Kan nämna att min senda var exakt likadan i gångstilen, bytte cdi och den gick som om den var ny igen.
    Ang. om den har gått varm så kan du plocka loss toppen och lägga den på en helt platt yta och kolla om du kan vicka på den, det ska du inte kunna.
    Är så konstig om det nu skulle vara det, exakt samtidigt som den går varmt..
    Nepp kablar är hela!
    Jadå, har gjort så och det verkade rakt

  7. #7
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Citat Ursprungligen postat av PiMpoPeD Visa inlägg
    Är så konstig om det nu skulle vara det, exakt samtidigt som den går varmt..
    Nepp kablar är hela!
    Jadå, har gjort så och det verkade rakt
    Du har ingen kompis med en likadan moppe som din, så du kan låna hans cdi och testa? Det hade ju varit det ultimata
    Har inget TK men är ett fucko ändå

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in