1. #1

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Kode, kungälv
    Inlägg
    264

    problem med am6 (2004)

    Problem med min Am6:a den vill inte gå som den skall riktigt. Hojen är en Motorhispania Rx -2004 den har stått stilla en si sådär 2½ år.

    åtgärden: Bytt packningsats till cylinderkitet (polini evo 80cc) ny kylare (universal/reiju) rengjort allt innan montering. gammalt tändstift (original ca 1000mil) samt gamla cdiboxen inkl tänd hatt mm. Försökte att montera en blackbox för ett bra tag sedan, den gick skit. tog bort blackboxen och fick ont om tid för hojen, fixade iordning med byte av de torkade delarna mm nu i våras. nu går den värre än skit.

    Symptom:
    Den orkar inte leva, går knappt- inte alls på tomgång. har man maxgas så orkar den varva lite men den tappar tändning med jämna mellanrum och varvar ner rätt rejält, går att köra stundvis på 1-2-3 dock väldigt väldigt ojämngång.

    Tips/råd:

    Det är här ni kära läsare kommer in.

    Vad är det som kronglar för mig och hur bör ja gå till väga? skall jag börja med stift eller är det någon som skulle tro att det är Cdi/tändhatt etc som spökar, den gick något bättre (en liten stund) när jag använde el-ren-spray på tändsystemet samt i hatten.

    Mvh Jesper

  2. #2
    Punkarns avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Närpes,Finland
    Inlägg
    1 084
    sätt i nytt tändstift å ditt problem kan vara löst.
    kommer det knäppande ljud ifrån cylinder hållet?

    då kan det vara så att tändkabeln eller tändhatten slår ut gnistan någon annan stans.

    nu när jag tänker, äre Motorhispania Rx -2004 som är den här Wanna be tankliggaren

  3. #3
    lägg upp en film så blir allt lite enklare. men prova först med att byta tändstift samt skruva av tändhatten och knippsa av en liten bit av tändkabeln så det blir bra och fin kontakt där igen.
    Citat Ursprungligen postat av Fiddyboy Visa inlägg
    Ris i föggen?

  4. #4

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    355
    byt tändstiftet först och främst!

  5. #5

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Kode, kungälv
    Inlägg
    264
    inget knäppande ljud. jag skall nog byta stiftet. har två stift, original samt ett hårdare, men de var rejält sotade pga dåligt med moppe körande. org stiftet som sitter på nu har inte användigts på 3-4 år och det hårdare som jag byte ifrån har suttit på sin plats i cyllen i två år (riktigt sotigt)

  6. #6

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Kode, kungälv
    Inlägg
    264
    wanna be tankliggaren? =) Menar du då sport mc? Ja, den är väl till o med större än en honda cbr 125cc (nyare 4t)

  7. #7
    Punkarns avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Närpes,Finland
    Inlägg
    1 084
    haha, okej, om du har lite sandpapper där hemma så kan du dra av tändstiftet där ge hoppar gnistan först på plattan senare på toppen av tändstiftet
    senare sätta i tillbaka å puffa igång med chocken på

  8. #8
    Hur blandar du bensinen? Den ska ju inte bli sotigt bara för den står still?
    I´m not a complete idiot some parts are missing

  9. #9
    Har du tankat ny bensin ? bensin har bäst före datum

  10. #10
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Byt tändstift, gör rent förgasaren och luftfiltret, hjälper det inte så töm tanken och häll i ny fräsch bensin.
    Slår gnistan utanför så blir det svarta sträck riktade neråt på det vita på tändstiftet.
    Har inget TK men är ett fucko ändå

  11. #11

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Kode, kungälv
    Inlägg
    264
    har fräsh bensin, cylinder kitet var nymonterat för 2-3 år sedan, då smorde jag in med 2t-olja för att förhindra värmenyp. OBS den är inte ens inkörd, kolven har max gått ½ mil.

    iår bytte jag alla packningar på cylinderkitet, det var mycket svart så jag tvättade hela cyllekitet med bensin dock ej kolven som satt i vevet, den gned jag endast av med bensinfuktad trasa. sedan som vanligt gned jag in cylindern och kolven med adekvat mängd 2t-olja

    Har använt startgas för att få liv i den, tog väl ca 15minuter av springande med "dött" batteri.

    Oljan kommer via det separata systemet, när man tar av slangen ifrån förgasaren syns det tydligt att det är 2t-olja i slangen, dock är den oljan säkert 2-3 år.

    Jag skall ner och sandpappra, har p1200 samt p800

  12. #12

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Kode, kungälv
    Inlägg
    264
    testade att göra rent stiftet, den gick bättre än innan (en stund), nu är det skitit igen, skall testa att montera av cylle samt kolv, rengöra kolven ordentligt (gjorde ej innan, var lagom smutsig) och se ifall att det går bättre, annars blir de o köpa ett stift o börja felsöka

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in