1. #1

    Typhonn lite svårstartad och går bajs när den är kall

    Min Tyohoon går piss när den är "ny" startad, den startar på några kickar
    men sedan vill den inte dra framåt eller varva något innan den har blivigt lite varm, när den är varm efter några minuter så går den hur bra som helst
    Den har gått va 1500 mil
    änkte höra med er lite innan jag börjar riva och slita,
    kan det vara så jobbigt så att det är dags för ett kolvbyte? tänker lite sliten kolv=dåligt komp, sedan när den blir varm så sväller metallen lite och kompett ökar.

    kom med alla förslag och tankar snälla

  2. #2
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Finns det choke på moppen? Använder du den?
    Har inget TK men är ett fucko ändå

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av CaToXXo Visa inlägg
    Finns det choke på moppen? Använder du den?
    ja det är automat choke, hur funktions testar jag den?

  4. #4

  5. #5
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066


    Själv försöker jag hålla mig borta från allt som har med automatchoke att göra, då jag har tagit till vana att anta att den aldrig fungerar.
    Jag skulle gissa på att din choke har hängt sig i stängt läge, dvs den chokar aldrig.
    Har inget TK men är ett fucko ändå

  6. #6
    å fy fan så mat nyttigt, tack för guiden

    Borde nästan gå att testa om jag lättar på skruven som håller choken lite och höjer hela automat choken en bit, går den bättre då så har jag hittat felet.
    (det är klart jag kan ju ta bort och göra rent först coh kontrollera om den rör sig, ajaj gör nog båda delarna)

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    rent teknist så har den mer komp när den är kall.
    Hm ok, har nog snurrat till det med metaler och dess utvidgning, vad händer då da när motorer värme nyper? om kompett blir lägre när den blir varm så borde ju inte en kolven kunna svälla fast? (dum fråga såklart............)

  8. #8

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Hannes Visa inlägg
    Hm ok, har nog snurrat till det med metaler och dess utvidgning, vad händer då da när motorer värme nyper? om kompett blir lägre när den blir varm så borde ju inte en kolven kunna svälla fast? (dum fråga såklart............)
    rätta mig om jag har fel. men har inte detta med att metallen i kolvringar o så smälter samman med cyllen? elr ngt liknande^^ aldrig hört att de skulle expandera. då skulle den väl värmenypa minsta lilla man kör. för cyllen når ju en 140*c när man kör i vind, tänk då hure blir när den står stilla. det e altså ganska svårt att få en moppe (iaf luftkyld) att värmenypa i fart)
    Yamaha dt 50 mx
    Inkommande: Golf MK5 1.6 eller Volvo 940 turbo
    ¹ з з

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in