Ämne: Derbin dör

  1. #1

    Angry Derbin dör

     
    Tjenare, jag har en trimmad derbi senda drd r -03 och jag har trimmat den med mk thrower och jag har hållt på med munstycken ifrån 76 till 90 eftersom den gick inte alls bra när man hade original och när jag hade storlek 80 så funkade den nästan men den fick för mycket, samma med 78 men nu när jag testar original igen så funkar den perfekt.
    Nu efter någon vecka jag har kört med det munstycket så startar jag den och låter den värma upp en stund och sen ut å kör med den! Men sen efter några km så bara dör den och sen startar den efter en stund. Den dör lite då och då, vad kan de bero på? Sjukt irriterande är det när man är ute på polarna och kör.
    Kan det bero på värme nyp? eller för lite bensin? allt började igår att den dog, annars har den funkat perfekt med 76 munstycket.
    Kanske att det har blivit varmare ute så den blir överhättad och startar sen när den är kall?
    Hjälp!


    bump

    Har kollat runt lite på moppen, har kommit fram till att ingen ligger emot något varmt och när den dör så när jag ska kicka så börjar lampan lysa lite och då måste den ju få tändning? men den startar igen sen när den är kall. Kan det bero på värme nyp?

    bump 04/24

    Tjenare, som sagt, den har dött och misstänt när den är varm och sen startar den igen när den är kall men nu så verkar inte inte kunna åka lika långt som den kunde förr även fast den dog, kunde ta den till gymnasiet men nu orkar den lite mer än halvvägs, kan det fortfarande vara tändplattan? har inget verktyg så man kan ta bort svänghjulet och kolla om något är sönder där inne...
    har även hällt i olja i bensin tanken och ska även ut och kolla om oljepumpen går som den ska.
    Kom gärna med idéer på vad det kan vara! eller om det fortfarande är tändningen..


    Ville bara säga tack för hjälpen, det var tändplattan som var fel och allt är fixat nu med en millenium tändning! Nu blir det bara att fixa med förgasaren och sen går den som ett skållat ollon!
    Senast redigerat av D3rbin den 2012-06-11 klockan 14:02.

  2. #2
    davzzs avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    Vasa, Finland
    Inlägg
    996
    Börja med att titta hur tändstiftet ser ut. Är det vitt så är får den för lite soppa, lite brunt ska det vara i alla fall.
    Så min.. teori.. är att den får allt för lite bensin, att du borde gå upp i munstycke igen. Och att om den startar men går dåligt då, blöddrar, så borde du satsa på en lättare drevning. T.ex. en kugg mindre fram eller ett par större bak.
    Dock gissar jag att du kunde allt detta redan, eller ?
    ... är helt ärligt mentalt efterbliven, när han är hungrig så får han ögon stora som tefat, går runt och gör avgrundsvrål!
    Som jag då..

  3. #3
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Vad har du för trim, om du har nåt?
    Jag anar ett tändproblem här men vill veta din setup innan jag säger nåt mer om det.
    Har inget TK men är ett fucko ändå

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av davzz Visa inlägg
    Börja med att titta hur tändstiftet ser ut. Är det vitt så är får den för lite soppa, lite brunt ska det vara i alla fall.
    Så min.. teori.. är att den får allt för lite bensin, att du borde gå upp i munstycke igen. Och att om den startar men går dåligt då, blöddrar, så borde du satsa på en lättare drevning. T.ex. en kugg mindre fram eller ett par större bak.
    Dock gissar jag att du kunde allt detta redan, eller ?
    jag får la testa med ett större munstycke men då går den dåligt igen... jag har drevning 13/53.

    Citat Ursprungligen postat av CaToXXo Visa inlägg
    Vad har du för trim, om du har nåt?
    Jag anar ett tändproblem här men vill veta din setup innan jag säger nåt mer om det.
    Min setup är bara metrakit thrower och så har jag sport luft, drevning 13/53. inget mer

  5. #5
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Citat Ursprungligen postat av D3rbin Visa inlägg
    Min setup är bara metrakit thrower och så har jag sport luft, drevning 13/53. inget mer
    känns som du borde ha runt 85-90 i munstycke med tanke på att du har sportluft.


    Men iaf, på min cross, en honda 125a...
    Första dagen dog den en gång, andra dagen 2 ggr, sedan bara mer o mer, man kunde köra 10 min, sen dog den (gnistan försvann helt o hållet), då fick man låta den svalna och efter en halvtimme starta den på första kicken igen. slutade med att jag inte hade nån gnista överhuvudtaget, varken varm eller kall. Bytte tändplatta o då funka den igen. Vet att engert här på forumet hade samma problem, o då var det tändplattan som var felet igen.
    Tändplattan, även kallad stator är grejen som sitter innanför svänghjulet.

    Testa att byta tändstift och kolla igenom så kablar o liknande är hela innan du skaffar ny tändplatta
    Har inget TK men är ett fucko ändå

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av CaToXXo Visa inlägg
    känns som du borde ha runt 85-90 i munstycke med tanke på att du har sportluft.


    Men iaf, på min cross, en honda 125a...
    Första dagen dog den en gång, andra dagen 2 ggr, sedan bara mer o mer, man kunde köra 10 min, sen dog den (gnistan försvann helt o hållet), då fick man låta den svalna och efter en halvtimme starta den på första kicken igen. slutade med att jag inte hade nån gnista överhuvudtaget, varken varm eller kall. Bytte tändplatta o då funka den igen. Vet att engert här på forumet hade samma problem, o då var det tändplattan som var felet igen.
    Tändplattan, även kallad stator är grejen som sitter innanför svänghjulet.

    Testa att byta tändstift och kolla igenom så kablar o liknande är hela innan du skaffar ny tändplatta
    Jag bytade upp till munstycke 78 igen och då går den inte lika bra, den går helt okej på 2 till 6 men när man gasar på 1an så blöddrar den när den kommer upp i högre varv och det beror ju på att den får för mycket bensin? Har testat munstycke upp till 100 och allt över 80 så lät moppen som en 4-takt. Jag har ett nytt tändstift hemma och jag får gå igenom elen imorgon

  7. #7
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Citat Ursprungligen postat av D3rbin Visa inlägg
    Jag bytade upp till munstycke 78 igen och då går den inte lika bra, den går helt okej på 2 till 6 men när man gasar på 1an så blöddrar den när den kommer upp i högre varv och det beror ju på att den får för mycket bensin? Har testat munstycke upp till 100 och allt över 80 så lät moppen som en 4-takt. Jag har ett nytt tändstift hemma och jag får gå igenom elen imorgon
    Okej, ja det stämmer. Testa nya stiftet och återkom med resultatet!
    Har inget TK men är ett fucko ändå

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av CaToXXo Visa inlägg
    Okej, ja det stämmer. Testa nya stiftet och återkom med resultatet!
    Kanske lite tidigt att säga detta innan jag har testat nytt tändstift men om det inte är tändstiftet och att det är tändplattan vart kan man köpa det? Jag har ju leonelli tändning så om jag måste köpa nytt, måste jag köpa hela tändning skiten? eller vart kan man köpa tändplattan separat? Har bara hittat till ducati.


  9. #9
    Har du kollat så att ingen kabel ligger emot något som är varmt? för det händer ju bara när den är varm?
    Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    En EPA pojke som är född 97 trodde han kunde mer om min S60 än jag kan.
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    rifat eller?
    Bäver som gillar lennarts svettiga <3

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av beaver Visa inlägg
    Har du kollat så att ingen kabel ligger emot något som är varmt? för det händer ju bara när den är varm?
    Får bli att gå ut å kolla det nu!

  11. #11
    Var ute å kollade igår, fanns ingen kabel som låg emot något varmt men när jag bytte munstycke så såg jag att nålen var utanför "hålet" som den ska ner i och när man gasade på lite när man inte hade mopeden på så åkte den i igen, kan det bero på att den dör? att den hoppar ut när jag har full gas ibland? typ om den studsar ut när jag råkar köra på ett gupp eller att mopeden hoppar till lite?

  12. #12
    bump

  13. #13
    Där har du nog ditt problem. Men nålen ska ju inte sitta löst ?
    I´m not a complete idiot some parts are missing

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av soppanslut Visa inlägg
    Där har du nog ditt problem. Men nålen ska ju inte sitta löst ?
    tack! Nae jag har också funderat på de, den sitter ju fast med det där klippset eller vad det nu heter och så ligger den igenom den där plasten som den ska sitta i, får kolla på det imorgon om den ska sitta fast mer på något sätt men man kan iaf bara ta ut den när man öppnar förgasaren

  15. #15
    Ja, det var inte oljan som gjorde att den dog nu iaf :/ får lämna in den och kolla om det är något fel på kylningen och i värsta fall så är det väll tändningen som är sönder!

  16. #16
    hjälp!

  17. #17
    Jag har 90 på munstycke på min senda utan luftfilter , har också thrower med 13 53 drevning

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av Truborn Visa inlägg
    Jag har 90 på munstycke på min senda utan luftfilter , har också thrower med 13 53 drevning
    Original förgasare?

  19. #19
    tack för hjälpen! :>

  20. #20
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Citat Ursprungligen postat av D3rbin Visa inlägg
    tack för hjälpen! :>
    yay jag hade rätt
    Har inget TK men är ett fucko ändå

  21. #21
    Citat Ursprungligen postat av CaToXXo Visa inlägg
    yay jag hade rätt
    Alltid!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in