1. #1

    Angry Yamaha Slider går sakta! Desperat efter hjälp!

    Hejsan! Det är så att jag har en Yamaha Slider-07 som jag köpte innan vintern då jag äntligen fyllt 15! Jag körde den otrimmad till vintern kom, då den stått i värmegarage hela vintern. Nu är våren på god väg och jag skulle äntligen börja stunta! Beställde hem ett LeoVince ZX Hand made för att få lite fart på moppen . Men det blir ingen skillnad (Har tagit ur pluggen ur ZX röret såklart). (V-ringer var dragen innan jag fick moppen.) Moppen går i 40-45 med dragen v-ring och ZX rör på vilket jag tycker är väldigt märkligt med tanke på mina vänner som har samma "setup" och deras sliders går 80+.

    Jag har inte tagit någon vidare koll på vikterna men jag har även sett att jag har en annan tryckfjäder än vad mina vänner har som köpt helt nya. Dom har då svart tryckfjäder (Original) och jag har vit. Jag vet inte om den är mjukare eller hårdare än original med jag undrar då om det kan spela någon roll för jag har inte pengar till att köpa onödiga grejer som inte ger någon skillnad och mina kompisar vill inte låta mig testa deras tryckfjäder för det sägs att dom är svåra att ta bort och sätta tillbaka.
    Jag vill även tillägga att jag har original förgasare och ett 94 munstycke på (testa mindre men då måste jag köra med choke).

    Är tacksam för alla råd och all hjälp jag kan få.

  2. #2
    Köpte du röret nytt så borde du fått med ett par vikter som är optimala till ditt rör, på liggande minarelli (aerox, neos, SR50 osv.. ) så är det 3.2grams som gäller.
    Du bör även bestycka om förgasaren, ca 15 storlekar större borde duga fint men det får du testa dig fram till, sedan ska ett par hårdare kopplingsfjädrar sättas i för att den ska gå som bäst i starter osv..

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av PiMpoPeD Visa inlägg
    Köpte du röret nytt så borde du fått med ett par vikter som är optimala till ditt rör, på liggande minarelli (aerox, neos, SR50 osv.. ) så är det 3.2grams som gäller.
    Du bör även bestycka om förgasaren, ca 15 storlekar större borde duga fint men det får du testa dig fram till, sedan ska ett par hårdare kopplingsfjädrar sättas i för att den ska gå som bäst i starter osv..
    fast den borde ju utan problem kunna komma över 40 km/h med ett ZX.
    min slider med 88 i munstycke drog på som inihelvete med zx. och då var resten original.
    <a href=http://i48.tinypic.com/35in2u8.jpg target=_blank>http://i48.tinypic.com/35in2u8.jpg</a>

  4. #4
    Följande fick jag med röret.
    - 6 st variatorvikter i storleken 15x12 4,3gr
    - 6 st variatorvikter i storleken 15x12 5,8gr
    - 3 st gula kopplingsfjädrar med 6 varv & en vajerdiameter på 2,1mm.

    Mina kompisar med samma rör har blandat 3 av varje av dom vikterna dom fick med och som jag sagt dom gör 80+.
    Gör verkligen dom vikterna 40 km/h skillnad?

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av MaackaN Visa inlägg
    fast den borde ju utan problem kunna komma över 40 km/h med ett ZX.
    min slider med 88 i munstycke drog på som inihelvete med zx. och då var resten original.
    Har du möjligtvis någon aning om vad det kan vara?

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av leoslider Visa inlägg
    Har du möjligtvis någon aning om vad det kan vara?
    inte så super på det här, men gjorde du verkligen helt rätt när du tog ut pluggen ur röret? kan du inte bara få testa ett rör av dina kompisar? då vet vi ju om det är röret som det är fel på eller inte.
    <a href=http://i48.tinypic.com/35in2u8.jpg target=_blank>http://i48.tinypic.com/35in2u8.jpg</a>

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av MaackaN Visa inlägg
    inte så super på det här, men gjorde du verkligen helt rätt när du tog ut pluggen ur röret? kan du inte bara få testa ett rör av dina kompisar? då vet vi ju om det är röret som det är fel på eller inte.
    Jag har testat mitt rör på en kompis moppe och den stack iväg fint! Gjorde i alla fall 80-85 km/h.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av leoslider Visa inlägg
    Jag har testat mitt rör på en kompis moppe och den stack iväg fint! Gjorde i alla fall 80-85 km/h.
    Låter den konstigt? skrap ljud eller nått?

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Haxx Visa inlägg
    Låter den konstigt? skrap ljud eller nått?
    Ingenting faktiskt, låter inte speciellt trimmat heller för den delen. Den varvar inte upp någonting. Därav den låga hastigheten antagligen.

  10. #10
    Det kan inte vara så att du missat att ta väck en strypning? CDI? Plugg i röret? Luftburksstrypning? Blindtarm? Insugsstrypning?

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av DT-Davve Visa inlägg
    Det kan inte vara så att du missat att ta väck en strypning? CDI? Plugg i röret? Luftburksstrypning? Blindtarm? Insugsstrypning?
    Grejen är att jag har gjort samma saker som alla mina vänner fast min går 40 km/h saktare..

    Ingen som har något svar angående tryckfjädern?

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av leoslider Visa inlägg
    Grejen är att jag har gjort samma saker som alla mina vänner fast min går 40 km/h saktare..

    Ingen som har något svar angående tryckfjädern?
    lägg upp film när du kör eller nått så man kan höra lite hur den går
    Citat Ursprungligen postat av Fiddyboy Visa inlägg
    Ris i föggen?

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av hablam Visa inlägg
    lägg upp film när du kör eller nått så man kan höra lite hur den går
    Bra idé! Har inte moppen hos morsan där jag är nu så får bli till helgen eller på måndag

  14. #14
    tryckfjädern ska man INTE behöva byta om man bara smackar på ett zx.

    DU säger själv att den inte varvar upp. Vad kan de då vara? Jo, vikterna .

    Sen så äre bra att kolla tändstiftet vilken färg det har. Bättre med mörkare än ljusare men för mörkt är heller inte bra. brunt ska de va
    Böar den? bluddrar den? Då är förgasaren felbestyckad.

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av bossen Visa inlägg
    tryckfjädern ska man INTE behöva byta om man bara smackar på ett zx.

    DU säger själv att den inte varvar upp. Vad kan de då vara? Jo, vikterna .

    Sen så äre bra att kolla tändstiftet vilken färg det har. Bättre med mörkare än ljusare men för mörkt är heller inte bra. brunt ska de va
    Böar den? bluddrar den? Då är förgasaren felbestyckad.
    Den böar ibland vid start med med 1 liten push på choken så går den bra, lite seg i starten bara asså men ska sätta på ett lite större munstycke.
    Har inte tryckfjädern något med varvningen att göra?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in