1. #1

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Timmernabben, Mönsterås
    Inlägg
    45

    Smällande från bakhjul

    Tjena!

    Ska sälja min moppe nu för det är snart dags för bil. Så jag var ute och körde lite innan en kille skulle komma och kolla på den. Då upptäcker jag hur det smäller och slår ifrån kedjan i högre hastigheter (30 och uppåt). Jag sökte lite på felet. Slutade med att jag hängde upp moppen så bakhjulet hängde fritt idag och testade köra då. Hoppar och smäller fortfarande. Tog bort kedjan för jag tänkte att den kan vara trött, så jag la den i ett dieselbad under tiden.

    Men innan jag sänkte ned moppen på bakhjulet igen så testade jag snurra det. Inga glapp i lager, något obalanserat (men det har det alltid varit), men inget som antydde på fel. Så jag sänkte ned och skulle rulla in den i garaget. Då hör jag smällande/klickande från bakhjulet, även att kedjan inte var på.

    Någon idé på felet? Kan väl säga att hjulet inte var 100% rakt nu eftersom jag ändå skulle spänna om kedjan senare. Kan det ha påverkat så att det låter från något lager då, även om de är nya och inte glappar?

    Kan säga att felet började när jag märkte att kedjan satt löst, då spände jag bara och körde in moppen. Kan jag ha lyckats vara slarvig, spänt lite snett och då fått hela det här problemet? Vad mer kan ge upphov till ljudet?

  2. #2

  3. #3

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Timmernabben, Mönsterås
    Inlägg
    45
    Jo, det är väl en sak. Men här "hugger" det när man kör. Och det gör det ju inte om kedjan bara slår. För slak har den alltid varit. Det är först när jag spänt som problem uppstått.
    Och som jag sa, det smäller även om kedjan är borta och jag bara rullar den. Kan ett lager ha skurit?

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av wille Visa inlägg
    Jo, det är väl en sak. Men här "hugger" det när man kör. Och det gör det ju inte om kedjan bara slår. För slak har den alltid varit. Det är först när jag spänt som problem uppstått.
    Och som jag sa, det smäller även om kedjan är borta och jag bara rullar den. Kan ett lager ha skurit?
    De kan vara så att du har spännt bakhjulet för hårt, min polares drac lät likadant har för mig att de va för spänt

  5. #5
    inte drevet som går i kedjestyrningen eller liknande? någon eker som är lös?
    utför billig motorklyvning och svåra motorarbeten på AM5/AM6/AM7 i Landskrona/svalöv

    Släng en kommentar på Dracen http://www.moppenet.nu/showthread.php/4708

  6. #6

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Timmernabben, Mönsterås
    Inlägg
    45
    Inget av ovanstående är problemet, då jag har hållt koll när jag dragit åt. Det har hängt helt fritt och då har det varit tyst. Antar att det beror på att jag förhastade mig och spände något snett, eftersom inget lager eller liknande är dåligt men ändå så låter det som ett dåligt lager, så är det säkerligen spänn i lagret. Ska kolla på saken imorgon. Tack för all hjälp!

  7. #7

  8. #8

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Timmernabben, Mönsterås
    Inlägg
    45
    Felet hittat. Att det knäppte när man rullade utan kedja var pga lite snett justerat hjul kombinerat med något hård åtdragning. Jag tog och kollade lagrena i fälgen. De var okej. Så inget galet där. Och inget knäppande när jag hade den snyggt och fint upp hängd.
    Anledningen till det första ljudet hittade när jag tog upp kedjan från mitt dieselbad - när kedjan var oljig kunde man inte se det, men när den blev ren kunde man se att det inte rörde sig mellan två länkar - skuren.
    Hoppas detta kan hjälpa någon i framtiden

  9. #9

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in