1. #1

    Derbi Senda Kopplingen slirar?

    Tjenare!

    Det känns som min koppling slirar när jag ska dra iväg.

    Setupen jag har är: Airsal 70cc, 19mm fögge, Metrakit SP, Malossi kopplings fjädrar med orignal lameller.

    Bör Malossis kopplings fjädrar räcka och att mina lammeller är helt slut? Eller håller dem bara inte måtte och att jag måste skaffa Polinis vöööörsting kit? Kan meddela att kopplings vajern inte är över spännd så kopplingen ligger i hela tiden!
    Här får ni en film på när jag drar iväg med den så ni kanske kan höra om det är nåt fel på kopplingen eller om det ska låta så? Känns bara som kopplingen slirar som fan..

    http://www.youtube.com/watch?v=8DVl0...jEMNiwc4Hrgw-1
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

  2. #2
    Original kopplingen duger till det mesta med mhr fjädrar. Förmodligen dags för ett byta av växellådsolja.

  3. #3
    Oljan är ny. Och det är 6DL i den. Vad för olja ska man köra med? Jag har 10W40 som man har i de mesta motorer!
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

  4. #4
    Okej ja 10W40 funkar utmärkt, är lamellerna slitna kanske? i så fall skulle jag investerat i Metrakits kopplings fast behållit mhr fjädrarna.

  5. #5
    Namn:  IMG_0004_v2.jpg
Visningar: 1680
Storlek:  91,3 KB

    Så som den översta lamellen ser ut ser alla ut. Är dem slut?
    Har inte sett en lamell som är slut så har inget att gå efter!
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Ciao Doktorn Visa inlägg
    Namn:  IMG_0004_v2.jpg
Visningar: 1680
Storlek:  91,3 KB

    Så som den översta lamellen ser ut ser alla ut. Är dem slut?
    Har inte sett en lamell som är slut så har inget att gå efter!
    Du kan mäta dem, om lamellerna är tunnare än 4mm och mellanskivorna 0.15mm så ska de bytas

  7. #7
    Då ska man alltså mäta på det tjockaste ställena på lamellen? På "upphöjningarna"?
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

  8. #8
    Min slirade med bara Gianelli med fina original lameller och hyffsat nybytt olja, inte heller har den fuckokörts.
    Nu sitter det samma lameller, metrakit prorace fjädrar och sprillans olja och den slirade ingenting idag!

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av PiMpoPeD Visa inlägg
    Min slirade med bara Gianelli med fina original lameller och hyffsat nybytt olja, inte heller har den fuckokörts.
    Nu sitter det samma lameller, metrakit prorace fjädrar och sprillans olja och den slirade ingenting idag!
    Jag har juh Malossi fjädrar, då bör problemet sitta vid lamellerna för att den slirar? ^^
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Ciao Doktorn Visa inlägg
    Jag har juh Malossi fjädrar, då bör problemet sitta vid lamellerna för att den slirar? ^^
    Jaha så du har dem i nu? Trodde du skulle testa med dem sen, din koppling har gått rätt långt va? Är nog dags att byta lameller ändå, och varför inte när man ändå fräschar upp allt? Borde inte slira med fina lameller, fin olja och hårdare fjädrar!

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av PiMpoPeD Visa inlägg
    Jaha så du har dem i nu? Trodde du skulle testa med dem sen, din koppling har gått rätt långt va? Är nog dags att byta lameller ändå, och varför inte när man ändå fräschar upp allt? Borde inte slira med fina lameller, fin olja och hårdare fjädrar!
    Okej! Då jag satt där vid bordet och kollade på kopplingen under renovationen så såg det ut som om dem var fina så jag tvättade dem i diesel för att få bort damm och skit. Men då får väl jag skaffa Step-II lamell kit för 199kr då!
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

  12. #12
    fixa ett par originalliknande lammeller för en billig peng o på med mhr fjädrar då lär du inte ha något slir !
    En kille sa att om man dra pluggen på en senda gör den 130
    Kolla in mitt projekt Derbi senda 80 racing
    http://www.moppenet.nu/showthread.php/7168-Edwalds-racing-senda-)-update-14-12-drev

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av x-treme-95 Visa inlägg
    fixa ett par originalliknande lammeller för en billig peng o på med mhr fjädrar då lär du inte ha något slir !
    Okej!
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in