1. #1

    Alternativ tändning på Dt50mx

    Har en DT50MX med trasig tändning och istället för att byta tändkomponenter så tänkte jag byta hela tändningen till något annat.
    Är det någon som vet om svänghjulet från någon annan modernare moppe/scooter har samma kona som Yamaha?
    Tändplattan går ju alltid att fixa till så att den passar men jag skulle vilja hitta ett svänghjul med samma koning.
    Hur är det med AM6, passar deras svänghjul på Yamaha?
    Kanske någon scooter tändning, då kunde man få inner rotor.

    Tacksam för svar!

  2. #2
    Yamahas YZ svänghjul har ja på min, funkar finfint Hela deras tändplatta osv är bult-on. Italikit men då får man svarva till någon form av distans eller nu hur det är.
    Lättare svänghjul på YZan än org iallafall
    Citat Ursprungligen postat av Holmqvist Visa inlägg
    Förstår inte alls varför folk gnäller på boatians osv..dom håller ju bra mycket bättre än derbi iaf
    Köper/Byter/Säljer

  3. #3
    Ok, ja de flesta Yamaha och Suzuki har samma kona, men jag tänkte mig någon nyare typ om någon scooter har samma kona, jag har hittat en hel del intressanta tändningar men jag vet inte om konan är densamma, att tändplattan inte passar bolt on spelar ingen roll eftersom den går att fixa till,det är värre att svarva konan.
    Så frågan återstår om någon vet någon scooter som har samma kona som en DT?

  4. #4
    Emil123 på forumet kan fixa konan åt dig så italikit passar
    Citat Ursprungligen postat av Holmqvist Visa inlägg
    Förstår inte alls varför folk gnäller på boatians osv..dom håller ju bra mycket bättre än derbi iaf
    Köper/Byter/Säljer

  5. #5
    Har har haft en analog pvl tändning på min dt och har funkat riktigt bra.
    De gamla yz tändningarna passar inte pga det är fel kona på dem, men vet inte hur det är med de nyare.

    Men om du hittar en tändning kan Wirgart Racing svarva om den till dig för ett vettigt pris.

  6. #6
    Någon som vet om Minarelli motorerna t.ex. Yamaha Aerox (fram till 2003) har samma kona som DT?
    I så fall har jag hittat vad jag söker.

  7. #7
    Wirgart, jag tror jag skaffar en tändning till en liggande Minarelli, funkar inte konan kontaktar jag dig så får vi se om du kan svarva den.

  8. #8
    Notera att det måste finnas tillräckligt mycket gods att svarva i för att det ska fungera.

  9. #9
    Du har som vanligt helt rätt G-son, i detta fallet kan det vara på gränsen, innersta mått på konan 15,5mm på Minarelli och 17,6mm på Yaman, 5,5 graders kona.
    Det kräver att det finns lite gods att svarva i.

  10. #10
    moddlarens avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Ort
    dalsland
    Inlägg
    120
    Är det den luftkylda mx?? iså fal har den samma kona som på FS1 chappy dt50lc dt80lc
    hpi har till yamaha luftkylda motorer kostar ca 1600;-

  11. #11
    Ja, det är den luftkylda, var kan jag hitta hpi till den för 1600:-?

  12. #12
    Kom på efter att tittat närmare på liggande Minarelli att svänghjulet snurrar åt fel håll, jag får kolla närmare om det finns något till AM6 som skulle kunna passa.

  13. #13
    moddlarens avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Ort
    dalsland
    Inlägg
    120
    http://www.hpi.be/applistlist.php?wr...lect=STK&clr=c

    det är denna du skall ha men kolla med dom via mail kontakten.
    mvh

  14. #14
    Men med den får jag max 10W ljusspole (som option), behöver lite mer kräm för att driva framljus+bakljus, bak kan jag ha LED men fram blir värre.

  15. #15
    moddlarens avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Ort
    dalsland
    Inlägg
    120
    Citat Ursprungligen postat av Zwap Visa inlägg
    Men med den får jag max 10W ljusspole (som option), behöver lite mer kräm för att driva framljus+bakljus, bak kan jag ha LED men fram blir värre.
    1 watt led bak och en 9 watt power led fram lyser som F-N

    annars om du kollar runt på hpi,s sida så har dom börjat med 50 watts system med svänghjul som är rotations oberoende.

    mvh

  16. #16
    Ok, men hur får man en ljusbild med en power led, den lyser vär rakt fram och inte mot reflektorn?
    Skulle kanske kunna gå med en universal led som används till bil med motsvarande 21W (är väl ca 5 led watt), de lyser ju runtom och kan utnyttja reflektorn.
    Dessutom måste man likrikta signalen fullt (4 dioder) från ljusspolen om man skall få ut max ur en LED annars lyser den bara på halva pulsen.

    Jag såg universal light ignition på HPI's sida men de verkar inte ha kommit ut på marknaden ännu, annars ser de väldigt spännande ut.
    Jag har kontaktat dem och får se vad de svarar.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in