1. #1

    Minimoto, hur mycket varvar dom?

    Fick ett tips om att Minimotos har små tändsystem som kan vara ett alternativ om man klarar sig utan belysningsspolar.

    Min fundering är då hur mycket en sådan kan förväntas varva, någon som vet?

    Ett alternativ är motorsågar som kan ha ett plämpligt tändsystem.
    Någon som vet vad en motorsåg har för maxvarv?

  2. #2
    derbi_crilles avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    1 912
    Dom klarar nog minst 14k rmp då mt5_ronken hade motorsågständning på sin mt5:a innan han skaffade ännu värre setup Länk till hans projekt: http://www.garagego.se/forum/projekt...statusrapport/
    Citat Ursprungligen postat av Flarsson Visa inlägg
    Att ha kasst sex är lite som att äta gårdagens pizza micrad, det är rätt najs men inget man skryter om.

  3. #3
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Skummande igen lite trådar via google och hittade olika svar från 12-14000rpm så nånstans där ligger det.
    Vet dock ej hur konstruktionen är på vevaxel samt tändplatta på de små rackarna. Mitt tips är att bygga om ett
    rotorsystem till kina fiddys. Det finns nya kompletta rotorsystem på blocket för en femhundring. Hur tändkurvan
    ser ut har jag ingen aning om, men du kan komma billigt!

    http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=5744

  4. #4

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    37°14′27″N
    Inlägg
    3 616
    Citat Ursprungligen postat av Coolvette Visa inlägg
    Fick ett tips om att Minimotos har små tändsystem som kan vara ett alternativ om man klarar sig utan belysningsspolar.

    Min fundering är då hur mycket en sådan kan förväntas varva, någon som vet?

    Ett alternativ är motorsågar som kan ha ett plämpligt tändsystem.
    Någon som vet vad en motorsåg har för maxvarv?
    Mitt tips är att du skaffar brytartändning och sen brtarersättaren som vespa-ciao.nl har , den är universal och många använder dessa på motorsågar och därifrån har ciaofolk "snott" idén.

    Ersättaren för brytarna och kondensatorn har jag för mig kostar runt 12,5 euro.

  5. #5
    Casals avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Ort
    Västra götaland
    Inlägg
    683
    Minimototändningen fungerar bara om motorn går medurs sett från tändsidan.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av HHR Visa inlägg
    Minimototändningen fungerar bara om motorn går medurs sett från tändsidan.
    Så långt är det bra, motorn går medurs.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Macahan Visa inlägg
    Mitt tips är att du skaffar brytartändning och sen brtarersättaren som vespa-ciao.nl har , den är universal och många använder dessa på motorsågar och därifrån har ciaofolk "snott" idén.

    Ersättaren för brytarna och kondensatorn har jag för mig kostar runt 12,5 euro.
    OK, intressant tanke.
    Jag skall kolla och se om det är ett alternativ.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av pAd105 Visa inlägg
    Mitt tips är att bygga om ett rotorsystem till kina fiddys. Det finns nya kompletta rotorsystem på blocket för en femhundring. Hur tändkurvan
    ser ut har jag ingen aning om, men du kan komma billigt!
    Eftersom en bra tändkurva för fyrtakt är raka motsatsen till en bra tändkurva för tvåtakt så finns det en stor risk att ett fiddysystem är så långt från rätt som man kan komma. Skulle inte överväga nått sånt utan att kolla hur det ligger till med tändkurvan först.

    Coolvette: Dubbelposta inte!

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Eftersom en bra tändkurva för fyrtakt är raka motsatsen till en bra tändkurva för tvåtakt så finns det en stor risk att ett fiddysystem är så långt från rätt som man kan komma. Skulle inte överväga nått sånt utan att kolla hur det ligger till med tändkurvan först.

    Coolvette: Dubbelposta inte!
    Låter rimligt, dessutom är väl dom där kinesiska fyrtaktarna knappast så högvarviga.
    Jag har blivit rådd att hålla en fast tändpunkt på omkring 38 grader f.ö.d. och inte fippla med någon förställningskurva.

    Praktiska tester får visa hur det fungerar.


    OK, jag skall lära mig att multicitera, sorry.

  10. #10
    Fast på 38 grader? Vojvoj, det var inte så lite brutalt...

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Fast på 38 grader? Vojvoj, det var inte så lite brutalt...
    Nja, får nog kolla det lite mer, någonstans runt 24 grader fullt förtänd är väl mer normalt?

    Hittade en rototändning här: http://superbilligt.se/product/r%C3%B6etr-3107/
    Skall bara kolla att den inte har några problem med medurs rotation för att fungera.
    Jag ser inte heller om CDI´n är integrerad med tändspolen eller en sådan tillkommer.
    Att anpassa rotorn till vevaxlen är något som jag får lösa, vill bara ha bort svänghjulet.

  12. #12
    Men om man bara använder statorplattan och rotorn och sedan tar en 2t cdi borde inte det fungera? Eller är spolarna så olika?

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Eftersom en bra tändkurva för fyrtakt är raka motsatsen till en bra tändkurva för tvåtakt så finns det en stor risk att ett fiddysystem är så långt från rätt som man kan komma. Skulle inte överväga nått sånt utan att kolla hur det ligger till med tändkurvan först.

    Coolvette: Dubbelposta inte!
    Men om man bara använder statorplattan och rotorn och sedan tar en 2t cdi borde inte det fungera? Eller är spolarna så olika?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in