1. #1

    lite frågor ang midrace / hyper trim till aerox

    Hej!

    Jag håller på att fixa iordning en aerox -03 som jag tänkte åka på i sommar.

    Den ska bara gå på gatan och användas som ett bruksfordon.

    Jag har kikat på Hebo manston revolution, polini evo 3, mhr racing. Vilken av dom bör jag använda? Alla dom tre tycks vara likvärdiga och passa mina behov bra?

    Tänkte ha ett yasuni C16 då jag läste att man får ut mer vrid på låga varv ur det än i C20 vilket kan vara bra vid brukskörning på gata.

    Kan jag använda mitt orginal tändsystem eller måste det bytas?

    Sedan tänkte jag en 21mm dellorto black edition förgasare.

    mvh

  2. #2
    Berggrens avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    3 741
    ska du ha c16 och 21mm förgasare så kan du nog nöja dig med en stage6 racing eller liknande .
    Orginal tändningen kan du kasta , men sätter du på en italkit eller liknande så får du nog ett gött drag i hojen med den setupen

    Sen kan du satsa på en stage6 mkII koppling eller delta , en polini eller MHR variator och lite sådant skräp också
    En sann moderat.
    Sköt dig själv o skit i andra

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Berggren Visa inlägg
    ska du ha c16 och 21mm förgasare så kan du nog nöja dig med en stage6 racing eller liknande .
    Orginal tändningen kan du kasta , men sätter du på en italkit eller liknande så får du nog ett gött drag i hojen med den setupen

    Sen kan du satsa på en stage6 mkII koppling eller delta , en polini eller MHR variator och lite sådant skräp också
    Tack för ett bra och snabbt svar.

    Jag har inte riktigt bestämt mig vilken setup jag ska använda.

    Jag vill ha så mycket effekt som möjligt men fortfarande ska den fungera att brukas på gatan.
    Kan man ha lyse och laddning till batteriet på en annan tändning?

    Ifall jag skulle satsa på tex hebo manston revo. Borde jag välja en större förgasare än 21mm och ett annat avgasrör än c16 tycker du?

  4. #4
    Berggrens avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    3 741
    Citat Ursprungligen postat av mjaa Visa inlägg
    Tack för ett bra och snabbt svar.

    Jag har inte riktigt bestämt mig vilken setup jag ska använda.

    Jag vill ha så mycket effekt som möjligt men fortfarande ska den fungera att brukas på gatan.
    Kan man ha lyse och laddning till batteriet på en annan tändning?

    Ifall jag skulle satsa på tex hebo manston revo. Borde jag välja en större förgasare än 21mm och ett annat avgasrör än c16 tycker du?
    Med hebo cyllen skulle jag satsat på 24 mm fögge och kanske ett c20/c21 rör .
    Ska man ha bra tändning så kör man utan lyse
    En sann moderat.
    Sköt dig själv o skit i andra

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Berggren Visa inlägg
    Med hebo cyllen skulle jag satsat på 24 mm fögge och kanske ett c20/c21 rör .
    Ska man ha bra tändning så kör man utan lyse
    haha men hur ska man då se något på kvällstid

    vilken setup skulle du säga är max vad orginal tändning klarar då?

    Jag googlade lite och såg att folk körde upp mot 28mm förgasare med den cylindern. Kanske 26mm skulle vara ett bra mellanting då?

  6. #6
    Berggrens avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    3 741
    Citat Ursprungligen postat av mjaa Visa inlägg
    haha men hur ska man då se något på kvällstid

    vilken setup skulle du säga är max vad orginal tändning klarar då?

    Jag googlade lite och såg att folk körde upp mot 28mm förgasare med den cylindern. Kanske 26mm skulle vara ett bra mellanting då?
    28 är ju bra för en sprint , 24 passar väldigt bra till oportat .
    Org tändning funkar väl bra till 70sport cylindrar o 17.5 förgasare o sånt men jag råder dig till att köra på italkit och typ cykel lysen på kvällen?
    En sann moderat.
    Sköt dig själv o skit i andra

  7. #7

  8. #8
    Berggrens avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    3 741
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    en org tändning pallar ju 12-13k innan den ev. ballar ur. han kan lätt ha den på midrace/hyper bara att den kan va lite svag på dom högsta varven.

    dock så finns de ju alternativ till tändningar med generator. tex MVT itegral (tror den heter de) och polini tändningen.

    ja kanj säga att MHR racing är väldigt lik s6 racing i effekten. du kan ha en mindre förgasare som 21mm på en hyper cylle. blir snäppet lättare att ställa in men dock så kanske den inte pallar varva lika mkt (vilket kan vara till din fördel om den iaf inte pallar varva pga org tändningen)
    Allt går ju om man vill men han vill väl antagligen ha ur bra effekt
    Min org tändning ballade ur satan när jag hade betan och hade portad st6 racing .
    Fick gasa ca 50-100 meter i en på sluttande väg innan den orkade över effektbandet o skicka iväg mig .
    En sann moderat.
    Sköt dig själv o skit i andra

  9. #9

  10. #10
    Berggrens avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    3 741
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    att denv ar seg att komma upp till effektbandet har väl itne med tändningen att göra. de har väl snarare med förgasaren at göra.
    men bara för att din tändning ballar ur kan vara för att den är gammal och sliten. men en org tändning ska ju palla 13000 iaf. även om den inte har den bästa tändkurvan.
    Gick likadant hela tiden även om jag hade minimalt munstycke , men nog med OT.

    Org tändningen kan funka med jag skulle rekommendera italkit för att få så skoj som möjligt
    En sann moderat.
    Sköt dig själv o skit i andra

  11. #11

  12. #12
    Berggrens avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    3 741
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    den har en tendens att bli så seg när du kör med försnål blandning.
    Men hallå?
    Jag testade alla möjliga munstycken , därför jag skrev (ÄVEN) om jag hade minimalt munstycke.
    Dock "böade" den då.
    En sann moderat.
    Sköt dig själv o skit i andra

  13. #13

  14. #14
    Oj va mycket svar

    Va skönt med lite lugnande besked om tändningen

    Att köra 21mm och ett c16 kanske gör att jag får ner varven till den nivån att orginaltändningen klarar av?

    Är det komplicerat att byta ut och kallibrera ett nytt tändsystem? Jag har inte gjort det förut men det låter ganska avancerat?
    Jag har en rejäl budget så det är inga problem. Handlar mer om vad jag kan klara att genomföra själv


    Såg ut som en bra setup du Zäta länkade, men finns det någon anledning att köra S6 racing ist för dom lite vassare hyper cylindrarna som mhr racing och hebo manston revo?



    mvh
    Andreas

  15. #15

  16. #16

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    har du en rejäl budget så kan du slå till på polini tändningen!
    http://twostroke.se/product.asp?product=23247

    ä
    r det denna tändningen du menar?

    längst ner på sidan kan man läsa: Med denna tändning fungerar inte mopedens vanliga elsystem. Är det rätt system jag kikar på?


  18. #18
    ArvidsZons avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    -
    Inlägg
    3 095
    Citat Ursprungligen postat av mjaa Visa inlägg
    http://twostroke.se/product.asp?product=23247

    ä
    r det denna tändningen du menar?

    längst ner på sidan kan man läsa: Med denna tändning fungerar inte mopedens vanliga elsystem. Är det rätt system jag kikar på?

    Det finns ju inget race system som kan köra på original elsystemet, du får dra nya kablar till lysen.

  19. #19

  20. #20

  21. #21
    Berggrens avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    3 741
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    finns ett system hos MVT som har el till ljus osv. ja har fan för mig att polini hade de förut men dom kanske har ändrat eller tagit bort den ur sortimentet.

    edit: eller ja, MVT har flera system med ljus. men de finns ett spec system som ja riktar in mig på. inte deras system me svänghjul.
    En polare säljer en sådan polini tändning , med rotor
    En sann moderat.
    Sköt dig själv o skit i andra

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in