1. #1
    _Sjuans avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Ort
    Kristianstad, Skåne!
    Inlägg
    258

    Konsten att tyda sitt tändstift!

    Konsten att tyda sitt tändstift

    Tja!

    Här kommer ännu en guide, denna handlar om hur man läser av sitt tändstift! Att kunna läsa av såväl färg som annat på stiftet kan man ha sjukt mycket nytta av. Går moppen för fett? Går den för snålt? Är det dags och byta stift?

    Finns massor och läsa om ämnet. Detta är generella fakta som täcker både 2-taktare och fyrtaktare. Tråkigt nog på engelska och tyvärr inte översatt. Har någon problem med något ord så är det bara att skriva i tråden, så hjälps vi åt!

    //Sjuan


    Hur läser jag av ett tändstift?

    Svar: Being able to "read" a spark plug can be a valuable tuning aid. By examining the insulator firing nose color, an experienced engine tuner can determine a great deal about the engines overall operating condition.

    In general, a light tan/gray color tells you that the spark plug is operating at optimum temperature and that the engine is in good condition. Dark coloring, such as heavy black wet or dry deposits can indicate an overly-rich condition, too cold a heat range spark plug, a possible vacuum leak, low compression, overly retarded timing or too large a plug gap.

    If the deposits are wet, it can be an indication of a breached head gasket, poor oil control from ring or valvetrain problems or an extremely rich condition - depending on the nature of the liquid present at the firing tip.

    Signs of fouling or excessive heat must be traced quickly to prevent further deterioration of performance and possible engine damage.


    Normal Condition

    An engines condition can be judged by the appearance of the spark plugs firing end. If the firing end of a spark plug is brown or light gray, the condition can be judged to be good and the spark plug is functioning optimally.

    Dry and Wet Fouling


    Although there are many different cases, if the insulation resistance between the center electrode and the shell is over 10 ohms, the engine can be started normally. If the insulation resistance drops to 0 ohms, the firing end is fouled by either wet or dry carbon.

    Overheating

    When a spark plug overheats, deposits that have accumulated on the insulator tip melt and give the insulator tip a glazed or glossy appearance.

    Deposits

    The accumulation of deposits on the firing end is influenced by oil leakage, fuel quality and the engines operating duration.

    Lead Fouling

    Lead fouling usually appears as yellowish brown deposits on the insulator nose. This can not be detected by a resitsance tester at room temperature. Lead compounds combine at different temperatures. Those formed at 370-470°C (700-790°F) having the greatest influence on lead resistance.

    Breakage

    Breakage is usually caused by thermal expansion and thermal shock due to sudden heating or cooling.

    Normal Life

    A worn spark plug not only wastes fuel but also strains the whole ignition system because the expanded gap (due to erosion) requires higher voltages. Normal rates of gap growth are as follows:
    Four Stroke Engines: 0.01~0.02 mm/1,000 km (0.00063~0.000126 inches/1,000 miles)
    Two Stroke Engines: 0.02~0.04 mm/1,000 km (0.000126~0.00252 inches/1,000 miles)

    Abnormal Erosion

    Abnormal electrode erosion is caused by the effects of corrosion, oxidation and reaction with lead - all resulting in abnormal gap growth.

    Melting

    Melting is caused by overheating. Mostly, the electrode surface is rather lustrous and uneven. The melting point of nickel alloy is 1,200~1,300°C (2,200~2,400°F).

    Erosion, Corrosion and Oxidation

    The material of the electrodes has oxidized, and when the oxidation is heavy it will be green on the surface. The surface of the electrodes are also fretted and rough.

    Lead Erosion

    Lead erosion is caused by lead compounds in the gasoline which react chemically with the material of the electrodes (nickel alloy) as high temperatures; crystal of nickel alloy fall off because of the lead compounds permeating and seperating the grain boundary of the nickel alloy. Typical lead erosion causes the surface of the ground electrode to become thinner, and the tip of the electrode looks as if it has been chipped.


    Källa och infon i sin originalform hittar du på: http://www.ngksparkplugs.com/tech_su...qs/faqread.asp
    Mnf is back in blue, Sjuan too!

  2. #2

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    6 543
    översatt med google chrome!!!!

    Svar: Att kunna "läsa" ett tändstift kan vara ett värdefullt tuning stöd. Genom att undersöka isolatorn näsan färg bränning, en erfaren motor-mottagare kan avgöra en hel del om motorns totala skick.

    I allmänhet berättar en ljusbrun / grå färg du att tändstiftet fungerar på optimal temperatur och att motorn är i gott skick. Mörk färg såsom tunga svarta våt eller torr insättningar kan indikera en alltför rik skick, för kallt en värme rad tändstift, ett eventuellt tomrum läcka, låg kompression, överdrivet efterbliven tidpunkt eller alltför stor kontakt lucka.

    Om tillgodohavandena finns våt, kan det vara ett tecken på en överträdelse topplockspackningen, dålig olja kontroll från ring eller valvetrain problem eller en extremt rik villkor - beroende på vilken typ av vätskan närvarande vid bränning spetsen.

    Tecken för nedsmutsning eller hög värme spåras snabbt för att förhindra ytterligare försämring av prestanda och eventuella motorskador.


    Normalt tillstånd

    En motor skick kan bedömas efter utseende på tändstiftet s bränning slut. Om bränning slutet av ett tändstift är brun eller ljusgrå, kan tillståndet bedöms vara god och tändstiftet fungerar optimalt.

    Torr och våt Smuts

    Även om det finns många olika fall, om isolationsresistans mellan centrum elektroden och skalet är över 10 ohm, kan motorn startas normalt. Om isolationsmotståndet sjunker till 0 ohm, är bränning slut sotigt efter antingen våt eller torr kol.

    Överhettning

    När ett tändstift överhettas, inlåning som har samlats på isolatorn spets smälta och ge isolator spets en inglasad eller blankt utseende.

    Inlåning

    Ansamlingen av avsättningar på bränning slut påverkas av oljeläckage, bränslekvalitet och motorns drift varaktighet.

    Bly Smuts

    Bly påväxt brukar visas som gulbruna beläggningar på isolatorn näsan. Detta kan inte upptäckas genom ett resitsance testare vid rumstemperatur. Blyföreningar kombinera vid olika temperaturer. De som bildas vid 370-470 ° C (700-790 ° F) som har den största inverkan på bly motstånd.

    Brott

    Brott orsakas oftast av värmeutvidgning och termisk chock på grund av plötslig värme eller kyla.

    Normalt liv

    En sliten tändstiftet inte bara avfall som bränsle utan också stammar hela tändsystemet eftersom den utökade klyftan (på grund av erosion) kräver högre spänningar. Normaldosen klyfta tillväxt är följande:
    Fyrtaktsmotorer: 0,01 ~ 0,02 mm / 1.000 km (0,00063 ~ 0,000126 inches / 1.000 miles)
    Tvåtaktsmotorer: 0,02 ~ 0,04 mm / 1.000 km (0,000126 ~ 0,00252 inches / 1.000 miles)

    Onormal Erosion

    Onormal elektrod erosion orsakas av effekterna av korrosion, oxidation och reaktion med bly - allt som leder till onormalt gap tillväxt.

    Smältande

    Smältande orsakas av överhettning. Oftast elektroden ytan ganska glänsande och ojämn. Smältpunkten för nickel legering 1.200 ~ 1.300 ° C (2.200 ~ 2.400 ° F).

    Erosion, korrosion och oxidation

    Materialet i elektroderna har oxiderade, och när oxidation är tung det blir grönt på ytan. Ytan på elektroderna är också stränginstrument med greppband och grov.

    Bly Erosion

    Bly erosion orsakas av blyföreningar i bensin som reagerar kemiskt med materialet i elektroderna (nickellegering) så höga temperaturer, kristall av nickellegering som faller av på grund av blyföreningar genomsyrar och separera säden gränsen för nickel legering. Typiska leda erosion orsakar markytan elektroden att bli tunnare, och spetsen av elektroden ser ut som om det har kluvet.


    Källa OCH infon i syndens originalform hittar du pa: http://www.ngksparkplugs.com/tech_su...qs/faqread.asp

  3. #3
    _Sjuans avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Ort
    Kristianstad, Skåne!
    Inlägg
    258
    Citat Ursprungligen postat av jontes rrx Visa inlägg
    *översättning*
    Tänkte på denna funktionen, men iom att den buggar sig lite grand så lät jag bli att göra en översättning. Men det var bra att den kom upp också iofs, så slipper man kanske fråga ifall man undrar något
    Mnf is back in blue, Sjuan too!

  4. #4

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    6 543
    Citat Ursprungligen postat av _Sjuan Visa inlägg
    Tänkte på denna funktionen, men iom att den buggar sig lite grand så lät jag bli att göra en översättning. Men det var bra att den kom upp också iofs, så slipper man kanske fråga ifall man undrar något
    jag vet det buggar ibland men bättre en engelska tycker jag

  5. #5
    "citat"

    Svar: Att kunna "läsa" ett tändstift kan vara ett värdefullt tuning stöd. Genom att undersöka isolatorn näsan färg bränning, en erfaren motor-mottagare kan avgöra en hel del om motorns totala skick.

    I allmänhet berättar en ljusbrun / grå färg du att tändstiftet fungerar på optimal temperatur och att motorn är i gott skick.

    "citat"

    jag får aldrig mitt tändstift till att bli ljusbrunt när jag gjorde mopeden original, men det är grått så jag slipper oroa mig mer
    Senast redigerat av mh furia den 2010-07-01 klockan 15:36.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av mh furia Visa inlägg
    "citat"

    Svar: Att kunna "läsa" ett tändstift kan vara ett värdefullt tuning stöd. Genom att undersöka isolatorn näsan färg bränning, en erfaren motor-mottagare kan avgöra en hel del om motorns totala skick.

    I allmänhet berättar en ljusbrun / grå färg du att tändstiftet fungerar på optimal temperatur och att motorn är i gott skick.

    "citat"

    jag får aldrig mitt tändstift till att bli ljusbrunt när jag gjorde mopeden original, det är grått så jag slipper oroa mig mer
    Jag reagerade också på det där. Jag tycker att folk JÄMNT har sagt att stiftet ska vara oboybrunt, inte grått.
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Med en flaska starksprit och lite rökelse kan allt bli rätt intressant att läsa.

  7. #7
    BOrde få en stor text där det står "sponsrad av google mästaren Tiermaster" sjuan

    Bra att du gjorde tråd av den

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Fiddyboy Visa inlägg
    Jag reagerade också på det där. Jag tycker att folk JÄMNT har sagt att stiftet ska vara oboybrunt, inte grått.
    enligt min 70åriga granne som är en gammal puch mekare bränner stiftet bra om det är grått

  9. #9
    _Sjuans avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Ort
    Kristianstad, Skåne!
    Inlägg
    258
    Citat Ursprungligen postat av tiermaster Visa inlägg
    BOrde få en stor text där det står "sponsrad av google mästaren Tiermaster" sjuan

    Bra att du gjorde tråd av den
    Jag tackade dig juu ! Men inte här

    Kan tänka mig att allt det här med oboybrunt handlar om att på ett så enkelt sätt som möjligt lära folk att minimera risken att moppen går dåligt/sönder, samt att få en hållbar prestanda. Att bestycka en moped efter den "oboybruna metoden" har funkat prima för mig, tänker hålla fast vid denna tills någon konkret bevisar varför jag ska byta
    Mnf is back in blue, Sjuan too!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in