1. #8701

  2. #8702

  3. #8703

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    helsingborg
    Inlägg
    406
    Citat Ursprungligen postat av ajonson Visa inlägg
    Behöver lite tips, eftersom det inte är allt för långt kvar till bil så har man börjat kolla lite, men vetefan vad jag vill ha
    har iaf kollat på bilar som Nissan 350z, Evo (6-8) etc, och om någon vet vart man kan köpa rasade evos, givetvis vänsterstyrda så vore det trevligt om ni hojta till! Några andra råd ? Vill inte ha någon volvo/saab eller så, ska vara en sportbil och ingen familjeräser.
    pfft... vänsterstyrda japanare är ju inget kul, ska va högerstyrt så man får lite äkta jdm känsla sen är frågan vilken prisklass du letar i, en nissan 350z lär ju kosta aldeles för mycket om du ska betala den själv, sen är varken skatt, försäkring, bensin och underhåll billigt för sportbilar
    Citat Ursprungligen postat av Noex Visa inlägg
    Har du provat någon Turbo-bil av märket Saab?
    jag har kört morsans saab 2.0 turbo ( ja den är bara en lågtryckare) och den har rätt go kräm måste jag säga, dock hade den kunnat ha mycket finare effekt imo, fast sen är det ju saabs växellådor som inte pallar allt för mycket heller till skillnad från japanare som är byggda för högre effekt, och jag säger itne att alla saab lådor är skit då det finns saabar med mer kraft som självklart klarar det, men vill man trimma med eftermarknads delar är det bättre med en japanare då dem klarar det bättre, dock brukar dem va bra mycket dyrare

  4. #8704

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Gothenburg
    Inlägg
    200
    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Pappa har runt 280hk i sin 9-3 cab och med den plockade han ex. en Subaru Impreza Wrx Sti -04.

    Måste varit något allvarligt fel på föraren i Stin


    Utöver utséendet så totalsågar jag allt som har med Saab att göra. I överlag riktigt dåliga bilar... Blä. Tror det är mycket att Saab är svenskt som vi lyfter upp Saab mer än vad dom förtjänar.

  5. #8705
    Klockrent inlägg faktist, Absolut inte, men blir lite småtrött på folk som ska ha "dyra bilar" som förstabil och när de förmodligen inte betalar så mycket på den heller blir man lätt sur när man själv får kämpa ihop varenda litet öre för bilen. Men som sagt, håller med!

    Måste varit något allvarligt fel på föraren i Stin


    Utöver utséendet så totalsågar jag allt som har med Saab att göra. I överlag riktigt dåliga bilar... Blä. Tror det är mycket att Saab är svenskt som vi lyfter upp Saab mer än vad dom förtjänar.
    Nja, vi har 15hk mer samt 75kg mindre. Detta var ju dock 70km/h och uppåt, lönlöst att ens försöka ifrån 0km/h.

    Okej tråkigt att du tycker så, vet inte vad du är för person och hur mycket erfarenhet du har av Saabarna men kan inte hålla med i dina påståenden.
    Senast redigerat av Mrpalmer den 2012-01-09 klockan 00:43.
    "When we put a turbine in an airplane, we turned it into a jet. When we put one in a car, we turned it into a Saab."

  6. #8706
    Citat Ursprungligen postat av ToMiii Visa inlägg
    pfft... vänsterstyrda japanare är ju inget kul, ska va högerstyrt så man får lite äkta jdm känsla sen är frågan vilken prisklass du letar i, en nissan 350z lär ju kosta aldeles för mycket om du ska betala den själv, sen är varken skatt, försäkring, bensin och underhåll billigt för sportbilar
    Det är sant, med rhd är ju bara bläää Men beror väl helt på alla faktorer, helst någon rätt fräsch ytlig med rasad motor vore idealiskt för min del, du verkar lite insatt i japsare, du kanske har några råd ?
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    köp ridstövlar och hjälm också när du ändå är i farten. sanslöst jävla bögigt med såna där jackor, ser mest ut som en snobb-bonde som kommer direkt från ridpolon. inte för att du bryr dig men ändå

  7. #8707

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Gothenburg
    Inlägg
    200
    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Klockrent inlägg faktist, Absolut inte, men blir lite småtrött på folk som ska ha "dyra bilar" som förstabil och när de förmodligen inte betalar så mycket på den heller blir man lätt sur när man själv får kämpa ihop varenda litet öre för bilen. Men som sagt, håller med!

    Livet är orättvist... Finns nog lite folk som skulle vara överlyckliga över att ens få ha en egen bil. Vissa blir överlyckliga för att dom får mat för dagen.

    Folk tittar sig lätt blinda på hästkrafter. Det är så mycket mer än bara det för att en bil ska vara bra. Motorkaraktär, växellåda, utväxlingar, chassi, drivning. Visst en Saab med 300hk har fortfarande 300hk. Men känslan i grejerna och körglädjen är fortfarande fail.

  8. #8708

  9. #8709
    Visst är de självklart så, jag är nöjd med att ha en ng900 som förstabil, men de kanske inte andra är. Jag valde den framför allt för att pappa har bra "kontakter" inom Saab. Annars skulle vi inte äga 4 Saabar.

    I många fall, t.ex. Audi betalar man oerhört mycket för de fyra ringarna i fronten, när man enligt MIG kan få samma skit fast för mindre summa av nått annat fabrikat. Och om du tror att jag enbart stirrar mig blindt på hästkrafterna har du fel, även om de spelar in mycket. Håller redan nu på med att spara undan pengar till uppgradering av bromsar och låda. Helt enkelt en Sleeper, antingen gillar man de eller så hatar man de.

    Nej det är klart, brukar bara ignorera dem dock.. 90% är ju bara snack
    Är ju roligare när man får kämpa ihop Fast ibland blir det lite väl när man har 3-4 bilar i trafik... Köpte bil senast igår!
    Jo, brukar vara så! Känns framför allt bättre när man väl kan köpa de man sparat till.. Haha, blir lätt så! Vad vart de för nått då?
    "When we put a turbine in an airplane, we turned it into a jet. When we put one in a car, we turned it into a Saab."

  10. #8710

  11. #8711
    Citat Ursprungligen postat av ekan^ Visa inlägg
    jag har hellre fler billiga bilar än en dyr, men det är ju jag!
    +1 :d
    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Hoppas man hittar nå halvfullt sliddjur vid 12 slaget
    Kika gärna in å kommentera turbo projektet http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255909

  12. #8712

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Gothenburg
    Inlägg
    200
    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Nja, vi har 15hk mer samt 75kg mindre. Detta var ju dock 70km/h och uppåt, lönlöst att ens försöka ifrån 0km/h.

    Okej tråkigt att du tycker så, vet inte vad du är för person och hur mycket erfarenhet du har av Saabarna men kan inte hålla med i dina påståenden.

    Har haft väldigt dåliga erfarenheter så kanske är lite trångsynt och drar alla över en kam. Sen är jag även ganska bortskämd med körglada och välbyggda bilar.
    Grannens 9-3 1.8t -07 som gått 4k mil har krånglat sen dag ett. Den gick in i felsäkert läge och gav ut typ 70hk, minns inte vad det var som var felet men verkstaden jobbade som as med att fixa det. Sedan har slangar och så vidare eroderat och gått sönder. AC'n har fått bytas då den läcker. Detaljer i interiören håller värre kvalitë än äldre japsar. Motorn är galet seg och på toppen av det drar den 1.1 vid blandad körning. Växellåda, bromsar och allting känns allmänt B.
    En polare har en 9-3 -99 från eller liknande som var chippad och lite annat godis, gav ut en 270hk kanske. Växellådan rasade samt massa annat, lät som motorn skulle rasa vilken sekund som helst. Han sålde den för en struntsumma till slut då det var ett tiotal fel på den.
    En annan kompis köpte en 900 som han sedan chippade, den kom han 500meter med chippet innan motorn rasade. Var rätt lustigt, men också tråkigt för honom såklart. Även den är allmänt dålig på dom flesta punkter och krånglar.

  13. #8713
    Väldigt ledsamt, och de där lådorna är ju ett vanligt fel. Vet inte vad du tycker är b, jag tycker de är kul att göra en bil som många hatar till en sleeper.

    Vi köpte en Saab 9-5 -01 år 2003. Bilen har idagsläget gått 28.300mil ungefär, på dessa 9 år har vi servat den enligt boken och råkat ut för dessa händelser:

    Vid 22k mil rasade turbon (som den gör på de flesta bilar efter många mil) Vid 2011 på hösten gick spjällhuset sönder. Dessa är de ända två felen vi haft på denna bil på 9år.

    Svarta 9-3 -08 kombin köpte vi 2011 också och den har de inte varit nått fel på och tickar på som den ska.

    Svarta 9-3 caben -99 köptes början av Juni 2009 och där har de inte varit nått problem alls, den körs enbart sommarhalvåret och har gått flertalet resor utanför Sveriges gränser.

    Edit:

    De jag tänkte göra på min är större bromsar samt en f-28 låda med quafie diff. Då är den lådan skottsäker kan jag säga.
    "When we put a turbine in an airplane, we turned it into a jet. When we put one in a car, we turned it into a Saab."

  14. #8714

  15. #8715

  16. #8716

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Gothenburg
    Inlägg
    200
    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Väldigt ledsamt, och de där lådorna är ju ett vanligt fel. Vet inte vad du tycker är b, jag tycker de är kul att göra en bil som många hatar till en sleeper.

    Vi köpte en Saab 9-5 -01 år 2003. Bilen har idagsläget gått 28.300mil ungefär, på dessa 9 år har vi servat den enligt boken och råkat ut för dessa händelser:

    Vid 22k mil rasade turbon (som den gör på de flesta bilar efter många mil) Vid 2011 på hösten gick spjällhuset sönder. Dessa är de ända två felen vi haft på denna bil på 9år.

    Svarta 9-3 -08 kombin köpte vi 2011 också och den har de inte varit nått fel på och tickar på som den ska.

    Svarta 9-3 caben -99 köptes början av Juni 2009 och där har de inte varit nått problem alls, den körs enbart sommarhalvåret och har gått flertalet resor utanför Sveriges gränser.

    Edit:

    De jag tänkte göra på min är större bromsar samt en f-28 låda med quafie diff. Då är den lådan skottsäker kan jag säga.

    Okey, kan vara så att dom i min omgivning har haft ovanlig otur med sina Saabar bara. Jag själv har haft 3 BMW och 2 japanare. Min förstabil som var en Suzuki Vitara var de lite krångel med att den inte startade ibland, läckte in fukt och att det var krångel med kopplingen, lite elfel också. Resten av mina bilar har bara servats. Så om man jämför de bilarnas facit blir man lätt lite partisk

  17. #8717

  18. #8718

  19. #8719
    "When we put a turbine in an airplane, we turned it into a jet. When we put one in a car, we turned it into a Saab."

  20. #8720

  21. #8721

  22. #8722

  23. #8723

  24. #8724
    Citat Ursprungligen postat av ajonson Visa inlägg
    Det är sant, med rhd är ju bara bläää Men beror väl helt på alla faktorer, helst någon rätt fräsch ytlig med rasad motor vore idealiskt för min del, du verkar lite insatt i japsare, du kanske har några råd ?
    ska du ha en 350z eller evo 8 som första bil? HAHAHAHAHAHA knappast att du betalar den själv i allafall
    hette Monster_extream på förra forumet.
    http://www.garaget.org/?car=271209

  25. #8725
    EkaN^s avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    Strax norr om Ängelholm
    Inlägg
    1 987
    lugna puckar

    ska du ha en 350z eller evo 8 som första bil? HAHAHAHAHAHA knappast att du betalar den själv i allafall
    javisst min första bil var ju en murcielago, la undan pengarna ja fick av tandfen bara. kostar ju bara 700kr om året i försäkring med, javisst...

    endel folk...
    Kikar in ibland o kollar läget!
    Kan det mesta om gamla volvos, fråga på!

  26. #8726

  27. #8727
    Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    5 637
    Citat Ursprungligen postat av ajonson Visa inlägg
    Behöver lite tips, eftersom det inte är allt för långt kvar till bil så har man börjat kolla lite, men vetefan vad jag vill ha
    har iaf kollat på bilar som Nissan 350z, Evo (6-8) etc, och om någon vet vart man kan köpa rasade evos, givetvis vänsterstyrda så vore det trevligt om ni hojta till! Några andra råd ? Vill inte ha någon volvo/saab eller så, ska vara en sportbil och ingen familjeräser.
    Men du kan ju inte ha en Evo om du inte vill ha en familje räcer. En bil med 4dörrar och ett överkomligt bagage utrymme är ju en familje räcer.

  28. #8728

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    helsingborg
    Inlägg
    406
    Citat Ursprungligen postat av ajonson Visa inlägg
    Det är sant, med rhd är ju bara bläää Men beror väl helt på alla faktorer, helst någon rätt fräsch ytlig med rasad motor vore idealiskt för min del, du verkar lite insatt i japsare, du kanske har några råd ?
    mja råd och råd, frågan är ju om du kommer kunna ha kvar den, mest det jag skulle oroa mig för

    men ska du ändå upp i den prisklassen så är ju en supra helt klart högre upp på listan imo, bra driftsäkra sportbilar, dem har enormt kraft tåliga 2jz motorer som håller för bra effekt, sjukt vackra original, och sen finns det inget vackrare än 2jz ljudet en annan enormt bra bil skulle jag säga nissan skyline, en r34 skulle ju aldrig va fel... dock är dem väldigt dyra med, även som rasade men finns ju r32 och r33 med men som sagt, underhåll, bensin, inköpskostnad, försäkring, skatt på varken evo, supra, impreza, skyline osv är ju dyrt

    sen finns ju även nissan s13 och så vilket är en helt annan prisklass, dem kan man få i helt okej skick för runt 30.000, fast dem flesta sportbilar är ju även hård körda så lär nästan alltid behövas visst underhåll

  29. #8729
    Alla verkar ha förbannat mycket förutfattade meningar, vad vet ni om mig, jag kanske har en farsa som är miljonär, ett jätte stort bankkonto, vunnit på lotto. Det kan inte ni veta, så ni kan sluta ha så förbannat mycket förutfattade meningar.

    ToMiii, supra är sjukt najs bilar det också, sant Skyline har aldrig fallit mig i smaken, det är klart att driftkostnaden, försäkring etc är väldigt dyrt, det är sånt man får ta
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    köp ridstövlar och hjälm också när du ändå är i farten. sanslöst jävla bögigt med såna där jackor, ser mest ut som en snobb-bonde som kommer direkt från ridpolon. inte för att du bryr dig men ändå

  30. #8730
    Citat Ursprungligen postat av Åkerlund Visa inlägg
    Har en 525 e34 som jag körde idag, plötsligt börja abs lampan lysa, sedan dog stereon och sedan börja även bromshydrauliken lysa och 2 minuter sedan tog hela bilen.
    Nu går den inte starta, tänder inte och det är knappt någon ström. Vad kan felet vara? Är det typ batterirelä eller något liknande?
    Bump

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in