1. #6271
    850 kombi är snygga tycker jag
    Moppemorfar

  2. #6272
    Citat Ursprungligen postat av Philip Visa inlägg
    Alltså, det här med bil är ju otroligt svårt att välja.

    Lite kort information bara.
    Kollar mycket på bil just nu. Det ska vara en förstabil, alltså verkligen en förstabil och ingen för massa tiotusentals kronor. Budgeten beräknas att uppgå till absolut max 15 000 kr. Därmed är jag relativt öppen för ifall det är småfel på bilen, dålig lack, rost och sådant. Det är ändå bara en förstabil.

    Nu till haken då. Vad för bil är bra som en förstabil?

    Jag har kollat på bland annat:

    Golf 3 (Både vanlig och VR6)
    Saab 9000 2.0t eller 2.3t (Vet ingenting om dem i princip)
    Volvo 850 Gle, Glt, T5 eller T5R (Gltn lockar mest om man utgår från pengarnas håll. En T5/T5R om man utgår från effekten, men det spelar inte så stor roll i början.)
    Audi 80 coupé
    Mazda Mx3
    Toyota Celica Gt4 (Eller vad de nu heter)
    Honda Accord/Civic
    Bmw 320 e30 eller e36 (Av någon anledning lockas jag dock inte särskilt till dem.)

    Den bil det lutar åt mest nu är 850. Jag gillar att köra dem, jag gillar utseendet mycket. Det är väl en relativt säker och hållbar bil och det finns reservdelar tillgängligt.

    Dock är jag faktiskt rätt intresserad av att veta mer om just Saab 9000 2.3t. Är det bra bilar eller är det skit? Hur är dessa att köra? Jag är 1.85 lång, så för små bilar uppskattas absolut inte. Därav tycker jag att 850n är bra. Jag sitter väldigt skönt i den.

    Så, vad tror ni? Vilken rekommenderar ni? Värt att tillägga är dock att 740 och 940 inte lär inhandlas. Det är ingen bil jag attraheras av.
    Celica GT4 lär du inte få för dom pengarna, sedan skulle jag nog inte köpa turbobil för dom pengarna då dom lära vara rätt slutkörda och t.ex ny turbo=DYRT.

    som andra skriver gillar du 850 så köp 850 man ska trivas bakom ratten! Annars är bmw fina bilar det med sköna att köra osv


    Var lite bilträff och stuff i lördags en som fotade nåra fina bilder på min=)







  3. #6273
    Såg ut som Imprezan piskade på rätt bra! Du har ingen film och visa?

    Min mor ska köpa sig en ny bil nu när Civicen -98 har gått igenom besiktningen U.A, hon och far sitter och letar bilar, verkar som det lutar åt nästa generation Civic hållet vilket ja inte är sugen på överhuvudtaget. Då jag antagligen kommer att använda den bilen ganska mycket. Hon är ganska kräsen, hon vill ha en bil som helst är nyare än -00 och är relativt liten. Den får inte kosta mer än 50.000 och ska inte dra på tok för mycket soppa. Bilen ska inte vara allt för tråkig att köra
    Behöver tips!

  4. #6274
    Citat Ursprungligen postat av Linkan_88 Visa inlägg
    Celica GT4 lär du inte få för dom pengarna, sedan skulle jag nog inte köpa turbobil för dom pengarna då dom lära vara rätt slutkörda och t.ex ny turbo=DYRT.

    som andra skriver gillar du 850 så köp 850 man ska trivas bakom ratten!
    Dock så är det ju inte tvunget att köpa en ny turbo.

    Turbon på 9000 t.ex är väldigt stryktålig och inte alltför svår att hitta begagnad.

    Det sista du skrev är det nog det viktigaste när man ska köpa bil. Gå på magkänslan och välj bil med hjärtat i första hand så kommer du garanterat bli nöjd.

  5. #6275
    Citat Ursprungligen postat av Linkan_88 Visa inlägg
    Celica GT4 lär du inte få för dom pengarna, sedan skulle jag nog inte köpa turbobil för dom pengarna då dom lära vara rätt slutkörda och t.ex ny turbo=DYRT.

    som andra skriver gillar du 850 så köp 850 man ska trivas bakom ratten! Annars är bmw fina bilar det med sköna att köra osv
    Celica är någon jag bara småtittat på, men lär inte bli den så då är det lugnt!

    Turbo är väl något jag skulle se som en fördel, men inte nödvändigt egentligen. Dock hade jag föredragit turbo, men gäller väl att hitta rätt exemplar helt enkelt. Tack för dina tips i alla fall. Uppskattar det!

    Citat Ursprungligen postat av --Larsson-- Visa inlägg
    Dock så är det ju inte tvunget att köpa en ny turbo.

    Turbon på 9000 t.ex är väldigt stryktålig och inte alltför svår att hitta begagnad.

    Det sista du skrev är det nog det viktigaste när man ska köpa bil. Gå på magkänslan och välj bil med hjärtat i första hand så kommer du garanterat bli nöjd.
    Hur är det med reservdelar till Saab 9000 -93 -> -96? Skroten, biltema, mekonomen, Ad Bilcenter etc? Är det svårfunnet och dyrt?

    Om vi leker med tanken att en turbo skulle bli dålig vid ett eventuellt turboras, hur svårt är det att byta turbon mot en köpt på tex skroten ifall man sedan tidigare gått fordon, inte har problem med guider, har ett garage med de flesta verktyg samt är relativt mekvan? Är det bökigt som fan eller något man gör över en dag?

    Några övriga kända fel på 9000 samt 854 Glt som är värda att tänka på?
    Ju mindre rutin, desto mer liv!

  6. #6276
    Citat Ursprungligen postat av Bertus Visa inlägg
    Såg ut som Imprezan piskade på rätt bra! Du har ingen film och visa?

    Min mor ska köpa sig en ny bil nu när Civicen -98 har gått igenom besiktningen U.A, hon och far sitter och letar bilar, verkar som det lutar åt nästa generation Civic hållet vilket ja inte är sugen på överhuvudtaget. Då jag antagligen kommer att använda den bilen ganska mycket. Hon är ganska kräsen, hon vill ha en bil som helst är nyare än -00 och är relativt liten. Den får inte kosta mer än 50.000 och ska inte dra på tok för mycket soppa. Bilen ska inte vara allt för tråkig att köra
    Behöver tips!
    Tog väl honom med ett antal meter dock är den bilen byggd för att inte ha fäste snarare att gå på bredden var ända racet det blev för mig den kvällen, polisen kom direkt typ hehe

    ej blivit mkt film från race finns ngn om man orkar kolla igenom gbgs streetracingfilmer annars finns de la småklipp på garaget.org www.garaget.org/LinkanGBG

    till biltips
    låter civic helt okej trevliga bilar

    Citat Ursprungligen postat av --Larsson-- Visa inlägg
    Dock så är det ju inte tvunget att köpa en ny turbo.

    Turbon på 9000 t.ex är väldigt stryktålig och inte alltför svår att hitta begagnad.

    Det sista du skrev är det nog det viktigaste när man ska köpa bil. Gå på magkänslan och välj bil med hjärtat i första hand så kommer du garanterat bli nöjd.
    självklart måste man inte köpa NY turbo men plockar lätt på iallafall

  7. #6277

  8. #6278
    Citat Ursprungligen postat av EkaN^ Visa inlägg
    940 turbo! billiga reservdelar, tåliga motorer och går att få ut bra med effekt.

    - på förbrukningen.
    740 och 940 är väl inga favoriter direkt, men kan väl medge att jag tittat lite på dem. Hur är komforten i dem förresten?
    Ju mindre rutin, desto mer liv!

  9. #6279
    Citat Ursprungligen postat av EkaN^ Visa inlägg
    940 turbo! billiga reservdelar, tåliga motorer och går att få ut bra med effekt.

    - på förbrukningen.
    -kränger so jag vet inte vad

    + bekväma att åka i och ser helt okej ut med fina fälgar

  10. #6280
    Citat Ursprungligen postat av Linkan_88 Visa inlägg
    Tog väl honom med ett antal meter dock är den bilen byggd för att inte ha fäste snarare att gå på bredden var ända racet det blev för mig den kvällen, polisen kom direkt typ hehe

    ej blivit mkt film från race finns ngn om man orkar kolla igenom gbgs streetracingfilmer annars finns de la småklipp på garaget.org www.garaget.org/LinkanGBG

    till biltips
    låter civic helt okej trevliga bilar
    Satan va mysigt Imprezan lät! (:

    Jo de är de tkr ja själv, men ja vill gärna ha lite mer kräm. En type R är på tok för dyr! Vet du om 1.6 liters Vtec går okej? Det sitter ju en 1,6 liters vtec i den föregående fast med 160 ponnysar. De nya har bara 110, vet någon om de är lät att klämma ut några extra hästar?

  11. #6281

  12. #6282
    Tobbe94s avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    4 055
    Citat Ursprungligen postat av EkaN^ Visa inlägg
    940 turbo! billiga reservdelar, tåliga motorer och går att få ut bra med effekt.

    - på förbrukningen.
    +1 Billiga i försäkring med. Betalar 3,5 k i helförsäkring med lägsta självrisk för Min LTT (står på farsan men ändå).

    Citat Ursprungligen postat av Linkan_88 Visa inlägg
    -kränger so jag vet inte vad

    + bekväma att åka i och ser helt okej ut med fina fälgar
    Oja!


    Uploaded with ImageShack.us
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    som sagt. ni kan ju få arvidssons morsa, kan även slänga in hyperperrys morsa. ivärsta fall kan Gbgräddglass morsa hänga med om ja måste. tänkte slänga in Rifats syrra men då skulle han väl börja kräva in Royaltys.

  13. #6283
    Citat Ursprungligen postat av Bertus Visa inlägg
    Satan va mysigt Imprezan lät! (:

    Jo de är de tkr ja själv, men ja vill gärna ha lite mer kräm. En type R är på tok för dyr! Vet du om 1.6 liters Vtec går okej? Det sitter ju en 1,6 liters vtec i den föregående fast med 160 ponnysar. De nya har bara 110, vet någon om de är lät att klämma ut några extra hästar?
    bara åkt med i en type R, kört en 1,8 och pappas 2.2 diesel, så kan tyvärr ej säga ngt om det, men klämma ut extra hästar är mer kostsamt än givande typ

    tack förövrigt låter lite mulligare nu när ja bytt turbo och grejjer med helnöjd hehe. ska försöka få ngn att filma lite

  14. #6284
    Citat Ursprungligen postat av Philip Visa inlägg
    Hur är det med reservdelar till Saab 9000 -93 -> -96? Skroten, biltema, mekonomen, Ad Bilcenter etc? Är det svårfunnet och dyrt?

    Om vi leker med tanken att en turbo skulle bli dålig vid ett eventuellt turboras, hur svårt är det att byta turbon mot en köpt på tex skroten ifall man sedan tidigare gått fordon, inte har problem med guider, har ett garage med de flesta verktyg samt är relativt mekvan? Är det bökigt som fan eller något man gör över en dag?

    Några övriga kända fel på 9000 samt 854 Glt som är värda att tänka på?
    Är det 9000 du vill ha så kika på årsmodell 97 och 98 istället, 1997 firade Saab 50 år och en jubileumsmodell av 9000 tillverkades. I de bilarna finns allt du kan tänka dig att behöva! ACC, farthållare, skinnklädsel.. I princip allt! Dessa bilar kallas allmänt för 9000 A50.

    Det går att hitta riktigt fina för under 20.000, men de går åt som smör, tro mig. Letade själv efter en A50 förra året i den prisklassen, men det var alltid någon annan som hann före mig..

    Reservdelar hittar du på samma ställen som Volvo 700 och 900, dvs på skroten, biltema och mekonomen.
    På Speedparts.se hittar du dock alla delar, helt nya till bra priser så det är där du bör titta i första hand.

    Turbobyte ja.. Är man som du beskriver så bör det gå på en helg eller så, har inte gjort det själv så jag vet faktiskt inte. Men tittar man i motorrummet så tycker jag inte det ser så bökigt ut.

    På 9000 bör du se upp med rostiga framskärmar och rost under dörrarna. Kolla även så att växlarna går i utan problem. I övrigt är det inga större fel har jag för mig.

  15. #6285
    Citat Ursprungligen postat av --Larsson-- Visa inlägg
    Är det 9000 du vill ha så kika på årsmodell 97 och 98 istället, 1997 firade Saab 50 år och en jubileumsmodell av 9000 tillverkades. I de bilarna finns allt du kan tänka dig att behöva! ACC, farthållare, skinnklädsel.. I princip allt! Dessa bilar kallas allmänt för 9000 A50.

    Det går att hitta riktigt fina för under 20.000, men de går åt som smör, tro mig. Letade själv efter en A50 förra året i den prisklassen, men det var alltid någon annan som hann före mig..

    Reservdelar hittar du på samma ställen som Volvo 700 och 900, dvs på skroten, biltema och mekonomen.
    På Speedparts.se hittar du dock alla delar, helt nya till bra priser så det är där du bör titta i första hand.

    Turbobyte ja.. Är man som du beskriver så bör det gå på en helg eller så, har inte gjort det själv så jag vet faktiskt inte. Men tittar man i motorrummet så tycker jag inte det ser så bökigt ut.

    På 9000 bör du se upp med rostiga framskärmar och rost under dörrarna. Kolla även så att växlarna går i utan problem. I övrigt är det inga större fel har jag för mig.
    Klickat runt massvis på Saab9000Forum eller vad den sidan heter nu. Verkar vara fina bilar och det med A50 har jag hört talas om! Ska fortsätta titta på blocket framöver. Kanske det dyker upp någon pärla
    Ju mindre rutin, desto mer liv!

  16. #6286
    Citat Ursprungligen postat av Linkan_88 Visa inlägg
    bara åkt med i en type R, kört en 1,8 och pappas 2.2 diesel, så kan tyvärr ej säga ngt om det, men klämma ut extra hästar är mer kostsamt än givande typ

    tack förövrigt låter lite mulligare nu när ja bytt turbo och grejjer med helnöjd hehe. ska försöka få ngn att filma lite
    Jo ja har läst lite och det är väl de man får till svar tyvärr.. :/

    Det tycker ja du ska vara med ett mulligt ljud och tiden 5.53

  17. #6287
    Citat Ursprungligen postat av Bertus Visa inlägg
    Jo ja har läst lite och det är väl de man får till svar tyvärr.. :/

    Det tycker ja du ska vara med ett mulligt ljud och tiden 5.53
    det va med org avgas med sportlljuddämpare mätt med G tech. kört 4,6 med 3" avgaset. ska testa snart igen

  18. #6288
    Citat Ursprungligen postat av Andiih Visa inlägg
    Sätt tillbaka stjärnan innan jag åker till Finland och slår dig!
    Jag varnar dig
    tihihih det är faktist en extra kromkras jag gjort om "bara för att" testa
    du får komma hit men gärna inte slå

  19. #6289
    Lövbiffens avatar
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    407
    Någon som är intresserad av en mycket fin Golf GTi 16v -88?

    Mycket gjort, mycket nytt, mycket bytt. 99% rostfri.

    Säljes endast pga. utlandsflytt. Vill egentligen ställa den i ett garage och bara låta den stå tills jag kommer hem igen, men vet inte när det blir, men fick tyvärr inse att det inte riktigt går. PM för mer info om någon är sugen
    You have been banned for the following reason:
    Hörru Lövbiffen,dags att kötta till sig innan man börjar med människohandel?
    Date the ban will be lifted: 2009-05-14, 13.00

  20. #6290
    RIktigt fin den golfen kan ja intyga

  21. #6291
    Lövbiffens avatar
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    407
    Citat Ursprungligen postat av Linkan_88 Visa inlägg
    RIktigt fin den golfen kan ja intyga
    Sedär ja, när såg du den?

    Din bil ser man ju lite titt som tätt, fin som alltid
    Senast redigerat av Lövbiffen den 2011-07-19 klockan 00:00.
    You have been banned for the following reason:
    Hörru Lövbiffen,dags att kötta till sig innan man börjar med människohandel?
    Date the ban will be lifted: 2009-05-14, 13.00

  22. #6292

    Reg.datum
    Nov 2010
    Ort
    Hultsfred
    Inlägg
    1 379
    Synd att man inte hade sådär en halv mille

    http://www.blocket.se/malmo/Mercedes....htm?ca=18&w=3

  23. #6293
    Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    5 637
    Underbar sträcka! Med massa sköna kurvor.


  24. #6294
    ArvidsZons avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    -
    Inlägg
    3 095
    Citat Ursprungligen postat av Andiih Visa inlägg
    Synd att man inte hade sådär en halv mille
    Då är ju detta ett mycket bättre val!
    http://www.blocket.se/orebro/Dodge_C...0.htm?ca=5&w=3

  25. #6295

    Reg.datum
    Nov 2010
    Ort
    Hultsfred
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av ArvidsZon Visa inlägg
    Då är ju detta ett mycket bättre val!
    http://www.blocket.se/orebro/Dodge_C...0.htm?ca=5&w=3



    http://www.blocket.se/gavleborg/Mb_s....htm?ca=18&w=3

  26. #6296
    ArvidsZons avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    -
    Inlägg
    3 095
    Folk utan hjärna kör bil med stjärna!

  27. #6297

    Reg.datum
    Nov 2010
    Ort
    Hultsfred
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av ArvidsZon Visa inlägg
    Folk med hjärna kör bil med stjärna!
    Jo jag vet

  28. #6298
    Having a fast SAAB is like coming out of the closet,
    You might surprise people, but you're still gay

  29. #6299
    Citat Ursprungligen postat av Lövbiffen Visa inlägg
    Sedär ja, när såg du den?

    Din bil ser man ju lite titt som tätt, fin som alltid
    var nog iof 2 år sen eller ngt haha Becka var med tror ja

    Citat Ursprungligen postat av Andiih Visa inlägg
    Synd att man inte hade sådär en halv mille

    http://www.blocket.se/malmo/Mercedes....htm?ca=18&w=3

    Grymma bilar låter så jäkla underbart med sportavgas!

    Citat Ursprungligen postat av ArvidsZon Visa inlägg
    Då är ju detta ett mycket bättre val!
    http://www.blocket.se/orebro/Dodge_C...0.htm?ca=5&w=3
    Eller så väljer man Mercan om man vill kunna ta en kurva i fart^^, Annars en riktig drömbil den

  30. #6300

    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    linköping
    Inlägg
    1 239
    Citat Ursprungligen postat av ArvidsZon Visa inlägg
    Då är ju detta ett mycket bättre val!http://www.blocket.se/orebro/Dodge_C...0.htm?ca=5&w=3
    Automat
    Hej, jag gillar att göra saker. Funkar det blir jag glad..

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in