Sidan 21 av 28 Första ... 111920212223 ... Sista
  1. #601
    Citat Ursprungligen postat av vongyllis Visa inlägg
    själv hade jag bara värmt blocket lite..
    och har du såna special verktyg som man bankar i lagrena med så går det på någon sekund.. behövs knappt värma blocket med sånt verktyg ;D
    Kan du länka till ett sådant verktyg på t ex biltema eller liknande? Jag har inga specialverktyg för att sätta i lagerna... Det bästa jag har för att "värma blocket lite" är en hårfön och jag antar att det inte ger någon effekt.

  2. #602
    Citat Ursprungligen postat av Nizor Visa inlägg
    Kan du länka till ett sådant verktyg på t ex biltema eller liknande? Jag har inga specialverktyg för att sätta i lagerna... Det bästa jag har för att "värma blocket lite" är en hårfön och jag antar att det inte ger någon effekt.
    kan inte hitta. men dom är rätt dyra dom verktygen. så om du inte har.. så är det nog ingen ide att köpa .. om du inte skall användas massa gånger

    http://www.auktion.se/?auId=4692

  3. #603
    Citat Ursprungligen postat av vongyllis Visa inlägg
    kan inte hitta. men dom är rätt dyra dom verktygen. så om du inte har.. så är det nog ingen ide att köpa .. om du inte skall användas massa gånger

    http://www.auktion.se/?auId=4692
    Nej det är inte så vettigt.. försökte precis få i ett lager men den hade nog varit i frysen för kort tid, fick inte i det i alla fall..

  4. #604
    Har nu kommit fram till att jag ska göra såhär:

    Frysa veven
    Värma ett lager
    Montera lager på vänster sida på veven
    Värma vänster block med varmluftspistol
    Montera veven i vänster block
    Värma höger block med varmluftspistol
    Montera lager i höger block

    Låter det vettigt?

  5. #605
    Eftersom det är brist på aktivitet på det här forumet så kör jag något som kan kallas för guide till hur man får ut och i lagerna i motorn (resten behövs det ingen guide för, för det är så lätt att fatta utan hjälp.):

    För att få av lagret från vevpartiet så använde jag biltemas lageravdragare med avdragarplatta (artikelnummer: 20-352 & 20-353).
    Bör glida av utan problem med det verktyget. Har fungerat utan problem för både MT50 och DT50MX hittills.
    För att få av lagret från höger block så tar du en hylsa i lämplig storlek och sätter mot lagret från kopplingssidan och bankar ut det med hammare (tips: hörselskydd).
    Nu till det svåra, att få i lagerna på rätt plats.
    Lägg in veven i frysen under natten så att det är riktigt kall när du ska sätta på lagret på veven. (ta inte fram den innan du ska göra det!)
    Sätt ugnen på ca 150-175 grader och lägg lagret i ugnen direkt. Låt vara där i upp till en halvtimme tills du känner på dig att det är tillräckligt varmt.
    Ta fram vevpartiet och tryck på lagret på vänster sida. Jag värmde mitt lager för lite så den gick bara in halvvägs på veven, så jag fick knacka in den sista biten med lämpligt verktyg som passar för inneringen på lagret.
    Lägg in lager+vevparti i frysen igen, låt vara där ett par timmar passa på att lägga i ditt andra lager i frysen också. Minst 2 timmar borde vara nog.
    Nu behöver du en varmluftspistol, den jag använde har 375 grader (från jula).
    Värm vänster block i ca 10 minuter på 375 grader, rotera runt hela lagerbanan så det blir någorlunda jämnvarmt.
    Nu ska det gå att bara "ploppa" i lager+vev i lagerbanan.
    Går det inte i så är det antingen för lite uppvärmt i blocket eller för lite kylt på veven+lager.
    För mig var höger lager betydligt svårare att få i.
    Ha i lagret i frysen absolut minst 2 timmar.
    Räkna med att varma höger block i minst 10 minuter på 375 grader.
    För mig så stanna lagret halvvägs men gick att knacka i sista biten med lämplig hylsa för ytterringen på lagret. (tips: hörselskydd)

    Så gick det för mig och det fungerar bra så länge man värmer och kyler ordentligt. Bra att ha: Hylsor i varierande storlekar, hammare (stål/metall), drivdorn (biltema art. nr: 191249), varmluftspistol

  6. #606
    Hur mycket ska drevet kunna glappa när låsringen är på?

  7. #607
    Tänker byta ut gaffeloljan på min dtmx. Har köpt olja,men vet inte hur mycket som skall i vara i varje??

  8. #608
    Citat Ursprungligen postat av Tphcompact Visa inlägg
    Tänker byta ut gaffeloljan på min dtmx. Har köpt olja,men vet inte hur mycket som skall i vara i varje??
    Av de uppgifter jag har tillgång till ska 2.08dl i varje ben.

  9. #609
    Citat Ursprungligen postat av elisson Visa inlägg
    derbis paioli stötdämp passar o är längre o hårdare än org, bara o lägga 1 bricka emellan på varje sida

    Kan någon hitta en sådan dämpare och länka?

  10. #610
    Citat Ursprungligen postat av Nizor Visa inlägg
    Hur mycket ska drevet kunna glappa när låsringen är på?
    rätt mycket
    Citat Ursprungligen postat av Nizor Visa inlägg
    Av de uppgifter jag har tillgång till ska 2.08dl i varje ben.
    2.25-2.5 dl står på förstasidan!
    Citat Ursprungligen postat av Nizor Visa inlägg
    Kan någon hitta en sådan dämpare och länka?
    Tror inte de finns nytt men kolla beg Har för mig jag såg en på tradera för nån da sen

  11. #611
    Glöm inte följa min originalrenovering grabbar:
    http://www.moppenet.nu/showthread.ph...9151#post29151




    Edit: ursäkta dubbelpost!

  12. #612
    Någon som sitter inne med ett elschema i utskriftsvänlig kvalité?

  13. #613
    Citat Ursprungligen postat av Nizor Visa inlägg
    Någon som sitter inne med ett elschema i utskriftsvänlig kvalité?
    http://img42.imageshack.us/img42/9271/img1992s.jpg
    Hoppas det är utskriftvänlig kvalité, har aldrig skrivit ut bilden då jag har originalet i min manual. Har tagit bilden med en äldre Canon 5MP digitalkamera.
    Min Yamaha DT50MX -93 *DTn står i dvala sedan Augusti 2011 i väntan på att min lillebror ska fylla moppe*
    Nuförtiden är mitt åk en Volvo 345 DLS -81.

  14. #614
    Tack men nej tack, den har jag redan och nej den är inte riktigt i utskriftsvänlig kvalité. Jag får nog göra ett eget schema i photoshop med den som referens.

  15. #615

    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    västervik
    Inlägg
    975
    jag kan inte bestämma mig, antingen blire att skita i att sälja dt'na nu och riva ner och renovera och lacka om åtminstone en, kanske 2 och göra dom allmänt feta lr så säljer jag dom... vad tkr ni?
    §6.2 Signaturer: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid skärmupplösning 1280x1024. Max tillåten storlek på bild är 468x60 pixlar, har du både text och bild så tillåts max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024.

  16. #616
    Behåll och renovera.

  17. #617

    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    västervik
    Inlägg
    975
    Citat Ursprungligen postat av Nizor Visa inlägg
    Behåll och renovera.
    okej, är lite sugen på det asså, men har 10 andra mopeder jag borde fixa först, så vet inte riktigt, plus att det är en hel del jobb med att renovera dom
    §6.2 Signaturer: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid skärmupplösning 1280x1024. Max tillåten storlek på bild är 468x60 pixlar, har du både text och bild så tillåts max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024.

  18. #618
    Citat Ursprungligen postat av kattens Visa inlägg
    okej, är lite sugen på det asså, men har 10 andra mopeder jag borde fixa först, så vet inte riktigt, plus att det är en hel del jobb med att renovera dom
    Andra mopder!? Nämn vilka som är så pass bra att dem går före.

  19. #619

    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    västervik
    Inlägg
    975
    Citat Ursprungligen postat av Nizor Visa inlägg
    Andra mopder!? Nämn vilka som är så pass bra att dem går före.
    alla? nej men det är 4 ciaos, 2 baghee's som står före, dom är så lättskruvade (jämfört med dt) så måste fixa dom så man får lite cash först lixom. och sen har jag 1 baotian som måste plockas ihop, och en flaka som ska renoveras, och sen finns det en suzuki ts och en giantco sprint, men dom saknar jag massa till så dom oprioriterade
    plus att jag är sjukt trött på dt eftersom dom har en tendens att bara pajja
    §6.2 Signaturer: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid skärmupplösning 1280x1024. Max tillåten storlek på bild är 468x60 pixlar, har du både text och bild så tillåts max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024.

  20. #620
    Citat Ursprungligen postat av kattens Visa inlägg
    alla? nej men det är 4 ciaos, 2 baghee's som står före, dom är så lättskruvade (jämfört med dt) så måste fixa dom så man får lite cash först lixom. och sen har jag 1 baotian som måste plockas ihop, och en flaka som ska renoveras, och sen finns det en suzuki ts och en giantco sprint, men dom saknar jag massa till så dom oprioriterade
    plus att jag är sjukt trött på dt eftersom dom har en tendens att bara pajja
    Dt har en tendes o pajja ? inte, mina 3 dts har aldrig krabbat, förutom fel som varit pga mig, kört utan olja o så O min nöp 7 gånger men den gick ändå Har ALDRIG vart med om att några av mina inte har startat eller liknande, sjukt bra mopeder med andra ord Går o köra på ren bensin o utan olja i motorn

  21. #621
    Citat Ursprungligen postat av elisson Visa inlägg
    Dt har en tendes o pajja ? inte, mina 3 dts har aldrig krabbat, förutom fel som varit pga mig, kört utan olja o så O min nöp 7 gånger men den gick ändå Har ALDRIG vart med om att några av mina inte har startat eller liknande, sjukt bra mopeder med andra ord Går o köra på ren bensin o utan olja i motorn
    Håller helt med dig. Min har aldrig krånglat mer än att kopplingsvajern gick av i vintras, såvida det inte varit fel pga mig. Motorn bara går och går, när jag köpte den var oljepumpen ställt på lägsta och jag körde så med 5,5a med ren bensin i tanken Helt sjukt att den höll. Dtn har gått 2650mil och den startar och går utan problem, fast då är det inget härk ser nästan som ny ut så

    Sen en kompis med en DTR -94a, den har krånglat som bara fan. Men orsaken till allt krångel är att dumfan inte har förstånd att ställa in förgasaren. Han stressmekar ända tills det är precis att den går att köra och sen far han ut xD Men motorn gick utan problem med 45mm eurokit, 20mm mikuni och 14/48 sålänge han hade bränsle i tanken och fungerande tändstift. Han har kört den helt utan koppling i 2år men växellådan går ändå hur fint som helst. Vi har även upptäckt att veven glappar ca1-2mm upp/ner (dragit i tändmagneten elr va det heter, den som sitter på vevaxeln och snurrar runt tändplattan) och men nog går den fint ändå.

    Har man en DT som racklar då har man haft otur eller är okunnig. Antar att "kattens" har haft otur med sina dts för med tanke på hur mkt han har att skruva i så borde han kunna skruva.
    Min Yamaha DT50MX -93 *DTn står i dvala sedan Augusti 2011 i väntan på att min lillebror ska fylla moppe*
    Nuförtiden är mitt åk en Volvo 345 DLS -81.

  22. #622
    Jag har bara en fråga. Jag köpte ett renoveringskit till kopplingsarmen med alla delar som ska sitta i hålet, passade även på att köpa ny tryckstång. Hur som helst, min gamla fjäder hade gått av så det var mest den jag var ute efter men tänkte att man lika gärna kunde byta ut hela alltet. Lättare sagt än gjort då jag upptäcker att gängstången inuti vid armen (den som trycker mot tryckstången) är mycket kortare än den som satt på förut och sitter längre in. Därmed så går den inte så långt ut att den ens nuddar vid tryckstången. (kan inte ha den längre ut för då kan jag inte använda muttern). Ska det vara så eller har jag uppfattat något fel i monteringen mån tro?

  23. #623

    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    västervik
    Inlägg
    975
    Citat Ursprungligen postat av elisson Visa inlägg
    Dt har en tendes o pajja ? inte, mina 3 dts har aldrig krabbat, förutom fel som varit pga mig, kört utan olja o så O min nöp 7 gånger men den gick ändå Har ALDRIG vart med om att några av mina inte har startat eller liknande, sjukt bra mopeder med andra ord Går o köra på ren bensin o utan olja i motorn
    dom håller inte 500 meter utan olja i motorn, har testat har en motor liggandes med ihopnupen 3e växel pga ngra meter utan olja
    och jag har visserligen inte åkt så mkt men det jag har åkt har krabbat, dock är det väl mest för att den har varit tattarmekad innan..

    Citat Ursprungligen postat av simlar Visa inlägg
    Håller helt med dig. Min har aldrig krånglat mer än att kopplingsvajern gick av i vintras, såvida det inte varit fel pga mig. Motorn bara går och går, när jag köpte den var oljepumpen ställt på lägsta och jag körde så med 5,5a med ren bensin i tanken Helt sjukt att den höll. Dtn har gått 2650mil och den startar och går utan problem, fast då är det inget härk ser nästan som ny ut så

    Sen en kompis med en DTR -94a, den har krånglat som bara fan. Men orsaken till allt krångel är att dumfan inte har förstånd att ställa in förgasaren. Han stressmekar ända tills det är precis att den går att köra och sen far han ut xD Men motorn gick utan problem med 45mm eurokit, 20mm mikuni och 14/48 sålänge han hade bränsle i tanken och fungerande tändstift. Han har kört den helt utan koppling i 2år men växellådan går ändå hur fint som helst. Vi har även upptäckt att veven glappar ca1-2mm upp/ner (dragit i tändmagneten elr va det heter, den som sitter på vevaxeln och snurrar runt tändplattan) och men nog går den fint ändå.

    Har man en DT som racklar då har man haft otur eller är okunnig. Antar att "kattens" har haft otur med sina dts för med tanke på hur mkt han har att skruva i så borde han kunna skruva.
    jag har nog en del otur faktiskt. eller ah, en tattarmekad moppe.
    och men har nästan bara skruvat med den som har krabbat då de andra bara har stått och samlat damm så dom kanske funkar bättre om jag orkar riva ihop dom
    och jag kan skruva, påstår inte att jag är ngt proffs lr ngt men kan grunderna och lite till har skruvat moppe sen jag va 8 och cross sen jag va 12 så ngt borde ju ah fastnat :p


    EDIT: och kom visst hem en dtram till idag fick ge 100 spänn för den men vafan, sadel är okej, däckena är riktigt fräscha, och tanken är inte bucklig, och ramen i sig är helt okej-fräsch
    Senast redigerat av kattens den 2011-03-25 klockan 20:18.
    §6.2 Signaturer: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid skärmupplösning 1280x1024. Max tillåten storlek på bild är 468x60 pixlar, har du både text och bild så tillåts max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024.

  24. #624
    Hejsan! Behöver mek-hjälp med min DT50mx. Problemet är att den vägrar starta.

    Har testat att byta mellan två olika förgasare och munstycken därtill. Den får soppa. Har kollat stiftet, det funkar alldeles utmärkt. Men den går fortfarande inte igång Kolven sitter rätt och allt är som det ska. Har nästan nya packningar överallt och den drar inte tjuvluft vad jag vet. Det hela började när jag skulle byta munstycke på min original förgasar.


    Tog av avgasröret precis, rann ut en massa svart bensin, så moppen kanske inte kunnat starta pga det? Har inte försökt efter att jag tömde. Något jag ska titta efter? Tror ni det är värt att byta stift? Den gick för några dagar sedan men dog plötsligt (soppan tog slut) och sen dess har den inte startat. Behöver hjälp snarast. Ska försöka ha med den till nova meet på lördag

  25. #625
    Citat Ursprungligen postat av DT-Davve Visa inlägg
    Hejsan! Behöver mek-hjälp med min DT50mx. Problemet är att den vägrar starta.

    Har testat att byta mellan två olika förgasare och munstycken därtill. Den får soppa. Har kollat stiftet, det funkar alldeles utmärkt. Men den går fortfarande inte igång Kolven sitter rätt och allt är som det ska. Har nästan nya packningar överallt och den drar inte tjuvluft vad jag vet. Det hela började när jag skulle byta munstycke på min original förgasar.


    Tog av avgasröret precis, rann ut en massa svart bensin, så moppen kanske inte kunnat starta pga det? Har inte försökt efter att jag tömde. Något jag ska titta efter? Tror ni det är värt att byta stift? Den gick för några dagar sedan men dog plötsligt (soppan tog slut) och sen dess har den inte startat. Behöver hjälp snarast. Ska försöka ha med den till nova meet på lördag
    Byt tillbaka till de munstycket som va Får den bensin så är de antingen dåligt komp eller nåt med tändingen bara o börja kolla, nytt tändstift samt kolla tändhatten är att rekommendera

  26. #626
    Redan testat att byta tillbaka Ska försöka ta mig tiden att köpa ett nytt stift imorgon!

  27. #627
    Citat Ursprungligen postat av DT-Davve Visa inlägg
    Redan testat att byta tillbaka Ska försöka ta mig tiden att köpa ett nytt stift imorgon!
    Kolla sen så tändhatten har ordentlig kontakt i tändkabel Sen äre bara o peta i 2an o börja springa är ju en dt ska inte vara några problem o få igång

  28. #628
    Elisson, har du hittat blinkershållarna ännu?
    Och... någon som har en aning om var man kan köpa en värmesköld/skydd till jamarcolkröken? Det blir varmt om låret

  29. #629
    Citat Ursprungligen postat av DT-Davve Visa inlägg
    Hejsan! Behöver mek-hjälp med min DT50mx. Problemet är att den vägrar starta.

    Har testat att byta mellan två olika förgasare och munstycken därtill. Den får soppa. Har kollat stiftet, det funkar alldeles utmärkt. Men den går fortfarande inte igång Kolven sitter rätt och allt är som det ska. Har nästan nya packningar överallt och den drar inte tjuvluft vad jag vet. Det hela började när jag skulle byta munstycke på min original förgasar.


    Tog av avgasröret precis, rann ut en massa svart bensin, så moppen kanske inte kunnat starta pga det? Har inte försökt efter att jag tömde. Något jag ska titta efter? Tror ni det är värt att byta stift? Den gick för några dagar sedan men dog plötsligt (soppan tog slut) och sen dess har den inte startat. Behöver hjälp snarast. Ska försöka ha med den till nova meet på lördag
    Fan den måste igång!

    Jag tror på detta:
    1. Ta av och rengör hela förgasaren ordentligt
    2. Om bara #1 inte hjälper så testa med ett nytt tändstift.
    3. Rullstarta om den inte går att kicka igång
    4. Rulla utan tändstift ett tag
    5. Upprepa #3

  30. #630

    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    västervik
    Inlägg
    975
    äre någon i närheten av överum/västervik/åtvidaberg som känner för att klyva ett dtblock och byta lådan i det? kan tänka mig att ge någon hundralapp för det! orkar inte ge mig på det :p

    annars säljer jag allt! 4k och ni får maaassa skit!
    §6.2 Signaturer: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid skärmupplösning 1280x1024. Max tillåten storlek på bild är 468x60 pixlar, har du både text och bild så tillåts max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in