Sidan 27 av 28 Första ... 1725262728 Sista
  1. #781
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    hejhej, jag kan tyvärr inte svara på alla dina frågor men jag ska försöka. blöddrar den så får den för mycket soppa, dvs för stort huvudmunstycke. vill du trimma så kan du fila upp fönstren lite. du kan även fila kolvens övre kant, på sidorna mot portarna i cylindern. det blir samma resultat som att höja durationerna i cylindern fast du inte behöver röra cylindern. du kan fila avgasporten lite om du vill också, det kan ge lite effekt. ca 1-2mm åt sidorna och 2-3mm uppåt borde bli lagom.
    gamla yamahas kopplingar är inge vidare. det du kan göra är att montera ett par hårdare kopplingsfjädrar/lägga extra brickor under skruvarna till org fjädrarna, behövs inte så kraftig koppling för så lätt trim. blästra mellanskivorna. ang. cylinder så skulle jag satsa på t.ex malossis eller polinis "70cc", som egentligen bara är 63cc. byt helst förgasaren då också, 20mm blir bra. det jag skrev först, om att fila kolv och avgasport ger effekt om man gör det på rätt sätt, frågan är ju hur mycket pengar du vill spendera
    edit: här har du en guide hur du kan bonnetrimma lite
    http://www.moppenet.nu/showthread.ph...guide-By-Rexxy
    Tack så mycket det va bonnetrimmet jag glömt lite hur man gör jag vet när jag körde min DT när den va hyfsat original gjorde den runt 60 va ganska stark men jag skall byta huvudmunstycke i denna för se hur den går med lite mindre kanske den inte blödrar lika mycket. Vad det gäller pengar kommer jag nog lägga lite pengar på den hehe kul att göra ordning dom så det blir nog malossi cylindern och en 20mm förgasare med ny krök. Men har köpt ny original kolv nu och nya packningar så länge får fila upp fönsterna lite när jag får den och kolla över reedventilerna och sådant. Men tack för tipset kanske ställde lite mycket frågor på samma gång igår va lite trött när jag kom hem.

  2. #782
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Biffen79 Visa inlägg
    Tack så mycket det va bonnetrimmet jag glömt lite hur man gör jag vet när jag körde min DT när den va hyfsat original gjorde den runt 60 va ganska stark men jag skall byta huvudmunstycke i denna för se hur den går med lite mindre kanske den inte blödrar lika mycket. Vad det gäller pengar kommer jag nog lägga lite pengar på den hehe kul att göra ordning dom så det blir nog malossi cylindern och en 20mm förgasare med ny krök. Men har köpt ny original kolv nu och nya packningar så länge får fila upp fönsterna lite när jag får den och kolla över reedventilerna och sådant. Men tack för tipset kanske ställde lite mycket frågor på samma gång igår va lite trött när jag kom hem.
    lugnt!
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  3. #783
    Nu har jag tätat insuget i alla fall kolla förgasaren och provat med 1oo munstycke vilket gjorde att den gick sämre. satte ditt 88 munstycke som tydligen är original. men efter jag tätat tjuvluften så varva den ut i 50 nedför men lika slö i starten och upp för. Jag börjar fundera på om det är kröken som spökar för mig det är en grovböj men kan inte komma på vad det annars kan vara som gör den så slö. Går jätte fint i motorn startar lätt fin tomgång tvekar på att det är kolven eller ringarna faktiskt. Sitter original dämpare bak på den men tror ju inte det stryper så mycket ny dämpare är beställd. Får väl testa med ny böj om det inte funkar slänger jag på 70cc och 20mm förgasare

  4. #784

  5. #785
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Biffen79 Visa inlägg
    Nu har jag tätat insuget i alla fall kolla förgasaren och provat med 1oo munstycke vilket gjorde att den gick sämre. satte ditt 88 munstycke som tydligen är original. men efter jag tätat tjuvluften så varva den ut i 50 nedför men lika slö i starten och upp för. Jag börjar fundera på om det är kröken som spökar för mig det är en grovböj men kan inte komma på vad det annars kan vara som gör den så slö. Går jätte fint i motorn startar lätt fin tomgång tvekar på att det är kolven eller ringarna faktiskt. Sitter original dämpare bak på den men tror ju inte det stryper så mycket ny dämpare är beställd. Får väl testa med ny böj om det inte funkar slänger jag på 70cc och 20mm förgasare
    prova att sota ur avgasröret. häll i lite bensin, håll för båda ändarna på röret. skaka runt skiter tills bensinen kommit åt alla ställen och tänd sedan på. låt det brinna ur, och sen blåser du ur skiten med tryckluft
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  6. #786
    Citat Ursprungligen postat av whak Visa inlägg
    Jag tycker du ska köra på original ljuddämparen.
    Den låter fint och en trimljuddämpare gör inte mycket åt hastigheten.
    Bara att det låter jävligt.
    Just nu låter den nästan ingenting extremt tyst folk hör inte när jag kommer sedan ser originaldämparen så tråkig ut.

    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    prova att sota ur avgasröret. häll i lite bensin, håll för båda ändarna på röret. skaka runt skiter tills bensinen kommit åt alla ställen och tänd sedan på. låt det brinna ur, och sen blåser du ur skiten med tryckluft
    Kompisen som hade moppen innan sota ur den sa att han knappt fick ut något känns lite som att jag lika gärna kan köpa ny. passa på att porta cylindern lite när man köper ny krök

  7. #787

  8. #788
    Citat Ursprungligen postat av whak Visa inlägg
    Är även avgasporten på cyllen sotad?
    Japp den är sotad i avgasporten

    Har nu beställt ny krök vill ha en ny men får se om det gör något att få på denna länk till nya kröken http://www.twostroke.se/product.asp?product=22427
    Senast redigerat av Biffen79 den 2012-08-08 klockan 12:40.

  9. #789
    Bumpar eftersom jag har en ny fråga

    Har någon erfarenhet av 5.5hk cylindern till DT med hög komp topp och Giannelli krök kröken är införskaffad även cylindern bara toppen kvar om det nu är värt det på 5.5hk vad jag minns så är 5.5 typ orkes lös på låga varv men vet inte hur det blir med nya kröken

  10. #790
    Kan någon göra mig vettigare.

    Har en DT 50 mx.
    65cc
    20mm ÄKTA Mikuni fögge
    org urpluggat rör.

    Mikuni föggen har ett munstycke som är 239 som sitter i. Och tydligen ska t.ex. ett mikuni munstycke på 130 vara lika stort som dellorto 90. Har bara tidigare hållt på med dellorto förgasare å munstycken. Så kan någon snälla förklara skillnaden för mig?

    Och vilken storlek ska jag ha?

    mvh ENIROOO!
    Rieju RRX

  11. #791
    Citat Ursprungligen postat av Eniro Visa inlägg
    Kan någon göra mig vettigare.

    Har en DT 50 mx.
    65cc
    20mm ÄKTA Mikuni fögge
    org urpluggat rör.

    Mikuni föggen har ett munstycke som är 239 som sitter i. Och tydligen ska t.ex. ett mikuni munstycke på 130 vara lika stort som dellorto 90. Har bara tidigare hållt på med dellorto förgasare å munstycken. Så kan någon snälla förklara skillnaden för mig?

    Och vilken storlek ska jag ha?

    mvh ENIROOO!
    Vilken storlek du skall ha får du ju pröva dig fram till men min första tanke va 239 går mopeden köra med sådant stort munstycke? Originalkröken bör du byta ut om du skall få effekt det stryper jätte mycket även om du pluggat ur det. Men så stort som 239 munstycke lär du ju inte behöva hoppa ned till 110-120 och byt upp och ned därifrån så skall du nog hitta något som funkar

    Kolla stiftet så ser du om den går för fett eller för magert svart för mycket åt det vita för magert stiftet skall va oboy färgat

  12. #792
    Fick nytt fel på min DT igår framlampan gick sönder samt lampan till hastighetsmätaren har fått det klassiska felet på DT att den skickar ut för mycket volt. va tvungen att ha mopeden igår så man tager ju vad man haver och modda in en H4 lampa och gissa om det lyser jo hur bra som helst frågan är vad som gått spänningsregulator eller likriktaren vad tror ni. Någon som vet hur myckte ström det skall komma från motorn? Måste få detta fixat kan ju inte ha H4 som fram lampa. Men det knepiga är att baklampan lyser normalt hur kan det bli så?

  13. #793
    Citat Ursprungligen postat av Biffen79 Visa inlägg
    Vilken storlek du skall ha får du ju pröva dig fram till men min första tanke va 239 går mopeden köra med sådant stort munstycke? Originalkröken bör du byta ut om du skall få effekt det stryper jätte mycket även om du pluggat ur det. Men så stort som 239 munstycke lär du ju inte behöva hoppa ned till 110-120 och byt upp och ned därifrån så skall du nog hitta något som funkar

    Kolla stiftet så ser du om den går för fett eller för magert svart för mycket åt det vita för magert stiftet skall va oboy färgat
    har ett mellanvarvigt rör som ska på senare. MEn tog reda på hur de var, man kan inte jämföra 239 i storlek på mikunis förgasare med t.ex. dellorto storlekar. de räknar på ett helt annat sätt. så 239 ska vara en helt okej utgångspunkt. t.ex. ca 190 är lika stort som 100
    Rieju RRX

  14. #794
    Citat Ursprungligen postat av Eniro Visa inlägg
    har ett mellanvarvigt rör som ska på senare. MEn tog reda på hur de var, man kan inte jämföra 239 i storlek på mikunis förgasare med t.ex. dellorto storlekar. de räknar på ett helt annat sätt. så 239 ska vara en helt okej utgångspunkt. t.ex. ca 190 är lika stort som 100

    på min TS ex körde jag Mikuni 20mm med 70cc den körde jag 120 munstycke på tycker 239 låter väldigt stort på Mikuni jag vet att dellorto har andra storlekar

    Edit: sorrrrry jag tänkte galet det va min16.5 jag hade 120 på
    Senast redigerat av Biffen79 den 2012-08-23 klockan 21:34.

  15. #795
    Citat Ursprungligen postat av Biffen79 Visa inlägg
    på min TS ex körde jag Mikuni 20mm med 70cc den körde jag 120 munstycke på tycker 239 låter väldigt stort på Mikuni jag vet att dellorto har andra storlekar

    Edit: sorrrrry jag tänkte galet det va min16.5 jag hade 120 på
    ännu mer knas. Mindre fögge = större munstycke. Större fögge = mindre munstycke.

    är rätt vanligt med dellorto munstycke i mikuni, kan de vara att du hade de?
    Rieju RRX

  16. #796
    Hej

    Jag skall nu renovera mina originaldämpare med nya packboxar vad skall man ha för olja till dessa läst att man ska ha mellan 2-3dl men inte hittat vad man skall ha för olja. Jag har försökt få på 125:a gafflar men det var mer jobb än jag trodde så det blir att fixa mina original. Så behöver veta vad jag skall beställa för olja

    Sedan undrar jag om det är bökigt att få upp packboxarna efter att man tagit bort låsringen som sitter över packboxen för det är bara den som skall bort va sedan skall man kunna dra upp packboxen va längesedan jag greja med detta minnet sviker lite

  17. #797
    Heidekens avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    785
    Citat Ursprungligen postat av Biffen79 Visa inlägg
    Hej

    Jag skall nu renovera mina originaldämpare med nya packboxar vad skall man ha för olja till dessa läst att man ska ha mellan 2-3dl men inte hittat vad man skall ha för olja. Jag har försökt få på 125:a gafflar men det var mer jobb än jag trodde så det blir att fixa mina original. Så behöver veta vad jag skall beställa för olja

    Sedan undrar jag om det är bökigt att få upp packboxarna efter att man tagit bort låsringen som sitter över packboxen för det är bara den som skall bort va sedan skall man kunna dra upp packboxen va längesedan jag greja med detta minnet sviker lite
    det ska vara Atf olja. 2,5 dl har jag kommit fram till. 3dl då blir gaffeln stumm.

    packboxarna är riktig knöliga ibland. Jag gjorde så att jag satte i hjulaxeln där nere så stod jag på den med båda fötterna, sen rycker man upp gaffelbenet till packboxen tillslut hoppar ur och hela gaffeln flyger isär. för att förenkla det hela kan man försöka men en smal kniv eller skruvmejsel demolera packboxarna å dom släpper lättare

  18. #798
    Citat Ursprungligen postat av Heideken Visa inlägg
    det ska vara Atf olja. 2,5 dl har jag kommit fram till. 3dl då blir gaffeln stumm.

    packboxarna är riktig knöliga ibland. Jag gjorde så att jag satte i hjulaxeln där nere så stod jag på den med båda fötterna, sen rycker man upp gaffelbenet till packboxen tillslut hoppar ur och hela gaffeln flyger isär. för att förenkla det hela kan man försöka men en smal kniv eller skruvmejsel demolera packboxarna å dom släpper lättare
    tack så mycket Heideken får testa att göra sönder dom lite att få i de nya bär ju inte va så jäkla svårt

    Har en annan fråga är det någon som vet hur svårt det är att byta växelaxeln måste man riva hela motorn för det?

  19. #799
    Heidekens avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    785
    det är skitenkelt att byta den. av med transmissionskåpan(heter det så?) och där sitter vexelmeanismen med ett clips, lossa det, sen dra ur växelaxeln, om den inte oxå sitter med clips, är inte helt hundra. Men den har clips på svänghjulssidan iaf

    edit: du måste ta bort kopplingskorgen först

  20. #800
    Citat Ursprungligen postat av Heideken Visa inlägg
    det är skitenkelt att byta den. av med transmissionskåpan(heter det så?) och där sitter vexelmeanismen med ett clips, lossa det, sen dra ur växelaxeln, om den inte oxå sitter med clips, är inte helt hundra. Men den har clips på svänghjulssidan iaf

    edit: du måste ta bort kopplingskorgen först
    okej det borde inte vara allt för svårt att byta den då får bli en ny sådan växelaxel trött på glappande växelpedal. Har en reservdelsmotor jag kan testa på med så man inte gör något dumt

  21. #801
    Heidekens avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    785
    går inte att misslyckas med en dt motorn

    Utan några förkunskaper inom just motorer så plockade jag isär min, bytte alla lager o packningar osv och efter ca ett halvår satte jag ihop den igen. hade förståss glömt hur allt satt men den funkade fin fint sen när den var ihop

  22. #802
    dalmassss avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    87
    Någon som har testat homoet rören?
    Och hur tycker ni experter röret ser ut att vara? Ska sitta på en måttligt trimmad dt med airsal cylinder, malossi topp, 20mm, fyrbladigt reed och eventuellt blir de hpi tändning.


  23. #803
    Har satt på original på min moped igen då jag funderat på om det är värt att åka trimmat när man har körkort, så jag satte på original putsa upp utblåset lite och satte på ny kolv nya ringar kört ca 6 mil så helt plötsligt nyper den suck byta kolv och ringar igen segt inte dyrt men segt bara. har kört på strax under 4% blandning i bensinen stiftet oboy brunt ändå skär den så plåga jag den inte jätte hårt knepigt jaja bara att fixa ny kolv den startar på kick men är inte riktigt samma ork i den som innan räcker säkert med nya ringar bara men det är så lite pengar så jag byter kolven med. Får väl köra in den längre nästa gång men körde verkligen lugnt de första 7 milen. och stiftet är jätte fint hade väl bara otur eller vad tror ni?

    hmm kan det va så att jag kör fel värme på stiftet vet inte riktigt vad jag har kanske ska köpa nytt stift med vad ska man ha för stift på originalcylinder hög komp grovböj?

  24. #804
    Hej jag har ett litet problem köpte en billig DT som jag gör ordning när jag köpte den så starta jag den och den gick hur bra som helst den starta jätte fint lät bra i motor bättre än min andra som är i ganska fint skick så jag ville ha den motorn till min sagt och gjort flytta jag över den till min svarta DT skruva på allt koppla in allt men den startar inte. Jag kolla gnistan på stiftet den är bra jag tar av cylinder insug förgasare och kollar så alla packningar är täta vilket dom är men nää den vill inte starta. Flyttar även reed och förgasare från min fungerande motor till den som inte startar men samma sak fin gnista men vägrar starta. Sprutar in startgas puttrar den några sekunder innan den dör. När motorn satt på den vita gick den klockrent dock upptäckte jag av renslump att det va bensin/olja innanför svänghjulet fick det på fingret kan det va så att den packboxen gått och inte startar för det? Och går den att byta utan att riva motorn?

  25. #805
    Läckage vid den packboxen kan lätt få en motor att inte gå. Det brukar gå pilla ut den utan att klyva motorn - har faktiskt råkat ut för att en motor lagt av när packboxen lossnade och trycktes ut, där var det simpelt att få bort den och montera en ny.

  26. #806
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Läckage vid den packboxen kan lätt få en motor att inte gå. Det brukar gå pilla ut den utan att klyva motorn - har faktiskt råkat ut för att en motor lagt av när packboxen lossnade och trycktes ut, där var det simpelt att få bort den och montera en ny.
    Tack så mycket får försöka få bort svänghjulet köpa biltemas Svänghjulsavdragare imorgon och se om jag ev kan se något fel

  27. #807
    tjena har nu köpt eftermarknads kopplingsarmen och undrar då hur man monterar den? ägaren innan mej har gjort någon hemma byggd grej så därför vet jag inte hur det ska sitta.
    bilder skulle inte vara fel när den sitter monterad i kåpan

    tack på förhand

  28. #808
    Citat Ursprungligen postat av ***matte*** Visa inlägg
    tjena har nu köpt eftermarknads kopplingsarmen och undrar då hur man monterar den? ägaren innan mej har gjort någon hemma byggd grej så därför vet jag inte hur det ska sitta.
    bilder skulle inte vara fel när den sitter monterad i kåpan

    tack på förhand
    Hittade nått









    Har du eftermarknads ser det ut såhär:






  29. #809
    Skruven sitter på fel håll på bild 3 ska vara utåt så de går att justera kopplingen. Ang justering så skruvar man in skruven tills det tar stopp, man får inte dra hårt för då slirar kopplingen, ska bara ligga emot, sen låser man med muttern Lycka till med monteringen

  30. #810
    okej tack så mkt

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in