Sidan 23 av 28 Första ... 132122232425 ... Sista
  1. #661
    Hade i 5 växlad låda på dtn idag, FYSATAN vilken skillnad, går som fan! dock massa otrevliga ljud när man frikopplar osv får kolla upp de ni som kör med lite värre trimm, satsa på 5 växlad låda, mycket större skillnad än man tror

  2. #662
    Hej jag känner en som ska sälja en beg malossi 70cc för 1000 kr ska jag köpa den eller en ny polini får 1300

  3. #663
    Där kopplingswiren går ner i kåpan, hur är det där? Är de någon form av hylsa som stoppar början av "böjen" på höljet?

  4. #664
    Citat Ursprungligen postat av PipaZ Visa inlägg
    Där kopplingswiren går ner i kåpan, hur är det där? Är de någon form av hylsa som stoppar början av "böjen" på höljet?
    Enklare om du skruvar loss o kollar än att nån här förklarar på höljet är den e hylsa som stoppar ja om du har original vajer då

  5. #665
    Citat Ursprungligen postat av elisson Visa inlägg
    Enklare om du skruvar loss o kollar än att nån här förklarar på höljet är den e hylsa som stoppar ja om du har original vajer då
    Haha, har redan skruvat loss o kollat, men ja har en orgwire nu istället för den sketna wiren som satt där förut som har gått åt helvete
    Vart köper man en sådan hylsa o vart köper man den? För hela böjjen ska ju verkligen inte in i kopplingskåpan xD

  6. #666
    Citat Ursprungligen postat av PipaZ Visa inlägg
    Haha, har redan skruvat loss o kollat, men ja har en orgwire nu istället för den sketna wiren som satt där förut som har gått åt helvete
    Vart köper man en sådan hylsa o vart köper man den? För hela böjjen ska ju verkligen inte in i kopplingskåpan xD
    Den e ju lite smalare längst ut, där ska du ha en m6 bricka

  7. #667
    Vet någon vart man kan köpa en DT mx motor i stockholm? har sökt på blocket / google men hittar inget.. någon som vet en affär som säljer de? vore tacksam för svar helst pm =)

  8. #668
    Tjenare, är det någon som vet vart jag kan få tag på 4 eller 6läppars reddventil (menmbran(?)) till DT50 -88, tror jag har 20/17 mm fögge kina kopia, TRK/TKD eller något (inte kollat så serriöst på den ännu)? Har kollat på twostroke och cykelkraft men dom tycks bara ha materiel och org ersättnings.

    Tacksam för svar MVH Robin

  9. #669
    Citat Ursprungligen postat av noRib Visa inlägg
    Tjenare, är det någon som vet vart jag kan få tag på 4 eller 6läppars reddventil (menmbran(?)) till DT50 -88, tror jag har 20/17 mm fögge kina kopia, TRK/TKD eller något (inte kollat så serriöst på den ännu)? Har kollat på twostroke och cykelkraft men dom tycks bara ha materiel och org ersättnings.

    Tacksam för svar MVH Robin
    Det finns inga som passar bult on till dt men am6 passar om man filar upp cylindern lite samt fixar en spacerplatta

  10. #670
    Ok, men flerläppad reedventil är nog att glömma då fanskapet skar igår, jag som hade tänkt att köpa olja någon timma senare -.- Nåväl dum som man är och chansade att köra ändå får man ta straffet. Den skar p.ga. för lite olja, men det skumma var att den skärde inte ihop förens jag stannat den och skulle kicka :S kicken fastnade och efter senare demontering med hjälp av kompisen var den trevliga märken på kolven och massvis med metallspån i vevhuset. Så nu till nästa fråga: Bortsett från ny cylinder, topp och kolv, hur stor är chansen att växlar och dyl rökt med? Att kicken inte ville kicka var (förhoppningsvis) inte att något drev/kugg lr liknande satt sig i lådan utan att veven satt fast. Antagligen har la något/många metall flisor/spån åkt in o satt sig där när jag/vi kickade. Men åter till fråga: Vad lär behövas byta? Går det att renovera veven med nya lager eller är det bara att skrota?

    Mer tacksam än någonsin för svar MVH: Robin

  11. #671
    Tvåtaktsoljan har inget med växellådan att göra, däremot vevstaken och ramlagren som inte lär må särskilt bra.

    Vevpartier går renovera genom att montera en ny vevstake, men det blir ofta dyrare än en ny komplett vev när det gäller mopeder.

  12. #672
    Att 2-takts oljan inte har något med veven, växlarna och dyl att göra vet jag. Kanske är möjligt att märkena på kolvens nederkant varit där innan? Har kollat runt halva dagen på olika delar som kan tänkas behövas bytas, själva vevstaken ligger på 4-600 och ett helt vevparti 900-1000, lagregna tror jag va runt 60-80spänn/st, vet inte dock ens om det är rätt lager. Men hur stor chans är det att något i lådan är kört? Vart kan man få tag på grejer till lådan i så fall? Har för mig att DT lådorna var rätt bra? Och elisson: Vart får man tag på 5:e växeln? det låter ju som ett måste!

  13. #673
    Fredde1337s avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    gävle
    Inlägg
    152
    Citat Ursprungligen postat av Cadillac Visa inlägg
    Fyfan nu är jag trött på att förgasarehelvetet läcker! bytte nålventilen till en helt ny, läckte. bockade till flotören lite där den ligger mot nålen, läcker. provade med den gamla igen, läcker.
    Va fan är det som är fel!!?? Det rinner/droppar hela jävla tiden från slangjäveln som sitter där vid överflödningsgrejjen under flotörkoppen. Nu har jag pluggat skiten med en skruv men det är ju ingen bra lösning, plus att det rinner soppa ur luftanslutningen då också.
    Någon som har någon sorts idé på vad som skulle kunna lösa detta jävla problem!?
    Testa rensa munstucket som sitter i flotör huset där det sitter en nål som ligger mot flotören är det skit under stänger inte den och förgasarn flödar över

  14. #674
    Citat Ursprungligen postat av noRib Visa inlägg
    Att 2-takts oljan inte har något med veven, växlarna och dyl att göra vet jag. Kanske är möjligt att märkena på kolvens nederkant varit där innan? Har kollat runt halva dagen på olika delar som kan tänkas behövas bytas, själva vevstaken ligger på 4-600 och ett helt vevparti 900-1000, lagregna tror jag va runt 60-80spänn/st, vet inte dock ens om det är rätt lager. Men hur stor chans är det att något i lådan är kört? Vart kan man få tag på grejer till lådan i så fall? Har för mig att DT lådorna var rätt bra? Och elisson: Vart får man tag på 5:e växeln? det låter ju som ett måste!
    Dt lådorna tål vad som helst 5växlat går o få tag på utomlands då alla dt mx är 5 växlade utomlands har du tur hittar du nån i sverige som har

  15. #675
    Ok låter trevligt, Angående 5växlat - Måste man byta hela blocket då eller är det "bara" att trycka i en till växel? Antar att det är det sistnämnda eftersom det vore väldigt onödigt att tillverka ett specielt block bara för sverige. F.ö så hade skiten inte skurit, kolven slog i toppen så att flisor ramlade ner i veven och satte sig, bara ett ramlager och topplockspackning som är kasst. Sedan undrar jag om det är någon som ligger på ett riktigt bra el-schema (utskrivnings kvalité) till DT, har framtida planer på att döda orginal elen och hålla det simpelt, fram, baklyse halv/helljus, tuta, dödare helt enkelt
    Senast redigerat av noRib den 2011-06-18 klockan 01:12. Anledning: Bättre formulering.

  16. #676
    Citat Ursprungligen postat av noRib Visa inlägg
    Ok låter trevligt, Angående 5växlat - Måste man byta hela blocket då eller är det "bara" att trycka i en till växel? Antar att det är det sistnämnda eftersom det vore väldigt onödigt att tillverka ett specielt block bara för sverige. F.ö så hade skiten inte skurit, kolven slog i toppen så att flisor ramlade ner i veven och satte sig, bara ett ramlager och topplockspackning som är kasst. Sedan undrar jag om det är någon som ligger på ett riktigt bra el-schema (utskrivnings kvalité) till DT, har framtida planer på att döda orginal elen och hålla det simpelt, fram, baklyse halv/helljus, tuta, dödare helt enkelt
    Har för mig att man måste fräsa ur i blocket för det
    Min DT kommer få en 5växlad låda
    Citat Ursprungligen postat av Holmqvist Visa inlägg
    Förstår inte alls varför folk gnäller på boatians osv..dom håller ju bra mycket bättre än derbi iaf
    Köper/Byter/Säljer

  17. #677
    Emil123s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Kjula flygraka
    Inlägg
    688
    Citat Ursprungligen postat av PipaZ Visa inlägg
    Har för mig att man måste fräsa ur i blocket för det
    Min DT kommer få en 5växlad låda
    Inte för vanliga femväxlade som DT´n såldes med i andra länder, dom lådorna ser identiska ut med original förutom att den har 2 drev till där det sitter distanser på original.

    Däremot YZ80-lådan från 78 som jag har i min och som du tänkt köra med i din är grövre på högra sidan av bakre axeln, på YZ-motorerna sitter det ett nållager där istället för en mässingbussning, därför din måste fräsas upp!
    Don´t make excuses, make horsepower!

  18. #678

  19. #679

    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    västervik
    Inlägg
    975
    Citat Ursprungligen postat av DT-Davve Visa inlägg
    http://www.skoterdelen.com/membran-reedventil-4lappar-p-409-c-1651.aspx
    K
    anske lite sent men ändå Här är en länk till 4läppars reed
    "OBS Cylindern behöver justeras på bredden i insug"

    §6.2 Signaturer: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid skärmupplösning 1280x1024. Max tillåten storlek på bild är 468x60 pixlar, har du både text och bild så tillåts max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024.

  20. #680
    Citat Ursprungligen postat av kattens Visa inlägg
    "OBS Cylindern behöver justeras på bredden i insug"


    Bra att du såg det, jag får lära mig se efter bättre!

  21. #681
    Goddagens.
    Nu är det så att jag har ett jävligt jobbigt problem med min DT.
    Allting började 1maj när en pinnbult gick av så jag blev tvungen att borra ur det som var kvar i cylnidern och då for även så gott som alla gängor. Jag skaffade en ny pinnbult och skruvade dit så gott det gick och sen monterade tillbaka cylindern. Jag kör med den så (med läkande topp) men nu idag blev den helt åt helvete, kan köra ca 5min (den är rumstemp när jag startar) men sen börjar den gå skit och tappar all ork och ca 30sek efter den tappar orken så bara dör den och går fan inte att få igång igen förrän när den blivit kall.

    Skulle vara trevligt med hjälp Det underliga är att den gått att köra i snart två månader med läkande topp utan problem.

    Det jag kollat på den är:
    Tändstift - funkar
    Topplockspackning - hel
    Kolv och cylinder - hela
    Cylinderfotspackning - hel
    Avgaspackning - hel

    Det började med att den som tjöt till varje gång bränslet antändes, men slår man av tändningen så låter det inte, och inte heller om man tar ut tändstiftet och lägger det mot toppen. Så då rullade jag igång den och den gick som den gjort i snart två månader nu ända fram till jag kört i 5min och då bara tappade den all ork och tog ca 30sek efter. (Gick att köra hur länge som helst tidigare utan problem)
    Min Yamaha DT50MX -93 *DTn står i dvala sedan Augusti 2011 i väntan på att min lillebror ska fylla moppe*
    Nuförtiden är mitt åk en Volvo 345 DLS -81.

  22. #682
    Vad skall brytaravståndet vara på Dtmx (cdi, om det spelar någon roll)?

  23. #683
    Om du hittar en brytare på en DT så har du hittat ett fel.

  24. #684
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Om du hittar en brytare på en DT så har du hittat ett fel.
    Gött att jag inte började leta då! haha har ingen koll :s

  25. #685

    Hjälp

    Gutt att tråden används
    nu till mitt prblem , jag ska byta ramlager i min dt motor men jag får inte bort det envisa svänghjulet har en avdragare med två armar men den släpper inte har även slagit med en hammare runtom men inget händer
    längtar efter tips

  26. #686
    Använd RÄTT avdragare istället.

  27. #687
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Använd RÄTT avdragare istället.
    vad är det för någon ? en med tre armar ?!

  28. #688

    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    västervik
    Inlägg
    975
    Citat Ursprungligen postat av DT_MX Visa inlägg
    vad är det för någon ? en med tre armar ?!
    såndär

    http://www.trimbutiken.se/shop/thumb...300_194_75.jpg
    §6.2 Signaturer: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid skärmupplösning 1280x1024. Max tillåten storlek på bild är 468x60 pixlar, har du både text och bild så tillåts max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024.

  29. #689
    Hej vill först tacka för ett kanonforum,nu till mitt problem. Det är så att batteriet inte laddas under drift vilket jag antar det ska, någon som skulle kunna tänka sig och berätta hur jag ser om allt är korrekt kopplat? tack på förhand

  30. #690
    Citat Ursprungligen postat av DT63.14cc Visa inlägg
    Hej vill först tacka för ett kanonforum,nu till mitt problem. Det är så att batteriet inte laddas under drift vilket jag antar det ska, någon som skulle kunna tänka sig och berätta hur jag ser om allt är korrekt kopplat? tack på förhand
    Om allt är rätt kopplat så ör det likriktaren som är kass, kan fixa elschema senare

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in