Sidan 4 av 28 Första ... 2345614 ... Sista
  1. #91
    Shöwteks avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 217
    Citat Ursprungligen postat av Mange Visa inlägg
    Min är sjukt tungt drevad (14/48) men ska hämta ut 12/50 om en timme och sen blir det nytt stift. Skulle ett BR8hs bli bra till en 5,5 cylle, 16,5 mm fugg och luhao krök?
    Tyckte de lät som att din blöddrade på maxgas men kan väl vara tändstiftet också?
    Citat Ursprungligen postat av rassespike Visa inlägg
    Alla "hypermoppar" har sån extrem Setup för att kunna komma över 100km/h sträcket..fattar inte de riktigt Min Setup e ju liksom bara TK underliggande o sportluftsfilter, större munstycke. Jag har varit uppe i 115km/h, uppmätt med bil bakom mej

  2. #92

  3. #93
    Citat Ursprungligen postat av Mange Visa inlägg
    Min är sjukt tungt drevad (14/48) men ska hämta ut 12/50 om en timme och sen blir det nytt stift. Skulle ett BR8hs bli bra till en 5,5 cylle, 16,5 mm fugg och luhao krök?
    Borde nästan inte va för tungt tyck ja, kör själv med 14/50 tsm med 43 mm org cylle(borrad) 16.5 fögge å Jamarcol, funkar skitbra ^^ stark som en jävla oxe
    Har förövrigt samma stift som du nämnde, å de har funkat Hur bra som helst i väääääääääääldigt många mil ^^

    Citat Ursprungligen postat av vongyllis Visa inlägg
    bänka min till 18 hästar i lördags !
    åfysatan på motorn eller hjulet? ^^

  4. #94

  5. #95
    Citat Ursprungligen postat av Mange Visa inlägg
    min säckar ihop i nästan alla backar och måste dra ur varje växel som fan.
    Låter nästan konstigt, ja mena, körde själv med 15/50 till 60 cc å org fögge å jamarcol, funkade hyffsat. Men den vart sådär efter ett tag, men de tror jag beror på tändningen, då den uppför sej lika med eurokiten å de som sitter på nu.

  6. #96

  7. #97
    Citat Ursprungligen postat av MostWanted93 Visa inlägg
    Borde nästan inte va för tungt tyck ja, kör själv med 14/50 tsm med 43 mm org cylle(borrad) 16.5 fögge å Jamarcol, funkar skitbra ^^ stark som en jävla oxe
    Har förövrigt samma stift som du nämnde, å de har funkat Hur bra som helst i väääääääääääldigt många mil ^^



    åfysatan på motorn eller hjulet? ^^
    på hjulet

  8. #98
    visst äre så att man drevar upp fram för axx och drevar ner bak för hastighet?

  9. #99
    Citat Ursprungligen postat av Nn1ck3 Visa inlägg
    visst äre så att man drevar upp fram för axx och drevar ner bak för hastighet?
    nej, man drevar upp fram OCH/ELLER ner bak för hastighet, om du vill ha acc så drevar du ner fram och/eller drevar upp bak

  10. #100
    Citat Ursprungligen postat av Nn1ck3 Visa inlägg
    visst äre så att man drevar upp fram för axx och drevar ner bak för hastighet?
    till tex, 14/53 bra topp dåligt axx, 12/65 bra axx dålig topp, 13/56 bra axx å skaplig topp!
    Svarvar och bygger special delar till olika fordon
    Mer info här

  11. #101
    Citat Ursprungligen postat av ILO_Gurra Visa inlägg
    till tex, 14/53 bra topp dåligt axx, 12/65 bra axx dålig topp, 13/56 bra axx å skaplig topp!
    Aomen, fast kör du med typ 12/65 på en hyper setup får du fan inget axx bara varvar som en *****

  12. #102
    Citat Ursprungligen postat av elisson Visa inlägg
    Aomen, fast kör du med typ 12/65 på en hyper setup får du fan inget axx bara varvar som en *****
    vadå inget axx?.. han kommer få hur jävla bra axx som helst.. men han kommer få växla hea tiden och inte ha så bra toppfart

  13. #103
    Citat Ursprungligen postat av vongyllis Visa inlägg
    vadå inget axx?.. han kommer få hur jävla bra axx som helst.. men han kommer få växla hea tiden och inte ha så bra toppfart
    Nja, kommer inte va nån fart i den axxet upplevs enligt mig bäst när man har lagom tung drevning Jag körde med originaldrevning på min dt med eurokit osv.. Gick fan inte fort Varvade bara typ, inge vidare axx, sen bytte jag till 14/48 o då jävlar stack han iväg

  14. #104
    Citat Ursprungligen postat av elisson Visa inlägg
    Nja, kommer inte va nån fart i den axxet upplevs enligt mig bäst när man har lagom tung drevning Jag körde med originaldrevning på min dt med eurokit osv.. Gick fan inte fort Varvade bara typ, inge vidare axx, sen bytte jag till 14/48 o då jävlar stack han iväg
    jag har 11/50 på min "hyper". reser 3:an.. och har en topp på 106 km/h

  15. #105

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Hälsingland
    Inlägg
    274
    Citat Ursprungligen postat av vongyllis Visa inlägg
    jag har 11/50 på min "hyper". reser 3:an.. och har en topp på 106 km/h
    Ja men då är det en am6 motor också.
    GLÖDLAMPAN HÄR, PRÖVAR PÅ NYTT NICK BARA
    DRACN
    http://www.moppenet.nu/showthread.ph...=8860#post8860

  16. #106
    Citat Ursprungligen postat av JEW Visa inlägg
    Ja men då är det en am6 motor också.
    hade en annan dt... som emil123 portat.. körde 12/50 på den.. och den behövde mindre ändå

  17. #107

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Hälsingland
    Inlägg
    274
    Citat Ursprungligen postat av vongyllis Visa inlägg
    hade en annan dt... som emil123 portat.. körde 12/50 på den.. och den behövde mindre ändå
    Aha.

    Hållet med elisson jag där. Har också kört en liknande setup som honom och körde man sån lätt drevning så var de inge vidare axx varvade mest Lämplig drevning så drog den bäst tyckte ja med...
    GLÖDLAMPAN HÄR, PRÖVAR PÅ NYTT NICK BARA
    DRACN
    http://www.moppenet.nu/showthread.ph...=8860#post8860

  18. #108
    äntligen lite fart på tråden ^^

  19. #109


    Har lite problem, jag har klyvt en motor i från en yamaha dt50mx och vet inte riktigt hur växelådan ska vara när man sätter ihop den igen. Är det den "axeln" i den röda ringen som ska vara åt rätt håll? Kan man typ rikta in den med hjälp av utbuktningen i den blå ringen? Eller är jag helt fel ute?
    Tack på förhand!

  20. #110

  21. #111
    OK, den ska vara som den är på bilden då? För att när jag vänder den fel så tar inte växelanordningen tag i alla växlar?

  22. #112
    På bilden i mitt inlägg

    Så vände jag plattan så som den ska vara
    Om inte växlarna går i rätt då, så kolla att växelgafflarna ligger rätt (i växeldrevsaxlarna) och att deras "styrpinnar" i växelstocken, växeltrumman eller vad det nu heter går i rätt

  23. #113
    Jag undrar om fs1 ans kick passar på en dt 50 mx??.

  24. #114

  25. #115

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Hälsingland
    Inlägg
    274
    Citat Ursprungligen postat av eldorado74 Visa inlägg
    kicken passar nog. ganska säker på att det är samma splines (stavning) och diameter btw alla som 5petat låda får gärna skriva det då jag vill veta hur vanligt/ovanligt det är med just 5växlad Yamaha dt50mx/r . själv är man ju stolt ägare av 5petad låda
    Det är ovanligt eftersom dt50mx med 5växlad låda aldrig tillverkats i sverige utan bara i norge !
    GLÖDLAMPAN HÄR, PRÖVAR PÅ NYTT NICK BARA
    DRACN
    http://www.moppenet.nu/showthread.ph...=8860#post8860

  26. #116

  27. #117

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Hälsingland
    Inlägg
    274
    Citat Ursprungligen postat av eldorado74 Visa inlägg
    dom byggde väll mopederna i japan å skicka ut dom om jag inte minns fel
    Ja så är det väll men det har fortfarande aldrig gått nån dt50mx lagligt här i sverige med 5petad låda, bara i norge
    GLÖDLAMPAN HÄR, PRÖVAR PÅ NYTT NICK BARA
    DRACN
    http://www.moppenet.nu/showthread.ph...=8860#post8860

  28. #118
    Säger som JEW, inte vanliga alls. Brukar få pröjsa runt 1000 kr.... om man ens får tag i nån, så har du en 5växlad ska du va rätt stolt

  29. #119

  30. #120
    Hej jag behöver hjälp!

    Idag monterade jag en äkta Mikuni 16mm på min kära DT. Men när jag slår på kranen så börjar den flöda, om jag sedan slår av kranen och startar moppen i nån sekund slår av mopeden och sen slår på kranen så slutar den flöda. Det är bara efter man tömt förgasaren på bensin och sedan slår på kranen som det blir så.
    Då är min fråga: Vad kan vara felet? Så jag vet vad jag ska kolla efter extra noga.

    Och dessutom tycker jag att jag borde få lite effektökning med mikunin, men den går fortfarande lika slött som med originalförgasare. Enda är att mikunin behöver inte ställas in så den fyrtaktar i friläga för att gå bra med växel i. En kompis med exakt samma setup som mig (org cylle + topp, mikuni 16, 12/48 drev och jamarcol) går mkt hårdare än min, den går 55 på platten med ett jävla axx, min dt med exakt samma setup går 50 på platten och är slö upp i 50.
    Jag monterade ny kolv + ringar för en månad sen, då sotade jag ur cyllen och den såg riktigt fräsch ut inuti.
    Min Yamaha DT50MX -93 *DTn står i dvala sedan Augusti 2011 i väntan på att min lillebror ska fylla moppe*
    Nuförtiden är mitt åk en Volvo 345 DLS -81.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in