Ämne: Aerox driver dåligt
-
2011-09-14, 20:52 #1
Aerox driver dåligt
Hej!
Allt började med att jag bytte ut min originalkoppling mot en Malossi Fly.
När Malossi kopplingen var ny så gick den bra, den stack inte riktigt direkt men nästan. Brydde mig inte mer om det sen har den bara blivit svagare och svagare.
När jag ska köra iväg så orkar den inte, får hjälpa till att sparka iväg med fötterna 10 - 15m. Och den toppar 25 - 30km/h och då har jag dragen v-ring. Så fort det lutar lite uppåt så stannar den och jag får gå upp.
Den varvar väldigt dåligt så den låter även väldigt svag, så varvtalet går ner som bara den när jag ska upp för en backe.
Fick tips om att det kunde vara för mjuka kopplings fjädrar, satt vita i som följde med kopplingen, men jag köpte gula och gröna fjädrar från malossi.
Prövade de gula och då sticker den bättre, den driver iväg direkt. Men den orkar fortfarande inte upp för backar och den går inte över 25 - 30km/h. Kör jag upp för en backe nu med de gula fjädrarna så varvar den till skillnad från förut men den går inte frammåt.
Någon som har en aning om vad det kan vara?
Har ingen speciell setup men det som är gjort är:
Avkapad blindtarm
Dragen v-ring
Bytte även till en Malossi X-Kevlar rem i samband med att jag bytte koppling.
Snabba svar upskattas.
Mvh Mattias
-
2011-09-14, 21:19 #2
sleten rem,dåligt membran, för mjuk tryckis kan kanske va felet
riktig stuntare
-
2011-09-14, 21:24 #3
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Olofström
- Inlägg
- 6 543
Provat bytta stift?.
En polare hade likande fel och då vart de stiftet
-
2011-09-14, 21:24 #4
Utsliten kopplingsklocka?
-
2011-09-14, 21:32 #5
Remmen borde inte var sliten, satte dit den i slutet på Juli och då var den ny, kanske kört 50 - 60mil. Kan jag se om membranet är dåligt? Och tryck fjädern borde inte vara för mjuk, sitter en grön tryckfjäder på, glömde skriva det.
Okej, får ta och testa det då.
Går det se på något sätt?
-
2011-09-14, 21:44 #6
-
2011-09-14, 21:55 #7
Sliten kopplingsklocka har jag svårt och tro. se över rem, variator,koppling mm.
-
2011-09-14, 22:05 #8
-
2011-09-14, 23:09 #9
Ber om ursäkt för dubbelpost, måste bara fråga en sak. Där bak vid kopplingen, där remmen ligger så är det ju som att remmen ligger mellan två skivor, är det remskivorna? Och hur långt ner mellan dom två skivorna ska remmen ligga? Kan det vara att remmen ligger för långt ner mellan skivorna? Har tryckt ner remmen så långt ner jag kan mellan skivorna där för en kompis sa att hans pappa hade sagt att man ska trycka ner remmen långt mellan skivorna.
Men innan jag bytte koppling och hade original remmen kvar så kom jag på att den var ju knappt ner tryckt alls mellan "skivorna" bak.
-
2011-09-15, 14:29 #10
Hejsan MattiasG!
När du sitter på mopeden och skall köra iväg, varvar motorn mycket, men den driver inte? eller orkar den inte varva samtidigt som den inte driver?
Detta hände efter du bytte till kopplingen säger du? Det kan vara så att kopplingens mutter har skruvat loss sig?
Alterantivt så är kopplingen/trumman defekt? Bara tänka logiskt vad det kan vara som gör att de
Behöver du reservdelar har vi ett bra sortiment ifrån Naraku som kan vara ett alternativ om er kopplingstrumma gått sönder.
Annars ta loss grejerna igen och se över så att inte muttern skruvat loss sig.
Med Vänliga Hälsningar
Phill @ Racing Planet
-----------------------
-
2011-09-15, 14:43 #11
Hej!
Den varvar men driver dåligt iväg. Den betedde sig exakt lika dant som den gör nu innan jag bytte koppling, men då var kopplingsbackarna helt nerslipade. Men sen när jag precis satte på den nya gick den ju bra, men sen har den bara börjat bli som den var innan jag bytte koppling, blir svagare och svagare. Idag går den knappt frammåt alls.
Satte i ett nytt tändstift idag och så prövade jag en kompis original drivrem men det blev ingen skillnad.
Edit:
Här kommer två videos på hur moppen går, den första är när man ska köra iväg och den andra är full gas.
http://www.youtube.com/watch?v=PzPJJMRDGZk
http://www.youtube.com/watch?v=njj3CKrsUG8Senast redigerat av MattiasG den 2011-09-15 klockan 14:56.
-
2011-09-15, 14:52 #12
Hej igen!
Hmm...Högst troligt har de ju hänt något med kopplingen alternativt kopplingsklockan.
Gör så att ni demonterar kopplingen och tar en titt vad som kan ha hänt.
Är det så att kopplingsklockan är blånerad och visar ojämna bromsspår kan kopplingen eller klockan vara problemet som gör att grejerna slirar för mycket.
Hade du haft för lätta fjädrar på kopplingen hade mopeden drivit direkt, för hårda fjädrar hade moppen börjat driva mycket senare när motorn varvat upp ordentligt.
Så du behöver inga hårdare fjädrar, du behöver bara öppna kopplingen och konstatera fakta vad som är problemet.
Här har du en prisvärd sport koppling, underskattad och bra till minarelli motorn!
Här har du en kopplingsklocka som kyler bättre och är av bra kvalité!
Här har du en komplett trumma med remskivor ifall de är din trumma som är boven!
Med Vänliga Hälsningar
Phill @ Racing Planet
-----------------------
-
2011-09-15, 14:59 #13
-
2011-09-15, 15:07 #14
Hej igen!
Det verkar som om variatorn inte vill arbeta ordentligt, precis som om remskivorna på kopplingen inte trycker ifrån som de skall?
Har du startat motorn utan variatorkåpan och konstaterat hur det ser ut under drift på centralstödet eller låtit någon annan köra och så tittar du själv hur de ser ut inuti?
Remmen skall ju liksom driva upp och ner på remskivorna, det verkar som om den inte klarar av det utan hamnar i ett låst läge.
Kan vara trumman som havererat alternativt tryckfjädern?
Med Vänliga Hälsningar
Phill @ Racing Planet
-----------------------
-
2011-09-15, 15:12 #15
-
2011-09-15, 15:20 #16
Hej igen!
Kopplingstrumma/Kopplingspaket, same same, but different
Den som håller ihop kopplingen med tryckfjädern och har de bakre remskivorna.
Ser till så att remmen kan klättra på variatorn i olika hastigheter.
Med Vänliga Hälsningar
Phill @ Racing Planet
-----------------------
-
2011-09-16, 14:31 #17
Var ute och prövade en mjukare tryckfjäder än vad jag hade och då blev den samma fast ännu svagare, kan det vara att jag behöver en hårdare tryckfjäder?
-
2011-09-16, 14:48 #18
- Reg.datum
- Apr 2011
- Ort
- tagaf
- Inlägg
- 58
Vikterna kanske? vet ej om det följer med vikter till den nya kopplingen du köpt om det inte gjorde det så tror jag då inte att man ska ha org vikterna i den iallafall!
-
2011-09-16, 15:09 #19
-
2011-09-16, 18:13 #20
-
2011-09-16, 23:33 #21
Har du provat med en annan rem? kevlar x kevlar använder man inte till "originalmotorer" för då kan det bli knas.
Sen ta ett kompprov, kan vara så att kolv/cylinder börjar på att ge sig. Kompprovet bör visa ca 6 - 8 kg.
Hur ser klockan ut, sliten?
-
2011-09-17, 02:13 #22
-
2011-10-04, 17:54 #23
Bumpar lite här med ny info.
Var ute och skruvade av röret idag för att kolla en sak, så prövade jag att ta bort en packning som sitter i mynningen på avgassröret, en ring som är lite nedsänkt i röret. Och nu går den som den ska igen men den låter förjävligt. Satte tillbaks packningen igen och då gick den dåligt igen. Så vad skulle det kunna vara för fel på packningen som gör att den går dåligt?
Kan inte se något som ser dåligt ut. Det är ju ingen strypning heller, hålet i mynningen blir inte större eller mindre om jag tar bort packningen.
-
2011-10-04, 18:05 #24http://www.youtube.com/watch?v=tPVu6HXtFMs <--- Länken fungerar nu
-
2011-10-04, 18:07 #25
Sota ur röret!
Edit: Hampzor hann före
-
2011-10-04, 18:31 #26
Kan inte så mycket så ber om ursäkt för min dumma fråga men hur sotar jag ur röret?
-
2011-10-04, 18:44 #27
-
2011-10-06, 19:39 #28
- Reg.datum
- Apr 2011
- Ort
- tagaf
- Inlägg
- 58