Sidan 12 av 63 Första ... 210111213142262 ... Sista
  1. #331
    Citat Ursprungligen postat av Tobbe94 Visa inlägg
    Okej
    Är det någon mer än du som äger en 240/260 här på forumet?
    Va väl nån som hade en 244, har för mig han la upp bilder i denna tråden.
    Citat Ursprungligen postat av EkaN^ Visa inlägg
    balansremmen till balansaxlarna stryper endel. o sen är ju alltid avgasröret strypt, så ett extraktor och 2.5 tum hela vägen så piskar de på fint.
    Jo hört talas om balansremmen Jo extraktor grenrör har jag funderat på också, lär bli lite piggare tack för svaret

  2. #332

  3. #333
    Tobbe94s avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    4 055
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Ja åtminstone stampe, han köpte ju min bakaxel..

    Fick i princip nya dubbdäck på plåtfälgar idag, fint!
    Okej Dubbdäck är för mig ett måste då man har rwd och saknar antisladd. Plåtfälgar kan nog dock vara bland det fulaste man kan ha på en bil.
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    som sagt. ni kan ju få arvidssons morsa, kan även slänga in hyperperrys morsa. ivärsta fall kan Gbgräddglass morsa hänga med om ja måste. tänkte slänga in Rifats syrra men då skulle han väl börja kräva in Royaltys.

  4. #334
    larsamagnussons avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Ort
    söderhamn
    Inlägg
    961
    Citat Ursprungligen postat av elisson Visa inlägg
    Okej fint Jag trivs bättre med kombin o lite unikare då de flesta ändå kör på sedan, men iprincip samma bil så

    Vet du om det är sant att toppapackningen går på dessa motorer om man kör för hårt eller är det bara en skröna ?
    nejnej, fast var noga med kamrems byten och olja och sånt,


    OnT; ingen som säljer billig 16v topp, helst med värre avgaskamm
    Citat Ursprungligen postat av Mattyyy Visa inlägg
    Jag får känslan av att du är jävligt kunnig jag har hört att Turbokit söker produktutvecklare du ska kanske söka dit?

  5. #335
    Citat Ursprungligen postat av larsamagnusson Visa inlägg
    nejnej, fast var noga med kamrems byten och olja och sånt,


    OnT; ingen som säljer billig 16v topp, helst med värre avgaskamm
    Jodå kamrem o olja ska bytas innan jag börjar köra med den, fan vet när de är gjort senast Sen får de bli oljebyte var 500mil ungefär

  6. #336
    Happsons avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Ort
    Örbyhus
    Inlägg
    1 047
    Citat Ursprungligen postat av elisson Visa inlägg
    Va väl nån som hade en 244, har för mig han la upp bilder i denna tråden.

    Jo hört talas om balansremmen Jo extraktor grenrör har jag funderat på också, lär bli lite piggare tack för svaret
    jag har en 240

  7. #337
    EkaN^s avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    Strax norr om Ängelholm
    Inlägg
    1 987
    finns många som kör rwd utan anti sladd på friktion? hur vet du, du har väl inte så mkt erfarenhet?
    Jodå kamrem o olja ska bytas innan jag börjar köra med den, fan vet när de är gjort senast Sen får de bli oljebyte var 500mil ungefär
    ääh det är ingen fara med det, kamrem kanske är go o byta, men olja räcker var tusende mil
    Kikar in ibland o kollar läget!
    Kan det mesta om gamla volvos, fråga på!

  8. #338
    Tobbe94s avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    4 055
    Citat Ursprungligen postat av EkaN^ Visa inlägg
    finns många som kör rwd utan anti sladd på friktion? hur vet du, du har väl inte så mkt erfarenhet?
    ääh det är ingen fara med det, kamrem kanske är go o byta, men olja räcker var tusende mil
    Sa bara hur JAG har upplevt att köra på vintern med dubb respektive friktion(940 och 740).
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    som sagt. ni kan ju få arvidssons morsa, kan även slänga in hyperperrys morsa. ivärsta fall kan Gbgräddglass morsa hänga med om ja måste. tänkte slänga in Rifats syrra men då skulle han väl börja kräva in Royaltys.

  9. #339
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    någon som sitter och lurar på några roliga delar till 140 eller b18?
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  10. #340
    Citat Ursprungligen postat av elisson Visa inlägg
    Jo hört talas om balansremmen Jo extraktor grenrör har jag funderat på också, lär bli lite piggare tack för svaret
    minns att det var en på garaget.org som hade en stor projekt tråd om en 740 16v och han provade både chip,2,5" och extraktorgrenrör och det var ingen stor skillnad prestanda mässigt utan mest bättre gas respons. Men 16ventilarna går klart mkt bättre än b230f och dem andra 8v sugisarna

  11. #341
    Citat Ursprungligen postat av Tobbe94 Visa inlägg
    Okej Dubbdäck är för mig ett måste då man har rwd och saknar antisladd. Plåtfälgar kan nog dock vara bland det fulaste man kan ha på en bil.
    Mjo, de måste vara redigt svårt att hantera dina 134hk på halt underlag! Eller vänta nu du har ju haft körkort många vintrar va?

  12. #342
    Tobbe94s avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    4 055
    Citat Ursprungligen postat av Yoohan Visa inlägg
    Mjo, de måste vara redigt svårt att hantera dina 134hk på halt underlag! Eller vänta nu du har ju haft körkort många vintrar va?
    Nej och du behöver inte vara så jävla dryg heller. Har dock övningskört i princip 4 dagar i veckan sen i Juni förra året och under förra vintern(snörik) upplevde jag att det var bättre dubbdäck på min fasters 940(GL) än vad det var på min morbrors 740 (GLE). Men nog med OT nu!
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    som sagt. ni kan ju få arvidssons morsa, kan även slänga in hyperperrys morsa. ivärsta fall kan Gbgräddglass morsa hänga med om ja måste. tänkte slänga in Rifats syrra men då skulle han väl börja kräva in Royaltys.

  13. #343
    Happsons avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Ort
    Örbyhus
    Inlägg
    1 047
    Varför sånt tjat ? Tobbe gör väl som han vill om han anväder dubbdäck eller inte ? Enligt mig spelar de ingen roll om man åker polo eller impreza, jag skulle aldrig ens tänka tanken att ha friktions däck ist för dubbdäck. Visst de kanske är en grej om man bor mitt i stan och knappt åker på småvägar men om man bor mitt ute i ingestans, ja gå farsan fick dra upp nån ifrån uppsala som åkte med friktions däck i vintras, tror ni de hade gått å dragit upp bilen om vi hade haft friktions däck ? Nej de hade de garanterat inte gått med tanke på att vi har en Opel astra ifrån 95 och de andra va en Saab 95. Så dubbdäck är att föredra.

  14. #344

  15. #345
    Citat Ursprungligen postat av Ville^ Visa inlägg
    Verkar som att jag har en kortslutning i elsystemet och så har generatorn gett upp. Generator laddar när den vill. Batteriet är på ladning och bilen står lämnad i stan. :/
    Segt Har en generator liggandes ifall du behöver!

  16. #346

  17. #347

  18. #348
    Citat Ursprungligen postat av Ville^ Visa inlägg
    Åkte till bilen och satte dit det fullladdade batteriet och bilen startade utan problem, körde hem och ställde den i garaget. Störande nog så laddade generatorn hela tillbakavägen. Kunde den inte ha fungerat igårkväll??? NÄÄ!




    Imorgon ska jag kolla om släpringarna och kolen är slut. Förhopningsvis så behöver jag jag bara byta kolen, vilket är billigt, i värsta fall är släpringarna slut vilket innebär att jag blir tvungen att byta generatorn. Tack för erbjudandet men får se hur det blir.

    Tog även isär mittkonsollen idag för att kolla hur det låg till med elen. Tog även bort en röd kabel som gick till + polen på batteriet utan att märka någon skillnad. Försöker hitta en kortslutning som gör att säkring 5 går varje gång jag sätter i en säkring.

    Någon som vet vad den oreanga sladden ska till innanför mittkonsollen? Just nu går den som strömkabel till stereon vilket jag förmodar är fel, samtidigt som jag har kopplat i en röd kabel till den röda på stereon (som också är strömen?).
    Du kan få generatorn för en 50lapp annars

    + kabeln till cigarettuttaget är orange, går ju o ha till stereon också

    Gjorde en hemmagjord dieselkrök till 745an igår haha
    Senast redigerat av elisson den 2011-11-27 klockan 22:03.

  19. #349
    Citat Ursprungligen postat av Stampe71 Visa inlägg
    Varför sånt tjat ? Tobbe gör väl som han vill om han anväder dubbdäck eller inte ? Enligt mig spelar de ingen roll om man åker polo eller impreza, jag skulle aldrig ens tänka tanken att ha friktions däck ist för dubbdäck. Visst de kanske är en grej om man bor mitt i stan och knappt åker på småvägar men om man bor mitt ute i ingestans, ja gå farsan fick dra upp nån ifrån uppsala som åkte med friktions däck i vintras, tror ni de hade gått å dragit upp bilen om vi hade haft friktions däck ? Nej de hade de garanterat inte gått med tanke på att vi har en Opel astra ifrån 95 och de andra va en Saab 95. Så dubbdäck är att föredra.
    Skulle de va ett argument för dubbdäck? Du prövade ju inte ens med friktion så du kan ju inte veta att de inte hade funkat.

    Har ni ingen koll, eller ännu mindre körkort så ska ni fan inte uttala er om vad som funkar på vintern.

  20. #350
    Happsons avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Ort
    Örbyhus
    Inlägg
    1 047
    Citat Ursprungligen postat av Yoohan Visa inlägg
    Skulle de va ett argument för dubbdäck? Du prövade ju inte ens med friktion så du kan ju inte veta att de inte hade funkat.

    Har ni ingen koll, eller ännu mindre körkort så ska ni fan inte uttala er om vad som funkar på vintern.
    De hade garanterat inte gått med friktion. Här ute i skoagarna har vi glansis på vintrarna. Du tror alltså inte att de är större risk att kana av en isig väg med friktionsdäck än med dubbdäck ?

  21. #351

  22. #352
    Happsons avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Ort
    Örbyhus
    Inlägg
    1 047
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Friktionsdäck är ju bara bra första till andra millimetern med, så man kan typ bara köra en säsong, max två på dom och sen är dom "slut", eller ja sommardäck.
    jo och dom försvinner fort om man åker volvo satt jag håller fortfarande på dubbisar. Iaf här ute där vi bor, i stan kan väl frikion vara bättre,

  23. #353

  24. #354
    Happsons avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Ort
    Örbyhus
    Inlägg
    1 047
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Jajamän! Har ju vart asdåligt väder idag, jag som tänkte slänga på nya hjulen..!

    Blev förvånad när 240in ritade på båda igår!
    hehe alltid lika kul å få se 2 svarta , har faktiskt inte testat med min än då jag inte har några bromsar än . har inte gjort klart de sista men den är körklar iaf med värsta bakaxeln

  25. #355
    Citat Ursprungligen postat av Stampe71 Visa inlägg
    De hade garanterat inte gått med friktion. Här ute i skoagarna har vi glansis på vintrarna. Du tror alltså inte att de är större risk att kana av en isig väg med friktionsdäck än med dubbdäck ?
    Du nämnde inget om glansisen eller VARFÖR dubb va bättre samt att du inte ens prövade med friktion, ska du lägga fram ett argument får du göra det ordentligt annars är de ingen ide att du skriver något alls.

    Beror ju på... Hade michelin dubbdäck som va ett par år gammla, många dubbar och ca 8 mm kvar. Bytte till nya friktionsdäck pga tysklandsresa och de va märkbart bättre fäste på snö och is. Så bara för att de är dubbar i däcken är dom inte bra... Men om man jämför NYA märkes dubbdäck mot nya friktion i samma prisklass tror jag på att dubb är bättre på samtliga underlag


    Köpte mig en krockad 740 -88 igår, kommer bild sen

  26. #356
    Tobbe94s avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    4 055
    Citat Ursprungligen postat av Yoohan Visa inlägg
    Du nämnde inget om glansisen eller VARFÖR dubb va bättre samt att du inte ens prövade med friktion, ska du lägga fram ett argument får du göra det ordentligt annars är de ingen ide att du skriver något alls.

    Beror ju på... Hade michelin dubbdäck som va ett par år gammla, många dubbar och ca 8 mm kvar. Bytte till nya friktionsdäck pga tysklandsresa och de va märkbart bättre fäste på snö och is. Så bara för att de är dubbar i däcken är dom inte bra... Men om man jämför NYA märkes dubbdäck mot nya friktion i samma prisklass tror jag på att dubb är bättre på samtliga underlag


    Köpte mig en krockad 740 -88 igår, kommer bild sen
    Vad fick du ge för den?
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    som sagt. ni kan ju få arvidssons morsa, kan även slänga in hyperperrys morsa. ivärsta fall kan Gbgräddglass morsa hänga med om ja måste. tänkte slänga in Rifats syrra men då skulle han väl börja kräva in Royaltys.

  27. #357

  28. #358
    Citat Ursprungligen postat av Ville^ Visa inlägg
    Fyfasen vilken krångel bil jag köpt. Nu funkar inget av dem övreljusen bak, dvs positionsljus/bromsljus och ena backljuset. Har även hittat en massa oinkopplade kablar vid reservdäcket, är dem till den f.d. dragkroken? och isf kan man anväda dom till bakljus?
    Dra nytt till bakljusen, är ett helvete o få ordning på det när de är nån tattare som inte gjort de riktigt från början, det är en helkväll i garaget men de e värt o slippa krabbet i slutändan sen

  29. #359
    EkaN^s avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    Strax norr om Ängelholm
    Inlägg
    1 987
    lär ju strypa lite

    Jajamän! Har ju vart asdåligt väder idag, jag som tänkte slänga på nya hjulen..!

    Blev förvånad när 240in ritade på båda igår!
    inte bra när de ritar på båda vettu antingen är det ny bakaxelolja i, eller så håller diffen på o ge sig
    Kikar in ibland o kollar läget!
    Kan det mesta om gamla volvos, fråga på!

  30. #360
    Citat Ursprungligen postat av EkaN^ Visa inlägg
    lär ju strypa lite
    Haha ja de gör den säkert, men ska inte ha den sen när man ska börja köra med bilen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in